top of page

145 S&S Softail

 

 

In 2003 werd door S&S het 45- jarige bestaan gevierd. Ook bestond Harley-Davidson 100 jaar in 2003. S&S besloot als een eerbetoon aan de originele oprichters van S&S, George en Marjorie Smith en als eerbetoon aan Harley-Davidson ( 100 + 45 ) de ultieme High Performance Straat V-Twin te bouwen, de 145 c.i. Tribute engine! S&S heeft een team samengesteld van 5 custombouwers in Amerika die deze motorblokken "mogen" gebruiken en daar fietsen mee bouwen. Het S&S Tribute team bestaat uit American Iron Horse Motorcycle Company, Bourget's Bike Works, MCC Manufacturing , Arlan Ness en Cory Ness. Cory Ness is jawel de zoon van en werkt voor zichzelf. Totaal worden er 45 motorfietsen gebouwd , 9 per company en de motorfietsen worden per setjes van 5 verkocht voor de prijs van 250.000 Dollar. Zoals je begrijpt is dit toch echt alleen mogelijk in Amerika?. Uiteraard zijn dus al deze fietsen voorzien van de S&S 145 c.i. Tribute motor.

 

Er worden door S&S niet meer dan 145 van deze blokken gemaakt, dus zul je denken, dat is mooi, dan zijn er dus nog 100 te koop. Ja en nee dus. S&S heeft bepaalt dat de overige 100 motorblokken worden verkocht door bovenstaande dealers compleet als motorfiets gebouwd door 1 van de bovenstaande companies. Gelukkig zijn er natuurlijk altijd weer companies die zich niet helemaal aan de regels houden en mede dankzij deze vrije handelsgeest heb ik er nu 5 kunnen kopen.

 

Het motorblok is op zich al mooi zonder dat het loopt. Uiteraard geheel gepolijst en hij oogt hoog en dik. Een fraaie billet gefreesde nose-cone en lifterbloks, een zeer hoog carter en mooie ronde dikke cilinders en koppen met in- en uitlaatpoorten waar je bang van wordt. Een ovale bijna 60 mm uitlaatpoort lijkt mij genoeg te zeggen. De in- en uitlaatkanalen zijn helemaal CNC gefreesd, de inlaatkleppen zijn 2,2" groot ( bijna 56 mm) en de uitlaatkleppen 1.8" groot ( bijna 46 mm ). Per klep zijn er drie veren gemonteerd met Titanium Veerschotels. De krukas is een geperste met een 1.5" Big-end en maar liefst 8,25" lange "Billet Steel" drijfstangen. Uiteraard is het blok voorzien van de S&S HVHP oliepomp ( High Volume, High Pressure) . De zuigers zijn van het type Flat Top en hebben een boring van 4 3/8" ( 111 mm) . De krukas maakt een slag van 4 13/16" (122 mm) en al dit fraais geeft dus een inhoud van 145 c.i. ofwel net geen 2400 cc. 

 

Voor het leveren van de brandstof zijn er twee opties. Allereerst kun je een versie krijgen met een Super D carburateur of een door S&S gemaakte dubbele injectie met een prachtig injectie body. Het inlaatspruitstuk is een snoepje op zich. De inlaatkanalen zijn groot en ovaal gevormd. Het dubbele inlaatspruitstuk blijft gescheiden en heeft 2 kanalen van rond 50 mm. De gas kleppen zitten heel fraai recht naast elkaar in een los huis aan elkaar vast met 1 as. Opvallend is ook dat de ruimte tussen de cilinderkoppen erg groot is zodat de inlaatkanalen mooi groot kunnen zijn zonder dat ze in rare knikken moeten gaan lopen. Behalve de Body zit er een S&S volledig programmeerbare computer bij, 2 injectors, de Fuel Rail, 2 injectors, een brandstofpomp met regelventiel, en de gas positie sensor ofwel op 2 sensors na helemaal compleet. Het luchtfilter is de klassieke S&S Teardrop voorzien van extra sleuven voor meer lucht en een veel hoger luchtfilter. In dit geval heb ik een motorblok genomen met de Super D carburateur. Momenteel heeft de S&S injectiecomputer problemen met een 2004 bedrading en communiceert nog niet goed met de TSSM module van Harley-Davidson. S&S is druk bezig om dit probleem op te lossen maar ik had geen zin om hier op te wachten en heb dus een carburateur versie genomen. Bij deze uitvoering zit ook een S&S ontsteking die in de gaten houdt of de motor pingelt en niet te warm wordt.

 

Toen ik het blok wilde passen in een Zodiac Softail Frame was er wel een klein probleempje. Het 145 c.i. blok is wel bijna 3 cm hoger dan standaard en past niet. Dat werd dus snel even in de bus naar VG, het frame in de mal en een nieuwe bovenkant in het frame om zo te zorgen dat het motorblok wel past. Het Frame heeft ook extra dikke buizen om de boel een beetje stijf te houden.

​

​If I have to explain, you would not understand it" komt hier wel op zijn plaats. S&S claimt dat er rond de 180 pk in de motor zit en een koppel van 230 Nm. Moet ik nog meer vertellen? 

​

​

​

bottom of page