S&S Cam Support plaat en olie pomp of die van Fueling ?

Zowel Fueling als S&S hebben een verbeterde cam support plate en een verbeterde oliepomp in hun programma zitten. De Fueling plaat en pomp zijn rood, en de S&S onderdelen zijn blauw. De kleur zal geen invloed hebben op de onderdelen maar wat is nu wel eigenlijk verschillend. Beide merken hebben deze onderdelen gemaakt voor zowel Twin Cam modellen en de allernieuwste M8 modellen. 

Wat doet zo'n "Cam support plate" nou eigenlijk precies. Alleerst hangen de nokkenassen of nokkenas bij de M8 in de plaat. Bij de eerste type Twin Cam modellen zaten de nokkenassen in kogellagers, en na 2007 is dit vervangen door een glijlager systeem. Eigenlijk is het glijlager systeem gewoon een gat in de plaat met een gaatje die er voor zorgt dat de nokkenas in de plaat op een oliefilm loopt. Het voordeel van een glijlager is dat de kracht op de nokkenas veel hoger kan zijn, het nadeel is als er geen oliedruk is dan heb je gelijk gedonder.....

Het tweede wat er in de Cam Support plate zit zijn de ketting spanners. Bij de M8 is maar 1 nokkenas, dus ook maar 1 ketting en 1 kettingspanner. Met de M8 kettingspanner is niks mis dus zowel bij Fueling als bij S&S gaat deze gewoon weer terug als je de cam support plaat wisselt. Bij de Twin Cam modellen is dit anders, twin cam is dus 2 nokkenassen, 2 kettingen en 2 spanners. De serie 1999-2006 had mechanische spanners, de 2007 en later hydraulische. De mechanische spanners staan nou niet bekend om hun lange levensduur en bij falen levert dit behoorlijk wat gevolgschade op. 

Bij Fueling zijn er voor de 1999-2006 drie opties, je kiest een plaat voor de originele mechanische spanners, of je kiest een plaat met een upgrade naar de nieuwere hydraulische spanners. Als laatste kun je ook een plaat kiezen voor nokkenassen die tandwiel aangedreven zijn, en deze hebben dan helemaal geen spanners. Voor de 1999-2006 modellen is een tandwiel aangedreven nokkenastrein een mooie optie, maar de 2007 en later modellen maakt de slingering van de krukassen het monteren van tandwielen nogal risicovol. 

S&S maakt ook een cam support plaat voor alle Twin cams en M8 modellen. Bij de Twin Cam platen moet dit in combinatie met een S&S oliepomp. Voor de 1999 tot 2006 Twin Cam modellen is er geen plaat met mechanische spanners maar moeten er hydraulische gemonteerd worden wat uiteraard veel beter is dan de mechanische. Voor de 2007 en later en de M8 modellen kun je de oude spanners hergebruiken. Ook zijn de 1999 tot 2006 met lagers, en de voor de latere modellen is het glijlager syteem. Een groot verschil is dat S&S bij de glijlager modellen een messing bushing gebruikt bij de nokkenas glijlager. Dit heeft een groot voordeel, mocht er iets fout gaan dan kun je deze vervangen. 

Als derde zitten er heel veel oliekanalen in de cam support plate. Zowel Fueling als S&S beweren dat de oliekanalen beter flowen dan de originele plaat van Harley en dat daardoor de temperatuur van de olie daalt en de motor meer vermogen levert. Dit moeten we dan maar aannemen. De in en uitstroom kanalen naar de oliepomp, de aanvoer naar de krukas, het big end, de aanvoer naar het oliefilter, en de aanvoer naar de tappets en daarachter de sproeiers onder de zuigers, die zorgen voor extra zuigerkoeling. De olie die in de tappets wordt geperst gaat omhoog via de stoterstangen en komt zo in de tuimelaars terecht, die zo weer dmv een klein gaatje de klepveren koelen. Er is ook nog een kanaal voor de olie sensor en de nieuwere modellen hebben nog extra oliekoeling met een kanaal langs de hete uitlaatkleppen. Een opvallend verschil tussen de Cam Support Plate van Fueling en S&S is dat ook het dat waar de krukas door de plaat heen komt, en daar zijn olie krijgt bij Fueling ook weer gewoon een geanodiseerd gat is, zonder messing bus. Bij S&S dus wel. Dit gat wil nog al eens uitslijten, omdat de harley krukasssen tegenwoordig niet meer heel zuiver gebouwd worden. Als het gat uitslijt of beschadigd, dan kan dit invloed hebben op de oliedruk.  

