top of page
Go Big or Go Home. Het bouwen van een M8 143 c.i. ( 2343 cc) Deel 2
Go Big or Go Home. Het bouwen van een M8 143 c.i. ( 2343 cc)  Deel 2

In Bigtwin 440 heb ik laten zien hoe het carter is aangepast en de cilinders zijn gemaakt voor de 143 ci motor. De linkerkant van het originele carter is aangepast met een timken lager set up, maar rechts zijn er ook kleine aanpassingen. Als oliepomp gebruik ik een S&S pomp en een S&S cam support plaat. Harley monteert deze plaat met 1 paspen. We maken we allereerst een tweede paspen voor de cam support plaat in het carter. Daardoor heeft de nokkenas meer stabiliteit. Ook worden er 2 grote gaten geboord links naast de nokkenas zo hoog mogelijk om het carter gedeelte waar de krukas zit beter te laten ademen. Ook haal ik juist de seal van de S&S pomp af om dezelfde reden. Om te zorgen voor ontluchting monteer ik een olie pijlstok van Fueling met een reed valve ( wel lucht eruit maar niet er in) Nu de carters klaar zijn, de krukas er in zit, en de grotere cilinders passen kan het opbouwen beginnen. Aangezien ik niet zo sterk ben zet ik eerst het carter met alleen de kruk en balans as terug in de motor.

Allereerst plaats ik de oliepomp en nokkenas, nokkenasplaat, de S&S lifters met tappet cuffs in het nokkenas gedeelte. Als nokkenas heb ik gekozen voor een Red Shift 584. Dit is de hevigste nokkenas die Zippers levert momenteel, en 584 , wat staat voor de klep lift in inches ( 0,584) is makkelijk te doen in de M8 koppen. De spanner is ook van S&S en het monteren is recht toe recht aan.

De zuigers zijn 4.5" bore van CP en hebben uitsparingen voor grotere kleppen. I had al gecontroleerd of de zuigers onderin elkaar of ergens de carters of een zuiger sproeier kon raken en dit was allemaal ruim voldoende. De afstand tot aan de kop houden we redelijk veilig en we kunnen altijd nog wat spelen met verschillende dikten voet en koppakkingen. De koppen heb ik CNC laten frezen en met de hand na bewerkt. Er gaan nieuwe geleiders en plus 2 mm grotere in en uitlaat kleppen in. Bij S&S kun je een mooie set kopen met tuimelaars met rollen, tapeinden voor montage van de tuimelaar assen, uiteraard de tuimelaar assen zelf en kop bouten die je meerdere malen mag gebruiken. Klepveren gebruik ik van Star Racing.

De koppen monteer ik eerst met slappe klep veren en ik monteer de zuigers zonder de zuigerveren. Dan bouw ik de complete motor op en controleer of de kleppen elkaar in de weg zitten en of er genoeg ruimte is van klep tot zuiger. De S&S tuimelaars hebben hier wel degelijk invloed op t.o.v. de standaard. Nadat alles goed rond kan met veilige marges demonteer ik de kop weer en de cilinders en zuigers. Daarna maak ik de zuiger veren pas en gaan de cilinders en zuigers er voor echt op.

De verbrandingskamer van de kop is nu aan de beurt. Ik wil een compressie van 12 op 1 en aangezien de inhoud van de cilinder gestegen is moet de kamer iets groter gemaakt worden. Als alles klaar is dan kan de kop in elkaar met de grote kleppen en Star veren. Nu kunnen de koppen en cilinders voor het echt op de motorfiets. Ik zet de kop 2-3 maal op moment en haal ze weer los. Zo kan de koppakking zetten en zal hij beter en lang zijn werk doen.

De inlaat heb ik speciaal laten maken bij HPI. Het gasklephuis is een 70 mm helemaal billet gefreesd en ziet er fantastisch uit. Je moet je oude opsturen omdat de motor wordt overgezet ( FBW) . Het luchtfilter heb ik bij Fueling besteld maar deze staan maar in backorder dus ik heb voor nu het originele CVO luchtfilter wat groter gefreesd en pas gemaakt. Ik plaats injectoren van 9.90. Er zijn mensen die praten dat te grote injectoren zorgen voor een slechte stationaire loop, maar ik rij zelf met 10.6 op mijn Street Bob en deze loopt geweldig stationair en starten lopen. Don't believe the hype !

Wat er in gaat moet er ook weer uit dus de uitlaatbochten zijn van Moonshine en hebben een diameter van 1 7/8" die verstopt gaan achter de originele hitteschilden. De dempers zijn van Jekil and Hyde.

In het primair heb ik ook 2 aanpassingen gedaan. Allereerst heb ik het compensator tandwiel van de krukas vervangen door 1 van Star racing. De originele wil nog wel eens breken met kans op veel schade. Star maakt een extra zware uitvoering van veel beter materiaal. Ook heb ik de koppelingsplaten vervangen voor een set van recluse. I.p.v. 10 platen heb je er nu 15 van carbon en deze set kan 200 pk aan.

Nadat de motor helemaal in elkaar zit moest ik een mapping gaan maken. Dit was een beetje gokken want een motor als deze heb ik nog nooit gebouwd. Ik doe dit met Diag4bike. Verbazend blijft het als de motor gelijk aan slaat bij de eerste keer starten en dan ook best heel mooi rond loopt. 1 op 12 compressie, 143 ci, een paard van een nokkenas en een 70 mm gasklep met enorme injectoren , kan toch niet ! Wel dus.

Na wat heat cycles op de bank en wat gerold met de nodige aanpassingen en met een rustige ontsteking nog een stukje mee gereden. De motor rijdt soepel en relaxed en is een echte sleeper. Daarna meegegeven aan de klant. Als er een paar duizend km op de teller staat gaan we eens kijken wat er werkelijk inzit. Verlopig liegen de cijfers er niet om........

image0 6.jpeg

De grafiek laat een enorme mooie lijn zien van het koppel en het vermogen. Ik rol het gas open vanaf 2200 toeren tot 3000 toeren om de belasting te beperken en laat m 1 maal doorlopen naar 6000 toeren. Duidelijk is dat de motor nog niet uitgelopen is en er nog meer verborgen is in dit enorme blok. Als de motor later terug komt gaan we eens kijken wat er nog te halen valt. Verlopig ben ik zeer tevreden met deze cijfers in ieder geval.

Gebruikte onderdelen

S&S krukas met 4,5" slag
CP zuigers met 4,5" boring
HPI 70 mm inlaat met 9,90 injectoren
Red Shift 584 nokkenas
Tinken set up voor de krukas
Star racing Compensator sprocket
Recluse koppelingsplaten
S&S Top End Guardian kit
S&S oil pump and Chest plate
S&S tappets, tappet cuffs
S&S pushrods
Star Racing Valve Springs
Moonshine headers 1 7/8"
Jekill and Hyde dempers
Tuned with Diag4Bike
Totale kosten voor de complete bouw met machinewerk, cilinders maken, koppen verbouwen met grotere kleppen, aanpassen primair en koppeling, in en uitlaat en afstellen op de bank rond de 30.000 euro.

COVER.JPG

Is er een artikel van deze motor in Bigtwin geschreven ?

klik hier om te lezen. 

Doet de link het niet, dan is er geen Bigtwin artikel van !

Gebruikte Laseur Stage : 

bottom of page