top of page
Lowrider S met een S&S 132 upgrade
Lowrider S met een S&S 132 upgrade

De Lowrider S is 1 van mijn favorite motoren in de huidige Harle lijn als daily driver. Genoeg grond speling, prima vering en goede remmen er onder. En de sterke en fijne M8 motor met maar liefst 117 ci. Doordat de balhoofd hoek kleiner is dan bv de Street Bob is de motor snel over rotondes te jagen maar is nooit onstabiel of aan het zwabberen door het goede frame en geen rubber bevestiging in de aandrijflijn. Zoals we allemaal waarschijnlijk al weten hangen de baggers nog steeds in rubbers en hebben 1 balansas in het blok bij de M8 modellen, terwijl bij de Softails het blok vast zit en er 2 balansassen meedraaien.

Om niet in de problemen te komen met de spanning van de aandrijfriem, zijn de achterbruggen bij de Baggers vastgemaakt aan het in rubber opgehangen blok en versnellingsbak wat er voor zorgt dat er altijd wat beweging is in de achterkant. Omdat de motor zwaar is met een behoorlijk hoog zwaartepunt hebben ze bij Harley ook nog de balhoofd pen voor de voorvorkpoten gemonteerd bij de Baggers. Dit heeft als voordeel dat de motorfiets bij lagere snelheden makkelijker te sturen is maar heeft tot gevolg dat de motor onstabieler wordt bij hoge snelheden. Denk aan een winkelwagen in de supermarkt. Prima bochtjes maken maar ga nou niet hard hollen met zon karretje. Menig eigenaar van een bagger kan je vertellen in combinatie met een wat mindere band, of een windje schuin van achter en een streep in het asfalt wat een speed wobble is. De oudere FXR modellen en Dynas konden er ook wat van trouwens. Dit is allemaal niet aan de orde met een Softail. Is het allemaal halleluja, nou eigenlijk wel ja !

Is er dan nog wat te wensen, jawel !!!! Meer powerrrrrrrr. De eigenaar van deze Lowrider had bij de officiële dealer al een Screaming Eagle nokkenas laten monteren en wat lawaai dempers maar was niet erg onder de indruk van de extra prestaties. Hij wilde wat meer. Nou dat kan. Ook wilde hij ook niet altijd lawaai dus een mooi uitlaatsysteem met een klep wilde hij sowieso. De keuze was snel gemaakt toen hij de 21, 2 in 1 uitlaat van Jekil and Hyde zag. Met wat kleine aanpassingen was deze uitermate geschikt voor zijn wensen. Veel power, maar het onderblok er gewoon inhouden.

Ik heb een 132 cilinder en zuigerkit genomen van S&S. De boring van de cilinders zijn 4.32 inch en dit is de maximale boring die momenteel past op het standaard onderblok van een 114 of 117 M8. Normaal zal de compressie uitkomen op 11 op 1. Dit kunnen we verhogen door de verbrandingskamer van de koppen wat kleiner te maken. We monteren onze level 2 koppen met een kleinere kamer, en waarvan wat de in- en uitlaat kanalen CNC gefreesd zijn en groter zijn en beter van vorm en er gaan 2 mm grotere kleppen in. Meer lucht is meer vermogen. De klep veren zijn een set van Star met titanium schotels. De tuimelaars worden vastgezet met tapeinden van ARP en er worden sterkere kopbouten van S&S gemonteerd.

Het originele inlaat spruitstuk van kunststof wordt vervangen door de CNC nagewerkte aluminium van Screaming Eagle en de elektronische gasklep word ook vervangen door een grotere 64 mm. Ook worden de standaard injectoren vervangen door grotere 6.8 injectoren. Het luchtfilter huis van de Lowrider die er op zit is prima , ik vervang alleen het luchtfilter zelf .

Als nokkenas gebruik ik de Star 3/4 cam omdat die het gewoon lekker doet in alle toerentallen. We willen geen race motor, maar een motor waar je dagelijks mee kan Touren, maar waar je ook even flink mee aan het gas kan hangen. De Harley tappets gaan eruit en deze vervang ik voor een set van S&S. Ik gebruik ook een setje tappet cuffs van Star ipv de originele kunststof. De standaard stoter stangen worden vervangen door een set verstelbare stoter stangen van S&S. De standaard oliepomp en cam support plate zijn prima van de laatste typen M8 modellen dus die gaan er zo weer in.

Het monteren van de zuigers en cilinders is recht toe recht aan en ook hoeven er geen checks te worden gedaan met klep tot zuiger afstand of iets dergelijks omdat de Star 3/4 cam makkelijk in de kop past qua klep lift.

De mapping maak ik met Diag4bike en als de motor weer in elkaar zit dan start ik hem een paar keer met de computer er aan vast om te controleren of de waarden kloppen die ik wil zien en daarna gaat de motor op de Dyno voor een mapping. Niks kant en klare map maar gelijk tunen zoals het hoort en niet gokken. Ik kan nog steeds niet begrijpen dan mensen een kant en klare mapping nemen zonder het na te meten op een bank.

Als de motor klaar is kan de klant er mooi rustig aan 1000-1500 km op zetten met 2 olie beurtjes en dan nog een paar pulls op de bank met wat kleine correcties. Het motorblok is sterk en soepel, en in deze lichte Lowrider S is het een fantastisch rijdende motorfiets.

image0 6.jpeg

De motor geeft een gezonde 167 pk op het wiel maar het allermooiste is natuurlijk en enorme koppel en ook het verloop ervan. Nergens een negatief stuk, ofwel heerlijk om mee te rijden !

Gebruikte onderdelen

S&S 132 kit
S&S tappets
Star tappet cuffs
Laseur Level 2 koppen CNC gefreesd met 2 mm grotere in- en uitlaat kleppen.
Star klep veren met titanium collars.
Star 3/4 nokkenas
Timken nokkenas lager
Tapeinden voor de tuimelaars
S&S kopbouten
S&S stoterstangen
CNC unlaatspruitstuk 64 mm
64 mm Throttle Screaming Eagle
Ness air cleaner insert extra dik
6.8 injectoren
Jekill and Hyde 21 uitlaatsysteem

COVER.JPG

Is er een artikel van deze motor in Bigtwin geschreven ?

klik hier om te lezen. 

Bigtwin artikel

Doet de link het niet, dan is er geen Bigtwin artikel van !

Gebruikte Laseur Stage : 

bottom of page