top of page
Michael met zijn 2023 Lowrider S
Michael met zijn 2023 Lowrider S

Michael komt al heel lang bij mij als klant. Meer dan 25 jaar geleden al samen met zijn vader en moeder allemaal rijdend op een Shovel. Michael heeft nog steeds een hardcore shovel met een S&S Shovelhead motor er in. Maar geïnspireerd door mijn Street Bob was hij zoekende naar een nieuwe type Softail. Ook wilde hij een motor die je makkelijk pakt en waarmee je mee kan knallen met het verkeer van nu. Het is een Lowrider Sport geworden uit 2023. Een jong gebruikte, de uit laat was al vervangen door de 21 van Jekil and Hyde en er zat een tune in van Don Performance , alles door de dealer geleverd.

Ik heb samen met Michael wat mooie upgrades besproken wat zorgt voor meer power, en ook meer betrouwbaarheid. Om te bewijzen dat deze upgrades werken heb ik een run gemaakt van voor de veranderingen en er na.

Allereerst ga ik de nokkenas vervangen voor de 30-30 cam van Star. De cam heeft een lift van 0,485 inch lift en dit is het maximale wat een M8 aan lift kan hebben met standaard klep veren. Om de cam support plaat te kunnen demonteren om bij de nokkenas te komen demonteer ik als eerste het luchtfilter en de throttle body. Nu kan ik de stotor stang hulzen omhoog schuiven om de originele stoter stangen door te knippen met een betonschaar. Door dit te doen hoef je namelijk geen klepdeksels los te halen en blijft het bovenblok in elkaar.

Vanwege de betrouwbaarheid en wat meer vermogen vervang ik het kunststof inlaat manifold van de injectie. S&S maakt hier een mooie versie van in aluminium. Met de tank er af en de throttle body is dit een niet hele moeilijke klus. Het manifold van S&S past er netjes tussen en wordt geleverd met de benodigde o-ring.

Nu haal ik de tappet covers van de motor af. Er zitten chromen op en Michael wil zwarte, maar ze gaan sowieso los want ten eerste zitten er onder deze covers plastic tappet guides en deze willen we niet. Ook wil ik de tappets, of nok volgers bekijken want deze zijn vaak al in een vroeg stadium in zorgelijke toestand. Michael zijn lowrider S heeft nog maar 3000 km gelopen maar bij inspectie van de tappets helaas materiaal verlies op de wielen van de tappets. De harde laag die los komt kan zorgen voor veel ellende als je dit niet snel aan pakt. De pomp zit er vlak onder met alle gevolgen van dien. Verder ziet alles er prima uit op wat kleine sporen na op de nokkenas. Het nokkenas lager vervang is sowieso.

De tappets vervang is voor een set van S&S en ook de tappet guides of tappet cuffs door een setje van Star racing. De cuffs moeten netjes uitgelijnd worden net al de nokkenas ketting. Bij het vastzetten van de oliepomp is na controle van eventuele overmatige slingering van de krukas ook de pomp uitgelijnd. Het is van belang dat al deze onderdelen flink nat gemonteerd worden, flink in de olie. Ook wil Michael graag een kettingspanner van S&S.

Nu kunnen de stoter stangen gemonteerd worden en de kleppen gesteld. Als dit gedaan is op beide cilinders kunnen de hulzen er omheen, en de bougies er in. Ik doe er altijd nieuwe in want afstellen op de bank met een eventuele defecte bougies zal wel heel stom zijn.

Nu is het tijd voor het maken van de tune. Allereerst deleten we het bestaande en maken we met Diag4bike een opzet wat bij deze specificaties past. Daarna meet en controleer ik bij elke gasstand en toerental de air fuel verhouding van de motor en corrigeer ik deze waar nodig. Daarna testen we de motor bij welke waarden de motor de optimale prestaties levert van air fuel en ontsteking. Dit zorgt er voor dat de motor maximaal vermogen en koppel levert, de temperatuur zo laag mogelijk blijft en er geen op detonatie komt en dat de motor zuinig blijft lopen bij normaal rijgedrag.

Het resultaat bij een 117 met een goed inlaat en uitlaat systeem is zo goed, dat je denkt dat je een andere motorfiets hebt. De motor loopt met gemak de teller uit, rijdt heel soepel en loopt stationair niet als een angstig konijntje, maar als een performance bike, ready to attack. Michael blij, ik blij.


image0 6.jpeg

De groene grafiek met de zwarte koppelkromme is hoe de motor binnen kwam. De 21 uitlaat doet het gewoon goed, en er zat een ventilator luchtfilter op die het verder ook prima doet. Met een tune en een open luchtfilter en goede uitlaat is de 117 met meer compressie en meer cam dan de 114 al een sterke motor. Maar boven de 4600 toeren is de koek echt wel op. Met de aanpassingen die gedaan zijn is het wel duidelijker dat de motor nu wel door loopt, en eigenlijk overal sterker is, ook onderin. Ook is de beleving qua loop en gelijk zo veel beter.

Gebruikte onderdelen

Screaming Eagle Heavy Breather Extreme 29400387. 670 euro
Star 30-30 cam
S&S stoterstang set met zwarte covers quickees
S&S nokkenaslager
S&S set tappets
Star tappet cuffs
S&S nokkenas ketting spanner
S&S inlaat spruitstuk
Diag4bike tune

COVER.JPG

Is er een artikel van deze motor in Bigtwin geschreven ?

klik hier om te lezen. 

Bigtwin artikel

Doet de link het niet, dan is er geen Bigtwin artikel van !

Gebruikte Laseur Stage : 

bottom of page