Starter Gear Problemen 

Als je starter krans kraakt en ratelt bij het starten of je vind een tand bij het aftappen van je olie dan was je de Sjaak bij Harley en kon je een nieuw koppelingshuis kopen waar de starterkrans aan vast zit. Nu kun je via de aftermarket een losse krans kopen en een bijbehorende pinion gear, die op de startmotor zit. De oorzaak is dat ze na 1998 meer maar ook veel kleinere tanden hebben genomen dan ervoor ( van 66 naar 102 ) en deze breken nogal makkelijk af. Vooral als je een motor hebt met meer compressie, en vaak dan ook met een sterkere startmotor. Zodiac levert voor de oude modellen een vervangende starterkrans en voor de nieuwere modellen een retro-starterkrans met dus minder en veel grotere en sterkere tanden. 

De oude krans zit geklonken en deze kun je uitboren, of makkelijker afslijpen en daarna eruit tikken met een doorslag. De nieuwe krans zet je vast met bijgeleverde inbus bouten. 

Belangrijk is dat je het primair goed schoonmaakt van binnen en altijd het dynamo vliegwiel eraf trekt. De sterke magneten in het vliegwiel pikken namelijk altijd ijzer op, wat er voor zorgt dat het laadsysteem gaat falen ! 

De kit bestaat uit een hulpstuk wat je op het carter schroeft.

Uiteraard moet je het pinion tandwiel ook wisselen omdat deze ook veel grovere en minder tanden heeft. Heb je een oud model dan hoeft dat niet maar helaas als de starterkrans een tand mist of schade heeft dan is de pinion ook beschadigd. 

Zodiac-logo.png

Voor actuele prijzen en inmiddels al meerdere modellen kijk in de Laseur Zodiac Webshop door op het Zodiac logo te klikken. 

  • Facebook - White Circle

© 2020 gemaakt door Gert-Jan Laseur