Nog een belangrijk onderdeel wat in de cam support plate zit is de relieve valve. Dit is een veerbelaste plunjer die opengaat bij een bepaalde druk. De oliepomp zit op de krukas , en omdat de krukas 2 vlakke kanten heeft op de zijtap, waar de pomp overheen schuift, gaat de pomp draaien als de krukas draait. Als de valve relief bij een bepaalde druk komt schuift hij op en stort de olie rechtstreeks terug naar het carter. Zo blijft de druk constant, mits de oliepomp voldoende capaciteit heeft om deze druk te handhaven. Uiteraard hebben het slijten van onderdelen hier een invloed op. Wordt ergens de ruimte wat groter, dan zal er makkelijker olie weglopen, en zal bij een pomp met weinig over capaciteit de druk dalen. Bij Fueling zit er een veer in met een vaste waarde. S&S daarintegen heeft een instelbare relief valve waarmee je op een makkelijke manier de oliedruk omhoog of omlaag kan schroeven. 

Als laatste zit uiteraard ook op de support plaat de oliepomp geschroefd. Fueling heeft voor de Twin Cams een aparte voor de 1999-2006 modellen Twin Cam en de 2007-2016, en uiteraard een pomp voor de M8 modellen. De rotors zijn wat groter en dikker en een groot verschil met de standaard Twin Cam pompen is dat de pomp niet meer met veerspanning tegen de cam support plate is gemonteerd. Zowel S&S als Fueling belooft meer druk, minder temperatuur en minder kans op sumping met als gevolg olie uit je carter ontluchting wat dan uiteindelijk uit je luchtfilter komt. Ik geloof het direct van beide. Maar toch wil ik even rustig kijken naar het verschil van de pompen.  

De S&S pomp heeft 3 rotors en is daarmee uniek. 1 voor de aanvoer en 2 voor de retour. S&S snapt dus hoe belangrijk het is dat de motor niet vol loopt met olie. De olie remt de krukas af en zorgt ervoor dat de motor heter wordt. Maar als er 2 retour rotors zijn ipv 1 , en deze zijn afgescheiden van elkaar, dan zal je denken dat het totaal volume van de pomp ergens kleiner moet zijn. Door het laatste retour tandwiel te voorzien van een 2/3 diep vlak, valt de hele oliepomp dus net iets verder over de krukas en smokkelt S&S zo mooi een stukje pomp volume. 

Ook zit er op de S&S pomp een grof filter en een magneet. Die zit op de Fueling niet. Dit lijkt een simpel klein verschil maar is zo belangrijk als er ijzer slijpsel van een onderdeel afkomt. Helaas zit het oliefilter op de aanvoerkant dus bij ijzer sneuvelt het retourgedeelte van een pomp acuut en kan je hem weg gooien. Een simpel zeefje en een magneet kan dus het verschil maken tussen weg gooien en her gebruiken.  

Mijn conclusie is simpel, de prijzen zijn gelijk maar de S&S combinatie heeft een paar grote voordelen t.o.v. de Fueling of andere concurenten: 

1) een dubbele retourpomp 

2) bussen in de Cam Support plate die bij schade makkelijk te vervangen zijn

3) door een simpele bout is de oliedruk in te stellen

4) een zeef voor de pomp

5) 2 sterke magneten bij de Twin Cam en 1 bij de M8 pomp van S&S 

6) er zit een seal achterop de S&S pomp die door het afsluiten van het krukaslager meer rust geeft bij de oliepomp. 

Ben ik S&S minded ? Jazeker en dat is ook niet zomaar gekomen......

Zodiac-logo.png
  • Facebook - White Circle

© 2020 gemaakt door Gert-Jan Laseur