top of page

Ik heb een nieuwe 2020 Lowrider S helemaal standaard. De Lowrider S is een Milwaukee-Eight 114 c.i. en met een 102 mm boring en een 114 mm slag een dikke 1868 cc. De compressie staat 10.5 op 1 en met 4 kleppen is er dus potentie zat ! Harley zegt bij de specificaties “Meer dan genoeg koppel om in iedere situatie voorop te rijden” Allereest deze motor maar eens op de bank een run geven, wat doet ie zonder mods ?

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

In de grafiek der waarheid ( J ) staat in het rood het vermogen, en het roze is het koppel van de standaard Lowrider S. Maar liefts 180 Nm aan het wiel bij 2760 toeren en een maximaal vermogen van 97.5 pk ! Dat is dus helemaal niet mis ! De koppellijn is eigenlijk precies wat je voelt als je met de motor door de toerentallen rijdt. Het enige wat ik mis bij het sportieve uiterlijk van de motor is wat meer topvermogen, dus niet alleen vermogen onderin, maar power tot aan de rode lijn !

​

Om de motor te laten ademen gaan we een andere uitlaat monteren, een ander luchtfilter , een nokkenas en uiteraard geven we hem een goede afstelling op de testbank.  De uitlaat is een Vance & Hines 2 in 1 met een mooie agressieve racelook en geluid. Past prima en opzetten is een fluitje van een cent. Het luchtfilter de mini teardrop van S&S en ook dit is kinderspel. Uiteraard heeft de klant de uitlaat en luchtfilter gekozen op emotie maar nu de nokkenas aan de beurt is mag ik kiezen J Als nokkenas neem ik deze maal ipv S&S de 30-30 nokkenas van Star Racing.

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

 

Deze nokkenas is een nok met .485 lift en is gemaakt voor de standaard koppen. Ook vervang ik altijd het nokkenaslager met een type zonder kooi. De gekooide lagers blijven gevaarlijk en gaan met regelmaat kapot. De kracht per rol is simpelweg hoger dan een lager met alleen maar rollen.

Om te zorgen dat de motor bij de hogere toerentallen niet wordt afgeremd door de olie in het carter monteer ik een S&S cam support plate met een S&S oliepomp. Deze combinatie is voor mij on geëvenaard om het vol lopen van het carter met olie te verkomen. Dit is een probleem bij de M8 en Twin Cam problemen en zorgt voor olie uit de carterontluchting, en het afremmen van de krukas dus vermogens verlies.

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

 Waarom S&S ? S&S heeft alle delen van de cam support plate waar de nokkenassen en de krukas in draait voorzien van messing bussen. Als er later een keer schade optreed vervangen kunnen deze makkelijk vervangen worden. S&S heeft als enige een cam support plate waar je handmatig de olie einddruk af kan stellen. De S&S oliepomp heeft als enige een dubbele retourpomp, met een grof filter in de pomp en een magneet om grote metaaldelen op te vangen als het echt fout gaat, en daardoor is de kans dat je de pomp na een zware schade ook nog een keer kan gebruiken groot. Als laatste heeft de S&S pomp achterop een ring gefreesd voor de originele seal, die het krukaslager afsluit, wat zorgt voor minder kans op “sumping”. Al deze extra voordelen hebben bv Fueling of  andere merken niet.

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

Als de uitlaat eraf is en je knipt de stoterstangen door is het monteren van de pomp, plaat, nokkenas en de nieuwe verstelbare stoter stangen relatief snel gedaan en een paar uur later kunnen we de motor starten. Ik stel de motor af met diag4bike en het mappen op de bank is ongeveer een uur werk.

​

Het resultaat is echt geweldig. Sowieso is een nokkenas een enorme verbetering bij alle 4 kleps modellen want de nokken hebben een negatieve overlap wat inhoud dat de uitlaat klep pas opengaat als de inlaat echt helemaal dicht zit. In de grafiek is nu de groene lijn de vermogenskromme en de zwarte het koppel.

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

 

Meer dan 130 pk op het wiel en van 2700 toeren tot 3750 toeren een schop onder je kont met 205 Nm aan maximum koppel. Ook loopt de motor met veel plezier door tot de pa-pa-pa-pa toerenbegrenzer . Heel opvallend was dat de motor nog steeds heerlijk rustig reed maar als je wilt hij er beestachtig vandoor gaat. Missie geslaagd en op naar de volgende.

 

Onderdelen gebruikt :

​

Starracing nokkenas : 400 euro

S&S nokkenaslager en pakking set ( ZPN 782494) : 42 euro

S&S stoterstangen quickies ( ZPN 752906)  : 280 euro

S&S cam support plate en pomp ( ZPN 760605)  : 765 euro

Vance & Hines uitlaat (MCS 569761) : 965 euro

S&S mini teardrop stealth aircleaner kit (MCS 563069): 385 euro

Diag4bike tune met afstellen op de bank: 800 euro

​

Met montage rond de 4000 euro aan kosten met een enorme winst aan koppel, vermogen, geluid en rijplezier 

​

​

maarten1.jpeg
maarten4.jpeg
maarten3.jpeg
maarten5.jpeg
dyno_edited.jpg

Dit is een paragraaf. Klik hier om je eigen tekst toe te voegen.

bottom of page