top of page
2011 Street Glide met 551 EZ start S&S nokkenassen en Chest upgrade S&S
2011 Street Glide met 551 EZ start S&S nokkenassen en Chest upgrade S&S

We hebben een 2011 Street Glide met Vance & Hines true dual voorbochten en open uitlaatdempers. Het luchtfilter is van Roland Sands / K&N. De injectie was al aangepast met de race tuner van Harley-Davidson. Om wat meer power te krijgen en de betrouwbaarheid van de motor te verhogen gaan we een " Cam Chest Upgrade" doen van S&S. Ook ga ik de injectie afstellen met Diag4Bike. Voordat we gaan schroeven doe ik eerst een meting op de bank met wat er nou in zit aan koppel en vermogen.

De Cam Chest kit die we nemen van is komt met de 551 Easy Start nokkenassen. Perfect voor de zware "Bagger", veel koppelwinst onderin en mid, en wel willen graag een mooie bolle koppellijn zien. Er is ook een Cam Chest kit met een 583, die meer overal wat geeft en een kit met een 585 die meer voor de lichtere bikes is en van 3000-6000 tot leven komt.

Bij de kit zitten dus een set easy start nokkenassen, nieuwe ketting spanners, 4 hydraulische tappets, een set verstelbare stoterstangen, nokkenaslagers zonder de kwetsbare kooi, een S&S olie pomp met dubbele retourpomp en een S&S Cam support plate.

Dus de oude spullen eruit , dan eerst de lagers erin, daarna de pomp, dan de nokkenassen timen en in de cam support plate monteren met de achterste kettingspanner en alles monteren in het blok. Dan buitenste tandwielen en ketting er op, de buitenste spanner, tappets er in en de stoterstangen, kleppen stellen en alles er weer op. Om hem goed af te stellen monteer ik tijdelijk 2 wide band lampda sensoren om elke cilinder goed op mijn testbank te kunnen meten. Nu de bank op !

image0 6.jpeg

De motorfiets is enorm opgeknapt van de nokkenassen en geeft een enorm koppelwinst vooral onderin en in het midden gebied. Echt een nokkenas met bruikbaar vermogen perfect voor een zware motorfiets. Bij 4500 toeren komt er nog weinig vermogen bij, maar het vermogen is sowieso een stuk hoger dan met de originele nokkenassen. Een zeer mooi resultaat, een heerlijke soepele motor die goed trekt vanuit de lage toeren, perfect voor elke bagger. Blauw is de pk of vermogenslijn met de standaard nokkenassen en de donkerblauwe lijn is het bijbehorende koppel. De rode lijn is de vermogenslijn na het monteren van de S&S Cam Chest Updgrade kit met 551 EZ start cams en afstellen op de bank met Diag4bike.

Gebruikte onderdelen

Het ZPN is 762558

COVER.JPG

Is er een artikel van deze motor in Bigtwin geschreven ?

klik hier om te lezen. 

Bigtwin artikel

Doet de link het niet, dan is er geen Bigtwin artikel van !

Gebruikte Laseur Stage : 

bottom of page