top of page
2022 Street Bob 114 van mijzelf
2022 Street Bob 114 van mijzelf

Ik wil deze winter richting de 200 pk proberen te maken. Na mijn Pan America fiasco heb ik deze met een paar 1000 km op de teller achtergelaten bij de Harley Dealer met een kapotte krukas en hem ingeruild op een verse M8. Ik heb gekeken naar een Road King, of een nieuwe Road Glide ST maar ik wil eigenlijk een lichtere motor. De Lowrider S en ST waren uitverkocht en mijn oog viel op de Street Bob. 114 ci, en de lichtste van allemaal. Ik wil er lekker mee rijden, maar ik wil er ook mee dragracen. Niet te gek maar hij moet wel hard gaan. Een belangrijke factor is het gewicht uiteraard, je moet immers alles meeslepen naar de finishlijn.

Nadat ik bij de Motorsaloon op aanraden van mijn dochter een rode Street Bob had gekocht, heb ik zowaar de eerste week helemaal standaard gereden en eerlijk is eerlijk, wat een heerlijke fiets. Eigenlijk stuurde hij standaard echt heel goed, was verdomd snel en ook qua remmen was er weinig tot niet veel op aan te merken. Ik had verwacht dat de voorveren veel te slap waren, de rem voor onder de maat en dan die vreselijk harde Dunlops...... Na een week een beetje inrijden eerst het stuur eraf, met zo'n aap is een beetje door kachelen er niet bij. Bij Zodiac een mooi klein en licht stuur gehaald en ook heb ik gelijk een heel klein kuipje er op gezet. Knipperlichten heb ik vervangen voor hele kleine en ook hier weer wat aan gewicht gewonnen.

Via MVS wist ik een setje 17" race wielen op de kop te tikken. Forced aluminium gefreesd, prachtig om te zien, licht en sterk. Ten opzichte van de Harley wielen, win je zo maar meer dan 5 kilo per wiel qua gewicht. Aangezien roterende massa dubbel telt, is dat dikke winst. Ook is er meer keuze in zachtere compound van de banden. Er was 1 wiel paars en 1 oranje, dus 2 dagen met verf afbijt zitten klooien en daarna de wielen laten anodiseren. Voor wil ik eigenlijk een enkele schijf, voor het gewicht maar wel een grotere. Ik heb een Brembo schijf gevonden van 320 mm die op het wiel past. Samen met een radiale Brembo rem is dit naar m'n zin. Ik hoop alleen dat het voldoende is aangezien ik ga voor een hoop vermogen....... Het complete ABS systeem heb ik eraf gehaald wat ook weer gewicht bespaard, ABS is immers alleen maar handig voor mensen die niet kunnen remmen.......

Ook maak ik deze winter het achterwiel er in, met een ketting en i.p.v. een 150, een 190 brede achterband. Ik wil dat hij goed blijft sturen, maar ik wil ook meer rubber achter voor een goede grip op de baan. Ik moet andere spatborden, dus heb ik carbon spatborden onderweg, die ik moet pas maken voor deze Street Bob. Het achterspatbord moet ook wat breder zijn voor de 190 band. Ik heb ook een aluminium achterbrug op het oog om gewicht te besparen en omdat het erg fraai er uit ziet. De keuze voor een ketting is niet omdat ik denk dat een riem breekt, maar omdat je qua verhouding in reductie niets kan met een riem en alles met een ketting. Een feit is dat voor de baan een Harley veel te zwaar staat.

Ook heb ik er na een week een gebruikte 21 uitlaatdemper opgezet van Jekill and Hyde en hem afgesteld op de bank met Diag4Bike. De motor liep nu al behoorlijk snel nu en ik had zelfs 96 pk op het wiel met deze combinatie. Na wat avondjes gassen met wat vrienden toch maar een paar dagen later tijdelijk een Star 30-30 nokkenas erin gedaan en mn Street Bob opnieuw op de bank gesteld. Nu kwam ik boven de 130 pk uit en de motor loopt echt snel en is mede door zijn gewicht en power echt een genot om mee te rijden.

Plannen voor deze winter zijn 131 cilinders er op met een hoge compressie, meer nokkenas erin en koppen met grote kleppen. Ik wil daar veel power mee te maken, maar ik wil wel op de straat blijven rijden. Ook probeer ik mijn motor nog lichter te maken.

Wordt vervolgd :)

image0 6.jpeg

De blauwe grafiek is mijn 2022 Street Bob met de Jekill and Hyde 2 in 1 en een Diag4Bike afstelling, en de groene lijn na montage van de Star 30-30 nokkenas.

Gebruikte onderdelen

Jekill and Hyde 21 exhaust
Star 30-30 nokkenas
Tuned with Diag4Bike

COVER.JPG

Is er een artikel van deze motor in Bigtwin geschreven ?

klik hier om te lezen. 

Bigtwin artikel

Doet de link het niet, dan is er geen Bigtwin artikel van !

Gebruikte Laseur Stage : 

bottom of page