Wesley zijn 124 Street Glide
De motor van Wesley was een originele 103 met alleen true dual voorbochten met open dempers en een open luchtfilter. Wesley wilde een echte beuker. De standaard motor heeft een slag van 4 3/8" met een boring van 3 7/8". We besloten om te gaan voor de hot set up kit van S&S. Met deze kit gaat de Twin cam naar een 4 1/8" boring en een slag van 4 5/8. Bij de kit zit dus een complete krukas, een set zuigers en cilinders, S&S koppen met grote kleppen, 640 gear driven nokkenassen met easy start, tappets, stoter stangen en tuimelaars met roller rockers.
Als eerste moet het blok uit de motor en alles moet er af tot je 2 lege carter helften over houdt. De carters moeten worden gekotterd om ruimte te maken voor de grotere cilinders. Dit is op zich niet heel moeilijk, maar je kan er simpelweg geen fout mee maken dus het kost wel tijd. In het midden boven het carter, tussen de cilinders in zit een bout die vervangen moet worden door een verjongde bout van S&S. Deze moet worden doorgeboord en je moet hier ook met de hand tol aan het werk om de boel mooi glad af te werken. Als het goed is passen hierna beide cilinders op het carter. Uiteraard controleer je dit.
De meegeleverde cams van S&S hebben een behoorlijke lift van 640. Dit is 0.640 inch in kleplift. De tuimelaars boven in de kop hebben ook een ratio dus de uiteindelijke noklift is 0.640 gedeeld door de ratio. Dit is behoorlijk wat meer dan standaard, dus voordat je het carter in elkaar bouwt is het slim om de nokkenas in het carter te doen en even kijken of er wel genoeg ruimte is om te draaien. Er zit bij het rechter hoofdlager van de krukas een dikke rand en hier moet meestal net even een beetje weg, dit kun je met een freesbank doen of met een handfrees. Als alles ruimte heeft dan weer verder.
De nieuwere carters van 2003 en later hebben links een enkel lager maar S&S raad het dubbele Timken lager aan dus dit is de volgende stap. Jims of Screaming Eagle maakt hier een mooie insert voor en met de tool is deze mooi te monteren in het Twin Cam carter. Nu nog het rechter lager vernieuwen en het nokkenas lager en als laatste de zuiger sproeiers. Deze zijn ook mee geleverd bij de kit en zijn wat lager dan de originele. Dit is omdat door de langere slag van de krukas de zuiger hoger maar onder ook iets lager gaat dan origineel. S&S heeft zijn zuigers ook wat korter gemaakt en een hapje in de zuiger gefreesd voor de jets, en door deze drie aanpassingen past het weer. Nu kan de S&S krukas kan er in. Ik meet altijd even de krukas op slingering maar dat is bij S&S niet nodig, die zijn altijd zo mooi met bijna geen slingering. Je monteert eerst de krukas links in het timken lager en als je nu de zuigers zonder veren en cilinders monteert kun je mooi in het blok kijken of alles vrij rond draait. Controleren of de zuigers elkaar niet raken onder, controleren of de zuigers de jets niet raken en of er een drijfstang langs het carter schuurt. Als alles goed is kan re rechter helft er op met vloeibare pakking en klaar is het onderblok.
De zuigerveren moeten vaak op maat worden gemaakt en de 124 zuigers en veren zijn redelijke lastig om te monteren. Er staat duidelijk Front en rear op met een pijl. Om te voorkomen dat de zuigers elkaar raken op het laagste punt zit er een hap in de zuiger en ook is er verschil in de pockets voor de grotere inlaat en uitlaat kleppen. Voor de kenners spreekt het voor zich maar toch opletten, je kan het dus met 2 zuigers 3 maal fout doen en maar 1 maal goed :) Ik monteer op de werkbank de zuigers in de cilinders, en daarna op het blok.
Nu kunnen de koppakkingen en de koppen erop. De koppen op koppel trekken, daarna naar een kwartier weer los en nog een keer is nu de regel en werkt goed. In de koppen hoeven geen decompressie kleppen. De easy start nokkenassen, die tijdens het starten de uitlaatklep even open duwen, werken perfect. De standaard klepdeksels moeten wel gecontroleerd worden. Soms moet er wat weg gefreesd worden omdat de klep hoed of tuimelaar de deksels raken. Daarna kan alles er op en dicht.
Als oliepomp neem ik een nieuwe van S&S samen met een cam support plate van S&S. We hebben een kit gekozen met gear driven cams dus moet je op de cam support plaat de meegeleverde plaatjes monteren om de olie gaatjes te blokkeren die normaal de hydraulische spanners vullen van de nokkenas ketting spanners. Nu kunnen de cams in de support plaat en kan alles gemonteerd worden.
Als injectie heb ik na lang wachten op de 58 Throttle body van Screaming Eagle de spinnenwebben van de motor gehaald en een Throttle body bij HPI besteld. Je moet de oude opsturen omdat ze het FWB motortje over zetten. Ik heb een 62 mm laten maken die uitloopt naar 64 met een groter gat bij het spruitstuk die perfect op de S&S kop past. Het is het wachten waard geweest ! Het luchtfilter paste ook niet meer maar ik heb hem uit kunnen frezen en pas gemaakt voor het grotere gat. De injectoren zijn vervangen door grotere 6,2 .
Nadat de kleppen zijn gesteld is het blok klaar. Ik maak ook wat andere aanpassingen aan de motor. Allereerst vervang ik in de compensator sprocket een onderdeel van Star racing. Dit om breuk met alle gevolgen van dien te voorkomen. Ook pas ik de koppeling aan om het veel hogere koppel en vermogen aan te kunnen. Ik monteer een vlieggewicht drukgroep van Zodiac. De uitlaat dempers worden vervangen door dempers van Jekil and Hyde. De motor is nu klaar en kan voor wat break in starts en wat rollen op de bank. Ik heb de motor afgesteld met Diag4Bike.
Het resultaat mag er zijn. Veel koppel en maar liefst 150 pk op het wiel !
Gebruikte onderdelen
Is er een artikel van deze motor in Bigtwin geschreven ?
klik hier om te lezen.
Doet de link het niet, dan is er geen Bigtwin artikel van !
Gebruikte Laseur Stage :