S&S 110 kit for Twin Cam
S&S maakt al even de 100 en 110 kit voor de Twin Cam modellen. De 100 kit is voor de modellen van 1999 tot 2006 ( Dyna tot 2005) en de 110 kit is voor de latere Twin Cams. De kit bestaat uit cilinders met zuigers, voet en kop pakkingen, een set nokkenassen, spanners, een cam support plaat, een set stoter stangen en een setje tappets. De cilinder bus is van extra sterk ijzer, en kan daardoor dunner zijn, en daarom past er dan een 4" boring op je Twin Cam zonder dat je het carter uit hoeft te boren. De standaard boring van een Twin Cam varieert van 3 3/4 of 3 7/8" en later zelfs 4" boring.
Nu wordt het even opletten. De eerste serie Twin Cam motoren hebben een 4" slag. De slag van de motor is hoeveel de zuiger op en neer gaat. Of je dit nu uit rekent met inches of mm dat maakt niet veel uit, maar de inhoud van een motor is 1/4 maal pi (3,14) maal diameter in het kwadraat maal de slag en dan maal 2 omdat we 2 cilinders hebben. De latere typen Twin Cam ( 2006 en later met uitzondering van de Dyna) hebben de krukas met een 4 3/8" slag. Een 3 3/4' boring met een 4" slag is dus de 88 ci, boor je de cilinder op naar 3 7/8" dan heb je een 95. Een 3 3/4" boring met een 4 3/8 slag is een 96, boor je de 3/ 3/4" uit naar 3 7/8" dan krijg je een 103. Ga je naar een 4" boring met de 4 3/8 slag dan heb je de 110. Nu snap je dus ook hoe S&S aan een 100 kit komt. De 100 kit heeft een 4" boring met een 4" slag.
Kun je een 110 kit op een oudere Dyna zetten. Eigenlijk niet. Doordat de krukas een langere slag maakt bij de 110 kit zit het gat waar de piston pen door heen gaat wat hoger dan bij de zuiger van de 100 kit. Het kan dus als je ook de krukas wisselt van een 4" naar de 4 3/8". Maar helaas zit je dan met een volgend probleem dat er een verschil is met de oudere type Twin Cam nokkenassen en de nieuwe. Het kan dus wel, maar dan moet je gewoon losse cilinders en zuigers, en een losse cam chest kit kopen en niet een complete kit.
Ik heb een 2015 103 Street Bob binnen en de klant wil wat meer power. De 110 kit van S&S komt in meerdere smaken, uiteraard in zwart en zilver, en de keuze om gear driven cams te nemen, dus met tandwielen en zonder spanners, of chain driven. Het nadeel van tandwielen is dat het meer lawaai maakt en je bijna geen slingering mag hebben op de krukas. Het voordeel is dat de timing niet verloopt met het oprekken van de ketting, en er geen spanners zijn die kunnen slijten. De Harley krukas heeft meestal meer slingering dan de 3/100 wat S&S graag ziet met tandwielen dus ik kies alleen voor tandwielen als er ook een nieuwe S&S krukas in gaat. De kit komt met 585 cams en deze cams hebben de EZ start functie wat inhoudt dat de uitlaat klep even open wipt tijdens het starten.
Ok, genoeg theorie, aan de slag ! Ik heb een 2015 103 Street Bob binnen en de klant wil wat meer power. De motor loopt op zich prima, maar er is behoefte aan een beetje meer power overal. Het mooie van deze kit is dat je als je het later nog niet genoeg vind je nog kan uitbreiden met bv S&S koppen en een grotere Throttle body. Ik zet de motor eerst op de bank om eens te kijken wat ie nu al heeft. Er zitten al verstelbare dempers op van Jekil en een open luchtfilter. Het zijn de rode lijnen in de grafiek.
De 4" Bore zuigers zien er prachtig uit. Op de top van de zuiger zit een kleine verhoging wat zorgt voor meer compressie en squish wat weer resulteert in meer power en een sterkere motor. De 585 cams zijn best wel nokkenassen met overlap en dus power in de hogere toeren. De verhoogde compressie zorgt dat er ook veel koppel beschikbaar is in de lagere toeren. S&S heeft wel nagedacht over deze kit. Je gaat van 103 naar 110 dus het is maar 50 cc meer per cilinder. De zuiger veren zijn netjes op maat en alles kan zo recht toe recht aan gemonteerd worden. Beide zuigers zijn gelijk en de richting is duidelijk, de inlaat pockets zijn een stuk groter dan de uitlaat. Koppakkingen zijn van cometic met een duidelijke uitleg hoe deze vast gezet moeten worden. De koppen doen we verder niks aan behalve schoonmaken en nieuwe pakkingen. Heb je een Twin Cam van 1999 tm 2004 dan moeten er in de kop andere klep veren in, maar de latere Twin Cams kunnen de 585 lift van S&S wel aan.
Voordat ik de injectie terug plaats vervang ik de injectoren voor wat grotere. De standaard op deze motor zijn 3.91 en deze kunnen krap 100 pk voeren. Ik vervang ze door een setje van 6.2. Wil de klant nog meer laten dan zit ie gewoon altijd goed met deze maat.
Nu wordt het tijd voor het nokkenas gedeelte en de pomp. Allereerst kan alles er uit. Als eerste meet ik de krukas op slingering, dit zag er keurig uit. Daarna haal ik de nokkenaslagers uit het carter en vervang deze voor een set zonder kooi. Daarna kan de oliepomp er in. De nokkenassen monteer ik in de cam support plaat, met de oude kettingen en plaats de achterste spanner. Nu kan de complete plaat in de motor. Alle boutjes op moment en daarna kan de buitenste ketting er op met de tandwielen en de spanner. Ook levert S&S een set nok volgers bij de kit. Als alles klaar is kunnen we de kleppen stellen met de stoter stangen.
Voordat ik hem start maak ik met Diag4bike een mapping waar ik dan in mee neem dat er meer cc's zijn, grotere injectoren en de motor een hogere compressie heeft dan normaal. De motor is starten lopen en na een paar minuten lopen zet ik hem weer uit.
Daarna nog een paar heat cycles en dan stel ik de motor af op de bank. De S&S kit geeft een mooie performance upgrade met dik 20 procent meer power bij alle toeren. S&S heeft hele mooie en betrouwbare onderdelen in deze kit en zal je jaren rijplezier geven met je Twin Cam motor. Het resultaat is te zien dmv de blauwe lijn in de grafiek. De motor zal het fijn vinden om een wat grotere gasklep te krijgen, ik denk dat de blauwe lijn dan in de hogere toeren nog wat omhoog gaat !
De rode lijnen horen bij de motor zoals hij was toen hij binnen kwam. De S&S kit zorgt voor een mooie boost in power met overal meer koppel en meer pk's. De motor zal een stuk vlotter rijden.
Gebruikte onderdelen
S&S 110 kit met 585 kit.
Fueking 6.2 injectoren
Is er een artikel van deze motor in Bigtwin geschreven ?
klik hier om te lezen.
Doet de link het niet, dan is er geen Bigtwin artikel van !
Gebruikte Laseur Stage :