top of page
Go Big or Go Home. Het bouwen van een M8 143 c.i. ( 2343 cc) Deel 1
Go Big or Go Home. Het bouwen van een M8 143 c.i. ( 2343 cc)  Deel 1

Meer inhoud, meer klep lift, meer compressie, meer kleppen, een grotere throttle body, meer toeren, meer koppel, meer vermogen, meer meer meer ! Er zijn heel veel kits op de markt en het lijkt dat er geen eind in zicht komt. Een klant van mij met een spiksplinternieuwe 2022 CVO Road Glide wil ook meer. Hij had hiervoor een 2018 Road Glide 131 met veel vermogen, maar wilde het eerst deze zomer rustig aan doen en dan in de winter een dik kanon bouwen. Geen piekerige motor, maar een groot dik blok, die goed rijbaar is met overal een berg power.

Dus eerst voor de zomer van 2022 wat kleine veranderingen. Zijn vorige 2018 CVO RG had wat problemen met de olie pomp in het verleden, dus wilde hij, ondanks de verbeterde pomp van Harley toch ook gaan voor de S&S pomp en plaat. Better safe then sorry. Hij koos voor de Laseur Stage 3 met de Star 30-30 cam. Aangezien de voorbochten van de 2022 modellen een stuk kleiner zijn dan die van de modellen er voor heb ik deze bochten vervangen door een set van Supertrapp en het stukje onder de bak door origineel Harley van een 2020 model. Verder is het luchtfilter vervangen door een Ventilator model omdat het originele CVO filter bij mensen met lange benen gewoon hinderlijk in de weg zit.

Bij de stage 3 zit dus een S&S oliepomp met de cam support plate, een mooie dikke kettingspanner, 4 tappets met billet tappet cuffs. Uiteraard een nokkenaslager zonder kooi en last but not least de upgrade naar de Star 30-30 cam. Om de boel sneller te monteren zitten er ook verstelbare stoterstangen bij.
Het afstellen doe ik met Diag4Bike en helaas had ik wat moeite met de afstelling. De motor gaf een dip rond de 3000-3500 toeren en op de air fuel meter mas duidelijk te zien dat de motor hier brandstof te kort kwam. Ik kan wel meer geven op de computer maar er was gewoon niet meer. De klant had zelf nog 5.5 injectoren liggen en deze zijn groter dan de standaard 4.38 injectoren. Dus deze erin gedaan en weer opnieuw afgesteld met nu wel een prachtig resultaat. De klant had hiervoor een 131 en nee dit is zeker niet hetzelfde, maar de Star Cam trekt er behoorlijk aan en geeft veel power.

In Januari kwam de motor terug bij mij en na overleg mag ik er nu een 143 c.i. van maken ! Dat wordt ouderwets puzzelen. 143 c.i. houdt in dat de motor een 4,5 " boring krijgt met een 4,5" slag wat de standaard slag is van de 114 en 117 modellen. De originele cilinders worden uitgeboord en voorzien van liners, bussen die in de uitgeboorde cilinders geperst worden. Na een paar dagen onder druk te staan worden de cilinders op maat gehoond en de bovenkant gevlakt.

Daarna is het carter aan de beurt. Beide cilindergaten worden uitgefreesd voor de 4.5" Bore cilinders. Dit gaat precies allemaal. Ook zijn de piston jets gevlakt want deze zijn vaak helemaal niet vlak en verliezen makkelijk oliedruk. Ook wordt het linker krukas lager vervangen voor een timken lager. Dit is een dubbel lager en is veel sterker dan een enkel lager. Het gat moet worden uitgekotterd, en de insert moet worden geboord en geperst in het carter.

De cilinders kunnen nu afgemaakt worden. Er moeten happen worden gefreesd want anders raken de bussen elkaar in het carter. Ook moet er aan de zijkant een stukje uit waar de zuiger cooling jets zitten. Als de cilinders klaar zijn kan de krukas in het carter. Er zijn 2 opties. Je kan de originele krukas uit elkaar persen en opnieuw opbouwen of een andere kopen van bv S&S. Ik heb een S&S genomen omdat deze top zijn. Sterkere drijfstangen met een volle kop, veel mooier ijzer van de vliegwielen en mede daarom een sterkere verbinding wat het verschuiven van de wangen tegen gaat. Bij montage in de timken set-up blijkt dat het S&S tandwiel net iets dikker is op de plek waar de insert zit en dat de meeneem pen van het balans as tandwiel de krukas raken. Ik heb de krukas met tandwiel in al in de draaibank gezet en wat ruimte gemaakt. Na een paar keer proberen en passen draait de krukas mooi rond ook zit de krukas na controle zit de krukas precies goed in het midden.

Zuigers zijn van CP en deze draaien met passen probleemloos rond in het M8 carter en opvallend is hoe hoog het dek van de M8 is en hoe mooi alles past en rond kan draaien. Ik zie ook al dat een 4 5/8" of zelfs een 5" slag, dus 159 ci ook makkelijk te doen is denk ik ( ha ha)

De krukas en balans as kan nu voor echt gemonteerd worden in het carter en ik bouw het onderblok weer in de motor. Volgende keer gaan we de cilinders en zuigers beter bekijken en de koppen. De koppen worden CNC gefreesd met 2 mm grotere in en uitlaatkleppen. Ook gaan ik een grote inlaat en uitlaat monteren of maken. Wordt vervolgd !

image0 6.jpeg

Ik draai het gas hier nog rustig open omdat de motor nog helemaal nieuw is. De ontsteking staat nog rustig en de motor wat rijk. Na wat kilometers op de straat gaan we kijken of er nog meer verstopt zit.

Gebruikte onderdelen

S&S krukas 4.5" slag ( standaard 114-117 )
Big Bore cilinders met 4,5" boring. Dit zijn de originele uitgeboord met liners erin geperst
Timken set up custom made

COVER.JPG

Is er een artikel van deze motor in Bigtwin geschreven ?

klik hier om te lezen. 

Doet de link het niet, dan is er geen Bigtwin artikel van !

Gebruikte Laseur Stage : 

bottom of page