top of page
Gert zijn 2021 Road King
Gert zijn 2021 Road King

Gert heeft een zo goed als nieuwe Road King uit 2021, model 2022. Gert vond de motor niet heel soepel draaien en was op zoek naar een beter lopende motor met ook wat meer trekkracht en vermogen. Nou dan ben je bij mij aan het juiste adres. Maar er was een maar. Gert wilde per se zijn originele uitlaten onder de Road King houden. Hij vond het eigenlijk wel lekker met stille dempers rijden, en ook wilde hij geen kans op problemen met reizen door het buitenland.

Je kan uiteraard best met stille dempers rijden maar dat zal zeer zeker invloed hebben op het vermogen. Aangezien de 114 motor standaar al onwijs sterk is bij de hele lage toeren is dit al lastig om hier winst te boeken. Het leek mij ook verstandig om een nokkenas te plaatsten met niet al te veel lift en duratie, om problemen te voorkomen bij het maximum koppel toerental, zo rond de 3500-4000 toeren.

Ik had al diverse motoren met de Screaming Eagle 447 afgesteld voor de motorsaloon. Eigenlijk een niet veranderde stationaire loop, geen wild gedoe ( voor veel een helaas), maar wel een nokkenas die lekker overal wat meer doet en die het goed doet in het middengebied.

Bij de Motorsaloon heb ik een 447 kit besteld, compleet met stoter stangen en een beter lager. Verder heb ik dus de hele motor origineel gelaten, met uitzondering van het luchtfilter zelf. De papieren heb ik vervangen door 1 van K&N. Wel is de hele behuizing van het filter wel origineel.

De montage is een recht toe recht aan klus wat redelijk snel te doen is. De 2021 modellen hebben een prima oliepomp dus er is geen reden om zowel de plaat, als de pomp te vervangen. Ik verwacht ook geen spectaculaire vermogens, maar gewoon lekker wat meer pit.

Als de nokkenas met lager er in zit, en de stoter stangen zijn afgesteld dan kan de motor afgesteld worden op de bank. Ik stel de M8 modellen af met Diag4bike.

image0 6.jpeg

Gelijk onderin iets boven standaard en vanaf 2500 neemt de 447 cam afstand van de originele nokkenas en houdt dit vol tot aan de eindstreep ! Een vermogenswinst van bijna 20 procent en door het afstellen een veel soepelere motorfiets met een beter gas respons. Gert was er in ieder geval heel tevreden mee !

Used parts

Screaming Eagle cam kit 92500047 met chromen stangen, of
Screaming Eagle cam kit 92500074 met zwarte stangen
Lager voor de nokkenas 9215
K&N luchtfilter
Afstellen met Diag4bike

COVER.JPG

Is there an article about this engine written in Bigtwin?

click here to read. 

Bigtwin article

If the link doesn't work, then there is no Bigtwin article!

Used Laser Stage : 

2
bottom of page