TwinCam klep veren en nokkenassen

Schermafbeelding 2021-03-17 om 13.32.17.

In het vorige artikel in Bigtwin 420 was ik al kort ingegaan op het verschil in klepveren bij de Twin Cam modellen. Als je bij een TwinCam snellere nokkenassen gaat monteren dan moet je in de gaten houden welk type TwinCam motor je hebt. Het heeft te maken met het bouwjaar van het blok. Heb je eenTwin Cam van 1999 tot en met 2004 dan is deze voorzien van een rechte dubbele klepveer. De 2005 en 2006 Twin Cam modellen en 2007 tm 2016  zijn voorzien van " Beehive " veren wat een enkele veer is en herkenbaar aan zijn bijenkorf model. De Beehive veer kan meer nokkenas aan dan de rechte veer. Als je dus in de oudere modellen Twin Cam een 551 lift wil of hoger met maximaal 585 in een standaard kop dan moet je dus de rechte standaard veren vervangen door andere veren. 

rechte dubbele klepveer 1999-2004

De klep veer van 1999 tm 2004, maximaal 510 lift

Beehive klep veer 2005-2016

De Beehive veer van2005 tm 2016, max 585 lift

Er zijn diverse leveranciers van klepveren en S&S is één van. Als je in de boeken kijkt zie je soms door de bomen het bos niet meer en waar moet je nou precies op letten. De klep veer van de oudere Twin Cams zijn dus lichter dan de nieuwere Beehive veren in de latere Twin Cam modellen.

Een klepveer zorgt er niet alleen voor dat een klep weer sluit, maar zorgt er ook voor dat de tappet, de stoterstang en de tuimelaar weer naar de beginstand worden gebracht. Onder de tappet zit een wieltje en het is belangrijk dat dit wieltje contact houdt met de nok. 

Een snellere nokkenas heeft vaak meer lift, dus de klep gaat verder open, en meestal blijft de klep ook langer open staan. Dat meer lift meer voorspanning nodig heeft is te begrijpen. Je kan je waarschijnlijk voorstellen dat de vorm van de nokkenas ook invloed heeft op de klepveer sterkte. Als je een snellere nokkenas bekijkt dan is vaak de vorm van de nok wat vierkanter en vanwege meer lift ook hoger. Hoe steiler de nok in korte tijd oploopt, hoe sterker de veerdruk moet zijn om te voorkomen dat de tappet eigenlijk over de nok springt. Als dit wel gebeurd dan is de kans dat een klep de zuiger raakt groot. Wat ook invloed heeft is het toerental wat er gedraaid wordt en het gewicht van de bewegende delen. Massa is traag, dus om toeren te draaien wil je eigenlijk lichte onderdelen, dus kleinere diameter klepstelen, de top collars ( bovenring bovenop de klepveer) van bv aluminium of titatium, en lichtere stoterstangen. De keerzijde is omdat je door de snellere nokkenas een zwaardere veer nodig hebt, de krachten op alle bewegende onderdelen in de kleppentrein groter worden. Dus zomaar een klepveer pakken die veel zwaarder is dan nodig is ook niet verstandig. Behalve dat door te hoge veerkracht er meer slijtage zal zijn kost een zwaardere veer ook meer vermogen om het blok rond te draaien. Het is dus goed om het advies van de leverancier van de nokkenas maker te volgen. R.T.F.M. ! (Read The Fucking Manual ) 

S&S 510-0227

Ik ga de S&S kit 510-0227 monteren. Met deze kit kun je tot 585 lift in een Twin Cam kop gaan. Om te weten wat er nu eigenlijk veranderd qua klepveer druk , heb ik een klepveer tester. In de race is dit behoorlijk belangrijk, als een klepveer maar wat aan sterkte verliest is de kans op grote schade aanzienlijk. Bij mijn Buell die een inch lift deed en 10.300 toeren draaide moest er na iedere run minstens 1 veer de vuilnisbak in. De montage voorspannning bij deze racemotor was rond de 420 Ft/Lbs en ingedrukt rond de 1200 wat echt heel veel is. 

Het S&S kitje met S&S nummer 510-0227 bestaat uit 4 beehive veren, 4 top collars, 4 bottom collars , 8 klep spietjes en 8 spacers. Het is raadzaam gelijk nieuwe klepseals te bestellen, vers is beter en je kan sowieso de bottom collar niet wisselen zonder de klepseal te verwijderen. Wat S&S wil is een voorspanning van 130 Ft Lbs in gemonteerde toestand als de klep dicht is. Kom je na montage op een lagere waarde dan moet je de bijgeleverde spanners gebruiken om de spanning hoger te maken. 

Met de klepveertang of een andere tool de originele veren er af halen, en ik verwijder gelijk de klepseals en de bottom collar. De klep maak ik schoon en ik steek in de draaibank het kool er af. Als de speling tussen de klepgeleider en de klep goed zijn dan monteer ik de bottom collar, en de 2 spies met de top collar die ik dan met mn vingers omhoog trek. Nu kan ik simpel meten wat de maat wordt van de veer in gemonteerde toestand. Ook kun je gelijk meten of de lift van de nokkenas wel past in de kop. Aangezien de lift maximaal 585 is wat inhoudt dat de klep 0.585 " open gaat ofwel 14.86 mm. Ook kun je controleren of er wel ruimte is voor je klepseal. Uiteraard past dit allemaal want de 585 lift is geen probleem in de Twin Cam kop met Beehive veren. 

Bij het meten van de originele klepveren was de waarde van de voorspanning iets over de 100 Ft Lbs. De S&S Beehive veren zaten alle 4 iets boven de voorgeschreven waarde van S&S namelijk 135 Ft Lbs. Alle veren waren exact gelijk en ik heb dus niet hoeven te schimmen met de bijgeleverde spacers voor een hogere waarde. Nu alles monteren met nieuwe klep seals en de koppen zijn nu klaar voor een maximale lift van 585.