Chain or Gear driven Cams ?
TwinCam en M8 modellen.
De vraag is wat moet je kiezen bij een cam chest upgrade. Ketting aangedreven nokkenas of nokkenassen met een tandwiel. In 1999 kwam de Twin Cam uit met 2 nokkenassen en2 kettingen. Om de kettingen op spanning te houden zijn er 2 mechanische spanners gemonteerd op de kettingen. Mechanisch houdt in met een veer. Dit systeem is in de praktijk niet echt betrouwbaar en de slijtage van de spanners is behoorlijk. Rond de 35.000 km moeten deze spanners vervangen worden. Als je je hier aan houdt is er niets aan de hand.
Gear Driven tandwieln van S&S
De " Silent Chain" van Harley met mechanische spanner 1999-2006
De " Roller Chain" van Harley met hydraulische spanner 2007 -2017
De M8 modellen hebben bijna dezelfde alleen een grotere spanner.
S&S kwam met de gear driven nokkenassen op de markt en halleluja wat een mooie oplossing. De Harleys hadden dit eigenlijk al een eeuw in de vorige modellen maar beter slecht gejat dan slecht bedacht. Geen problemen meer met spanners, geen verloop van de timing door het rekken van de kettingen en het tandwiel systeem liep ook veel lichter dan de kettingen met de mechanische spanners. Nog een voordeel is dat zeker bij snelle nokkenassen, de slijtage van de kettingen en spanners sneller gaan dan bij originele nokkenassen, en dat tandwielen hier minder last van hebben.
Maar er zijn ook nadelen aan de tandwielen. Allereerst het maakt lawaai. Dat was ook de reden waarom Harley over stapte van tandwielen ( Evo) naar de " Silent Chain" Vanwege milieu redenen moest de Twin Cam stiller worden en de ketting bracht minder mechanisch geluid.
​
Een tweede nadeel van tandwielen is dat als het fout gaat, het ook gelijk goed fout gaat.
​
​
Een mechanische spanner van 1999-2006
Een hydraulische spanner
2006-2017
Het meest belangrijke bij een tandwiel aangedreven nokkenas of nokkenassen, dat is de slingering van de krukas. Deze mag niet meer zijn dan 0.003 in inches of wel max 0.07 mm. Je kan je voorstellen dan tandwielen het niet fijn vinden als door een slingerende krukas de speling minder dan nul wordt. De eerste Twin Cams, de 88 c.i. modellen hebben een prima krukas en Gear driven nokkenassen zijn een mooie optie. In 2003 haalde Harley voor economische redenen het dubbele Timken krukas lager weg en kan de krukas meer bewegen op het enkele lager. Dit komt meestal niet ten goede aan de run-out van de pinion as waar het nokkenas tandwiel op zit. Voordat je tandwiel nokkenassen koopt, moet je eerst de run-out van de krukas meten. Koop je een S&S kit met een S&S krukas dan kies je veilig voor tandwielen.
De 2007 en later Twin Cam modellen komen met de roller chain aangedreven nokkenassen en deze hebben hydraulische spanners . Een upgrade wat een goede was, want deze spanners gaan maar zo 70.000 km mee. Helaas was de 2007 en later de krukas van de Twin Cam modellen zo recht als een banaan dus tandwielen in een 2007 en later Twin Cam is niet aan te raden met een standaard krukas. Het kan wel, maar eerst goed de slingering meten. Heb je een S&S krukas, of een herbouwde met een Timken Lager upgrade dan kan het wel.
Voor de M8 eigenlijk hetzelfde verhaal. Er is niet veel mis met de originele ketting en spanner, maar soms wel met de krukas. Dus eerst meten, en dan beslissen.