Street Glide 2011 96 c.i. met S&S 551 EZ start Cams
Street Glide 2011 96 c.i. met S&S 551 EZ start Cams

Toen ik net was begonnen met repareren en bouwen van Harleys had ik een snelle FXR gebouwd voor mn vriend Max met maar lieftst 1720 cc. Zodiac kwam met een Dynojet Shootout wedstrijd met mooie prijzen, 5000 voor de winnaar, en als extra een bonus van 1500 als er een Supertrapp uitlaat op je motor zat en nog eens 1000 ( let op, guldens) voor een Mikuni. De adder onder het gras was dat het een legale straat motor moest zijn en hij mocht maar 100 db produceren. Ik was wat laat klaar met de FXR om mij in de buurt op een Harley treffen te kwalificeren en de laatste kans was ergens in Denemarken, volgens mij was daar de Superrally toen.

Onno, ja de fotograaf en reporter nu, werkte toen nog bij Zodiac en stond in Denemarken met de Zodiac trailer en Dyno. Ik ben toen met een groep vrienden en vage bekenden uit Soest en Baarn op vrijdag naar Denemarken gereden om daar te kwalificeren voor de Shoot out. Je moest dan minstens 100 pk op het wiel hebben. Uiteindelijk reden we met een man of 8 en in Denemarken aangekomen werd "onze" groep een man of 15-20. We konden elkaar makkelijk vinden want volgens mij waren we één van de weinigen zonder colors.

Er was 1 die met ons mee reed op z'n Shovel. Hans was ubercool want hij had deze Shovel nieuw gekocht bij de dealer toen ie net zn rijbewijs had. Zn Shovel had inmiddels wat modificaties ondergaan en was voorzien van een 3" open belt, en een magneto whooooooeeeehhhh. Wat inhield dat we bij elke tankbeurt , als hij begon te kickstarten, wij allemaal nog een peukje konden roken. Hans reed voorop, continu 130 km/uur en wij met het hele zooitje erachter aan. Aangekomen knoopte hij een bandana op zn hoofd, dus tot de dag van vandaag heet hij "the Chief". Het leuke is dat de mannen van vroeger nog in mn winkel binnen lopen zoals nu met een mooie klus. De Shovel is er nog steeds, maar inmiddels is er ook een nieuwere fiets bij, een 96 TC Street Glide.

De Street Glide kwam binnen met Vance & Hines Power Duals voorbochten, Vance & Hines dempers, en een Screaming Eagle luchtfilter. Of er al een mapping inzat weet ik niet zeker maar aan de bougies te zien en de kleur van de voorbochten lijkt het niet. Hans klaagde ook over een hele hete motor en de verf was ook verbrand op de uitlaten. Ook slipte de koppeling. Er stond slechts 16.000 Miles op de teller.

Ik ga dus een stage 3 kit monteren, ofwel S&S nokkenassen , stoterstangen, een S&S oliepomp, de cam support plate, een set nieuwe tappets en nieuwe nokkenaslagers. Uiteraard willen we meer power, maar vooral koppel in het mid gebied, en een motor die soepeler rijdt en minder heet wordt.
Als eerste demonteer ik het luchtfilter en knip daarna de originele stoterstangen door. Deze worden toch niet meer gebruikt, kosten zo goed als niks en het scheelt een bult werk omdat je dan de klepdeksels, en de tank kan laten zitten. Daarna de tappet blocks eraf en de tappets er uit. Opvallend was dat de tappet wieltjes al behoorlijk versleten waren en de harde laag er af aan het lopen was, bij alle 4. Daarna de Cam cover eraf, en de cam support plaat, met nokkenassen en spanners, en de oliepomp eruit. Gelijk de olie afgetapt en het oliefilter vervangen.

Eerst meet ik de krukas, en deze was zo goed als nieuw qua slingering, nog geen 0.015 mm wat heel mooi is. De volgende stap is de gekooide lagers vervangen voor naaldlagers zonder kooi van S&S, die bij de kit zitten. Daarna S&S 551 EZ start nokken monteren in de cam support plate met de secundaire spanner. Allereerst monteer ik de S&S oliepomp, en daarna de plaat met nokkenassen. Belangrijk detail, draai de motor een paar keer rond voordat je de 4 oliepompbouten op moment vast trekt. Zo lijn je de pomp netjes uit. Daarna de primaire ketting en tandwielen er op met de spanner en de kap er weer op. Daarna de tappets monteren met veel olie, covers erop, en dan met de verstelbare stoterstangen de tappets afstellen. Altijd even zoeken waar de EZ start bultje zit, want anders klopt je afstelling niet. Alles een beetje afbouwen en klaar ! Ik maak altijd de benzine pomp los, en met bougies eruit ga ik eerst starten totdat het olie lampje uitgaat. Wie een motor start zonder oliedruk is niet goed bij zijn hoofd of heeft te weinig werk........

Omdat de koppeling het nu al niet goed deed, heb ik de platen vervangen voor een set van Barnett. De gevoerde platen hebben veel meer ruimte tussen de voering wat er voor zorgt dat de olie er makkelijker uit kan met als resultaat dat de motor veel lekkerder schakelt en veel makkelijker in zijn vrij gaat. Door het monteren van een T.P.P. koppeling gaat de koppeling nog steeds licht, maar komt er bij hogere toeren veel druk bij door de centrifugaal krachten van de gewichten en zal slippen tot het verleden horen. Om de motor af te stellen gebruik ik Diag4bike, wat bij de stage 3 kit in zit.

image0 6.jpeg

Het resultaat liegt er niet om, veel koppelwinst zeker tussen de 2500 en 4000 toeren, en een mooie winst in het vermogen. Ook rijdt de motor heerlijk soepel. Door een juiste afstelling zal de motor ook een stuk minder heet worden en door de goede S&S onderdelen een stuk betrouwbaarder.

Gebruikte onderdelen

1) Stage 3 kit Laseur incl afstellen met Diag4bike

2) koppelings upgrade met Barnet platen en een T.P.P. drukgroep

COVER.JPG

Is er een artikel van deze motor in Bigtwin geschreven ?

klik hier om te lezen. 

Doet de link het niet, dan is er geen Bigtwin artikel van !

Gebruikte Laseur Stage :