Street Glide 2019 128 S&S van Danny
Street Glide 2019 128 S&S van Danny

Deze Street Glide was een standaard 114 uit Amerika. Danny twijfelde tussen een 30-30 cam van Star of gelijk een dikke S&S 128 kit erop. Hij ging toch voor het eerste plan om de motor wat sneller te maken met een 30-30 cam en een goede afstelling. Zo gezegd zo gedaan. De motor ging met de cam gelijk bij een beetje belasting op de bank tikken met gewoon een goede air fuel. Na een compressie lektest had de voorste cilinder meer dan 30 procent lek. Bij het demonteren van de kop en cilinder met zuigers bleek dat één zuiger een hele vreemde breuk in het hemd had en er onder zelfs een stuk weg was. Helaas zat bij Danny nog de oude oliepomp in de motor zonder seal achterop. Ook zaten na inspectie de zuiger sproeiers los en dit zorgt voor oliedruk verlies en daardoor worden de zuigers niet goed gekoeld. De motor had niet gedetoneerd, maar er was schade onder bij het hemd van de zuiger. Het leek op oud zeer, alsof er al eerder een vreter was geweest.

Er moesten nieuwe zuigers in, dus Danny vond dit een mooie reden om over te stappen naar een 128 kit van S&S.
Helaas was er wat van de zuiger in het carter te zien, en aangezien er ook een balansas draait wilde ik zeker weten dat alles verder goed en schoon was. Ik heb gelijk de krukas en balansas eruit gehaald , alles schoongemaakt en gecontroleerd, en daarna het onderblok met krukas weer ingebouwd.

De 128 kit van S&S bestaat uit een betere oliepomp, een cam support plate, een 550 nokkenas met nieuwe lagers, een set tappets, verstelbare stoterstangen en een set klepveren. Allereerst monteer ik de pomp, en daarna de 550 cam met cam support plate. Deze pomp zal zeker zorgen voor voldoende koeling van de zuigers. Daarna de tappets er in. Nu kunnen de S&S zuigers en cylinders erop . Van de koppen moeten de klepveren gewisseld worden door sterkere . Ook heb ik als extra A.R.P. studs in de koppen gedaan voor de tuimelaars en ik heb grotere injectoren in de originele throttle body gedaan. De koppen kunnen er nu weer op, met de inlaat. Als luchtfilter hebben we een Ventilator van Harley gemonteerd. De voorbochten zijn de originele zonder restricties en er zaten al dempers op van Two Brothers Racing (TBR)

Na een paar heat cycles is de motor afgesteld op de bank met Diag4bike. De klappen zijn serieus net als de power. Maar liefts 150 pk op het wiel en ruim 230 Nm. De motor maakt door de hogere compressie en de 550 nokkenas zoveel lawaai dat Danny er gelijk Jekill and Hyde eindempers op heeft laten zetten bij mij. Dit is tegenwoordig meer noodzaak dan luxe, en het is een feit dat de dempers van Jekil & Hide het enorm goed doen qua prestaties ! De motor leverde gelijk een paar pk meer

Een paar weken later hebben we er een 64mm grote Throttle opgezet van Harley en weer op de bank gezet. Het resultaat is onderin iets minder, maar mid en bovenin en wat power bij, een dikke 5 pk.

Weer een paar weken later een hele dikke set Moonshine Headers ( voorbochten) gemonteerd. Ook dit was weer goed voor wat extra vermogen .

image0 6.jpeg

Het vermogen is van 108 naar 150,1 pk gegaan op het achterwiel met de S&S kit en TBR dempers. Daarna hebben we de TBR dempers vervangen door Jekill and Hyde dempers. Dit is de groene pk lijn met zwarte koppel kromme.

De Blauwe pk en koppel lijnen zijn met de 64mm Screaming Eagle Throttle Body en de Ventilator luchtfilter. Duidelijk is dat deze combi onderin wat inleverd, maar bovenin winst geeft.

De rode lijn is alles in combinatie met dikkere 2" moonshine voorbochten , waar die overal wat van opknapt. Een kanon van een motorfiets met net geen 165 pk !

Gebruikte onderdelen

S&S 128 kit met 550 cam
A.R.P. studs
64 mm intake
Ventilater luchtfilter.
Injectoren 6.1
Diag4Bike tune
Moonshine headers
Jekill and Hyde einddempers

COVER.JPG

Is er een artikel van deze motor in Bigtwin geschreven ?

klik hier om te lezen. 

Doet de link het niet, dan is er geen Bigtwin artikel van !

Gebruikte Laseur Stage :