top of page
El Diablo 117 met 30-30 cam , en deze winter een dikke upgrade naar 143
El Diablo 117 met 30-30 cam , en deze winter een dikke upgrade naar 143

De "El Diablo" is een gelimiteerde uitvoering van een Lowrider ST. De El Diablo is gespoten in duivels rood, met een mooie duivel staart in het Harley Logo op de tank. 117 c.i. maar liefts en potentie zat. Een 117 heeft maar 3 ci meer dan een 114, maar er zit een andere zuiger in en ook een andere nokkenas. En door deze combinatie is de motor net iets sterker als de 114. Door zijn lage gewicht en power, is een Diablo al een snelle Harley vanuit de fabriek. Het uiteindelijke doel is dat de motor extreem snel wordt, maar voor de zomer van 2024 doe ik eerst wat kleine aanpassingen die niet al te veel geld kosten, maar wel een behoorlijk resultaat geeft.

Ik ga allereerst de nokkenas vervangen door een Star 30-30 . De Star Nokkenas heeft 0,485 inch klep lift en dit is het maximale wat de klep veren aan kunnen. Wil je meer dan kan dat, maar dan moet je de klep veren wisselen. Het kan op de motor, maar het is een lastig klusje en het gaat een stuk makkelijker met de kop er af. Dat gaan we nu nog niet doen. Door de stoterstangen door te knippen is de druk van de hydraulische units er af, en nu kan ik de cam support plaat met de nokkenas en de oliepomp er uit halen. Ook haal ik het nokkenas lager er uit.

De pomp is al de juiste herkenbaar aan de seal achter op en die kan er zo weer in. Ik monteer een S&S nokkenaslager en de cam. Bij controle van de wielen van de units bleek er niets aan de hand te zijn en deze kunnen er dus zo weer in. De stoterstangen zijn van S&S en kunnen gemonteerd en gedemonteerd worden zonder de klepdeksels los te halen.

Het originele luchtfilter is vervangen een 1 van Trask. Het luchtfilter heeft binnen een kerk om dat luchtstroom te verbeteren. We houden gewoon het originele filter en de originele Throttle Body.

De uitlaat is een korte 2 in 1 van Sawick Speed . Kort en licht maar ook lawaaierig. Ik heb de motorfiets na deze modificaties op de bank afgesteld met Diag4Bike. Lawaai is power, en de motor loopt goed door en is snel genoeg voor de zomer van 2024.

Eind 2024 is de motor gebracht voor serieus werk. De krukas heb ik gewisseld voor een S&S krukas. We houden de originele slag van 4.5". Waarom een S&S krukas ? De Diablo wordt klaargemaakt voor veel vermogen en daar past geen standaard krukas bij. Qua boring gaan we naar een 4.5" boring en deze El Diablo is hoogst waarschijnlijk de eerste 143 Diablo die er rond rijdt ! Fuck die limited edithions, had ie maar geen Harley moeten worden ! Om een 4.5" boring kwijt te kunnen moet het carter gekotterd worden. Het gat wordt nu 118 mm rond. Als dat gebeurd is kunnen de cilinders er op.

De cilinders worden gemaakt van originele M8 cilinders, deze worden uitgeboord en voorzien van een liner. Deze liner wordt er ingeperst, en daarna naar de maat geboord en dan gehoond. Als dit klaar is moeten er happen uit worden gefreesd en geslepen voor de ( S&S ) zuiger jets en om te zorgen dat de cilinders elkaar net niet raken. Dit is behoorlijk wat werk met veel passen en meten, want je wil alles zo lang mogelijk laten voor de meeste ondersteuning van de zuigers. Als alles op maat is zet ik alles in elkaar zonder zuigerveren op 1 korterhelft om te kijken of alles vrij kan draaien. Als dat zo is dat kan het onderblok in elkaar.

De krukas lagers vervang ik voor nieuwe net als de balansas lagers. Je kan er voor kiezen om de balansassen er uit te laten, dit scheelt gewicht en zorgt ervoor dat de krukas makkelijker kan versnellen, maar dan zal de motor wel meer trillen. Ook moet de krukas dan heel anders gebalanceerd worden. In deze motor blijven de 2 balans assen. De carters krijgen S&S zuiger jets die ipv 1 kant op 2 kanten op spuiten. Als het carter weer dicht is schuif ik het onderblok weer in het frame. De Softails hebben weinig ruimte en een compleet blok er in zetten kun je vergeten, of je moet de versnellingsbak bak er uit halen. Als nokkenas gaat er een bruut in, de full race van Star, een set nieuwe S&S tappets maar verder gewoon de originele pomp en plaat van Harley met een S&S kettingspanner.

Zuigers zijn speciaal gemaakt door CP. De zuigerveren moet ik allemaal met de hand op maat maken en als dit klaar is kunnen de zuigers en cilinders op het blok. Om de compressie te laten zakken, we gaan immers van een 117 naar een 143 monteer ik dikkere pakkingen en haal ik wat vlees uit de verbrandingskamer van de koppen. De koppen zijn de speciale van ons met plus 2.5 mm in- en uitlaat kleppen van Star, met bronzen geleiders en CNC gefreesde in en uitlaat poorten met een vierkant inlaat kanaal voor maximale flow. De klepperen zijn ook van Star, en de tuimelaars worden gemonteerd op tapeinden. De kopbouten zijn ook van S&S. Om de koppen een speciaal duivels tintje te geven, heb ik bij hoge uitzondering mijn logo in de kop aangepast.

Het spruitstuk is een 70 mm die, en hoger en recht tussen de cilinders staat en de Throttle Body wordt ook een 70 MM die 45 graden gedraaid staat omdat ie anders niet tussen de koelribben past. De injectoren zijn zon beetje de grootste die er op de markt zijn, 10.6 van Daytona Twin Tec. Ik moet nog een luchtfilter maken en nog wat andere kleine dingen, en dan kan het motorblok in elkaar. Verder word de voor en achter vering aangepakt en krijgt ook de remgerij een flinke upgrade. Dus volgende maand verder met deel 2

image0 6.jpeg

Heerlijke motor met de Star 30-30 die mooi past bij de 117. Veel koppel en vermogenswinst voor niet te veel geld. Dit is voor een paar maanden, daarna gaan we een bruut blok maken !

Gebruikte onderdelen

Part1 one, zomer 2024 :

Star 30-30 cam
S&S Quickees
cam lager
Trask luchtfilter
Sawick Speed 2 in 1 ( Luid !)

Part 2 , deze winter :
S&S krukas
S&S zuiger sproeiers
Star Cam Full race 1,0
S&S tappets
S&S kopbouten
Custom made cilinders 4.5" bore met CP zuigers
Laseur stage maximaal koppen met 2.5 mm grotere kleppen en vierkante inlaat CNC ported
Star Klep veren
70 MM Throttle body

COVER.JPG

Is er een artikel van deze motor in Bigtwin geschreven ?

klik hier om te lezen. 

Doet de link het niet, dan is er geen Bigtwin artikel van !

Gebruikte Laseur Stage : 

  • Facebook - White Circle

© 2022 gemaakt door Gert-Jan Laseur

bottom of page