top of page
Dévé 2016 Street Glide S&S Chest Upgrade met MR 103 S&S EZ start nokkenassen
Dévé 2016 Street Glide S&S Chest Upgrade met MR 103 S&S EZ start nokkenassen

Mario brengt een zeer mooie 2016 Street Glide. De laatste Twin Cam motor met 103 c.i. De motor heeft al bij de Harley dealer een Screaming Eagle Tune gehad en is voorzien van een Screaming Eagle Heavy Breather luchtfilter en een dikke 2 in 1 Freedom uitlaat die voor de koffer stopt. Deze uitlaat is een soort van noodzaak omdat er onder de koffers het airride systeem hangt en er geen ruimte meer was voor de “normale uitlaten”De 2016 Street Glide is al een “Rushmore“ model wat inhoud dat er technisch aan het blok wat meer compressie ( 11 op1 !!) in zit, en er al wat meer nokkenas in zit dan de modellen van voor 2014. Ook is het remsysteem veranderd, voor en achterremmen zijn via een computer gekoppeld, en dit voorkomt dat bij een schrikreflex je bv je achterkant of voorkant blokkeert en onderuit gaat.

Eerst maar eens een run op de bank om te kijken wat hij nu doet met de al aanwezige modificaties. In de grafiek is de zwarte lijn het vermogen, en de grijze koppellijn hoort daar bij. Topvermogen is 90.3 Pk bij 4865 toeren en het maximum koppel 148 Nm bij 2600. Tussen de 2500 en 3500 toeren rommelt de motor een beetje en voor mij is het duidelijk dat er een bestaande map geflasht is en verder niet meer naar gekeken is. Vooral is het tunen van een gehele mapping voelbaar in de gebieden waar je lekker kruist met de motor, want dit is alleen maar een plaatje van een vol gas meting, wat je in de praktijk maar een paar keer doet, per dag……

S&S maakt een complete Cam Chest Upgrade kit en deze bestaat uit een oliepomp, een cam support plate, 4 tappets, een set quikies stoterstangen met hulzen en een set nokkenassen. De kit komt compleet met nokkenaslagers, 2 nieuwe hydraulische ketting spanners en de benodigde pakkingen. Deze kit komt met de 585 nokkenassen maar S&S heeft speciaal voor de 103 motoren de MR en HO 103 nokkenassen gemaakt wat staat voor Mid Range en High Output en aangezien dit een dikke bagger is kies ik voor de MR 103 EZ start nokkenassen. Dit zijn wel extra kosten, maar het is nog steeds voordeliger om een complete kit van S&S te nemen en de bijgeleverde nokkenassen te bewaren voor een ander project.

De EZ start zijn voorzien van een valgewicht die weg klapt bij meer dan 500 toeren. Wat er gebeurt is dat tijdens het starten bij het comprimeren de uitlaatklep even opengaat en zo de statische compressie afneemt, waardoor de motor veel vlotter rond gaat en makkelijker start. Ook zorgt dit voor veel minder stress voor de accu, startmotor en de starterkrans. De motor slaat ook makkelijker aan omdat de rotatiesnelheid hoger wordt.Dus, uitlaat eraf en het luchtfilter, stoterstanghulzen omhoog en de originele stangen doorknippen. Daarna de originele tappets en huisje weg, de cam cover eraf en de plaat met nokkenassen en originele oliepomp er uit.

Allereerst de nieuwe nokkenas lagers erin zonder kooien, en dan de prachtige S&S oliepomp. Ja die met zeef, magneet en dubbele retourpomp. Dan de nokkenassen in de S&S cam support plate monteren met de binnenste spanner. Daarna de support plate in de motor en alles netjes met de momentsleutel vast zetten behalve de 4 oliepomp boutjes. Deze vastzetten nadat je het blok 2-3 rondjes gedraaid hebt zodat de pomp mooi uitgelijnd is. Dan de buitenste ketting erop en spanner, plaat vullen met olie en hij kan dicht. Tappets er aan de bovenkant in met de covers en dan de stoterstangen monteren en afstellen.

Aangezien de olietank onder de versnellingsbak hangt wil ik altijd eerst oliedruk zien voordat ik start. Ik klik de injectie brandstofleiding los, omdat ik niet wil dat het blok vol met benzine loopt, en dan start ik zonder de bougies er in totdat het lampje uitgaat. Bij de nieuwere modellen is dit een probleem, want de BCM blijft vaak een rood lampje geven ( geen olie) en zet deze pas uit als de motor loopt. Dus ik haal altijd de olie sensor los en zet er even een meter op. Nadat er druk op de meter komt, uitlaat erop en afbouwen.

image0 6.jpeg

Voordat we de bank op gaan monteer ik tijdelijk 2 wide band lampda sensoren in de uitlaat. Deze gebruik je om te zien hoe de motor loopt. Eigenlijk wordt er gemeten hoeveel zuurstof er nog in de uitlaatbocht zit na de verbranding. Ik neem een map van Diag4bike en ga deze fijn tunen op de geremde bank. Het korte uitlaatje was iets lastiger maar na wat handmatige extra aanpassingen een mooi resultaat met winst in power en koppel. De curve lijkt onderin te dippen maar de band spinde op de rol. Weer een mooie klus dit en ook binnen een dag helemaal klaar. De motor rijdt heerlijk soepel onderin en eet uit de hand, met power als je hem open draait ! Next please !

Gebruikte onderdelen

Zodiac S&S Cam Chest Upgrade kit ( ZPN 762560) : 1700 euro
Zodiac S&S MR103 easy start nokkenassen (ZPN 760626) : 485 euro
Zodiac Freedom Turnout All Black (ZPN 736002) : 1933 euro
Harley Screaming Eagle Heavy Breather
Diag4bike tune met afstellen op de bank: 800 euro

COVER.JPG

Is er een artikel van deze motor in Bigtwin geschreven ?

klik hier om te lezen. 

Bigtwin artikel

Doet de link het niet, dan is er geen Bigtwin artikel van !

Gebruikte Laseur Stage : 

bottom of page