Door inruil kwam ik aan een mooi origineel 1200 Shovel blokje dat een beetje moe was. Na een jaar of 2 in wat dozen ergens onder de werkbank te hebben gelegen besloot ik op een winteravond het blok een op te knappen. Het big-end zag er keurig uit en eigenlijk kon ik na montage de hele krukas terug plaatsen zonder kosten en of onderdelen te gebruiken.

Carters netjes schoongemaakt, verse pakkingen. Er zat al een goede pomp op en een stalen Breather Valve. Wel heb ik er nieuwe hydraulische tappets ingezet en een originele nokkenas. De cilinders gehoond naar 020 en Zodiac zuigers er in. Koppen voorzien van nieuwe geleiders en de zittingen weer netjes gefreesd. Het blokje stond er weer fris bij voor minimale kosten. Toen kwam Bart langs. Hij wilde zelf een motor laten bouwen voor erbij. 

 

Een echte oude Harley qua look, en met het geluid van een echte Harley ( jawel, piet pat, pet pat stationair) maar hij wilde geen troubles als slecht starten, slecht remmen, een rot koppeling, plassen olie en oncomfortabel rijgedrag. Hij had een A4 geprint met een eigenlijk standaard Knucklehead in het fel licht blauw.Ik stelde hem voor om m'n Shovelblok te nemen, er een nieuw type 5 bak achter te hangen met een 1990 en later primair, koppeling en startmotor, en dit alles te hangen in een comfortabel Softail frame met vering achter.Het achterspatbord zit vast aan de achterbrug en veert mee met de brug.

 

Onder het zweefzadel zit een mooi plaatje die de accu verstopt.Mooie 5 bak van CCE, met werkende kickstart, jawel 1 trap en lopen, en uiteraard ook een knopje met een startmotor ;)

Gewoon een goede voor rem en een goed achter rem. Ook een fijne belt drive achter, dus geen vieze vingers, ketting stellen enzovoorts.

Uiteraard wel een Springer voor in maar dan een langere, en 1 met een normale balhoofdshoek zodat je niet op een kleine brommer qua look, maar op een grote Harley rijdt. Verder dus zoveel mogelijk afbouwen met een oude look. Wielen heb ik zat en zijn van het nieuwe type, omgespaakt met dikkere rvs spaken en er is veel zwart gepoederd. Ikzelf ben zeer content met het resultaat, net als Bart. Mooie motor en rijdt fantastisch.