Helemaal de clutch kwijt !

image0_edited.jpg

Een paar maanden geleden heb ik een prachtige zo goed als originele Electra gekocht uit 1971. Geen showbike maar een fiets waar mee is gereden. Ik zag hem via Peter Barselaar en de motor stond bij Thijs Hasselt. Er zat geen gaskabel op maar ze liep , en ze miste de koffers en wat andere kleine dingen. Via Marktplaats al drie keer een mooie avond verpest, veel motoren met gekke of geen nummers en andere ellende. Deze motor niet. Ik kwam, zag en nam haar gelijk mee. Ik wilde graag de oude achterbrug en trommels voor en achter. Het enige wat niet oud is was het spuitwerk, maar het benzinekraantje, alle hendels, stuur, de spanningsregulator, kruiskop boutjes in het blok,  noem het maar op, alles origineel.

De eerste avond dat ik er mee naar huis wilde was ik gelijk 2 uur bezig om hem aan te krijgen. Even het gaskabeltje werd gelijk wat meer. In plaats van mooi lopen wat ze gisteren nog wel deed, een hoop geproest en vlammen en ellende. Na wat kijken zag ik dat 1 van de tapeinden van de carberateur verkracht was door een grove moer die niet mooi past op een tapeind met fijne draad. Ook zat het luchtfilter huis vast met niets wat de inlaatrubbers weer niet fijn vinden. Ik vond boven nog een origineel steuntje, zocht wat rubbers en knipte een pakking voor het spruitstuk. Een luchtfilter is ook wel fijn die had ik ook nog liggen en na wat gefreubel eindelijk op weg ! 

De motor liep best goed alleen het gas liep niet heel fijn, de trommelrem voor deed t een beetje maar de achterrem ging geleidelijk onder het rijden vaster en vaster zitten. Ook begonnen alle autos te zwaaien en toeteren dus waarschijnlijk was er wat met de verlichting en toen ik naar achteren keek was mn achterlicht een soort discolamp die aan en uit ging in hoog tempo. Het geveerde zadel zakte helemaal door tot het frame waardoor de zithouding ook niet tof was. Wat ook opviel was de koppeling, man man zo zwaar en slecht ontkoppelen. Er zat een braided steel kabel op, dus die wilde ik sowieso eraf want dat is echt geen pan op een oude electra. Maar het allermooiste was, ik werd er zo enorm blij van. Ik kocht mn eerste Harley op mn 19 de en jawel, dat was een Electra zonder scherm, en juist, ik voelde mij weer net zoals toen ! 

De volgende dag de achter remcylinder gereviseerd en tot mn verbazing zagen de schoenen en de rest van het achterwiel er prima uit, van Ted van Harley used parts had ik originele spotlights gekregen, de knipperlichten voor, een rekje achter voor het spatbord en originele ophangbeugels voor koffers. Ik had al wat rondgevraagd voor de witte originele koffers , maar dat wordt steeds lastiger. Totdat Bart langs kwam en er 2 in prima staat onder een stelling boven vandaan toverde, die daar al een jaar of 10-20 lagen ! De bedrading was tot mn verbazing zo goed als origineel en een uurtje wat draden ompluggen en een paar toevoegen werkte alles weer zoals in 1971. Bij Zodiac een nieuwe zadelpen veer gehaald , koffertjes erop, een nieuwe gas en koppelings kabel, wat benzine leidingen vervangen en helemaal klaar voor de strijd ! 

 

Wat een genot en ik heb echt zowat elke dag gereden en genoten. Er was wel een maar. Het lastige vrijkomen en moeilijke schakelen, en de koppeling ging echt zwaar.   Maar daar is een oplossing voor ! 

 

 

 

 

 

Zodiac levert de APM ( American Prime Manufacturing ) koppeling. Deze koppeling past in Flatheads, Knuckleheads, Panheads en Shovelheads ! Wat je krijgt is een moderne binnenste koppelingshart, een groot dubbel lager die je vast schroeft in het originele buitenhuis, en een set platen met maar lieftst 7 koppelingsplaten ipv de standaard 4 bij een Shovelhead. Ook geen losse veren meer maar een diafragma veer. 

Even de voordelen op een rij : 

Omdat het buitenhuis nu vast geschroeft kan deze niet gaan bewegen als je de koppeling in trekt en zo is er  meer ruimte bij het intrekken van de koppeling tussen de platen en zal de koppeling beter vrij komen en niet meer "slepen".

Omdat er veel meer platen in de koppeling zitten is er veel minder veerdruk nodig om dezelfde kracht of koppel over te brengen. Simpelweg met meer platen kan er een slappere veer op. Ook zijn de platen gesinterd en hebben een veel hogere wrijving dan de originele. De platen kunnen zowel nat als droog gebruikt worden. 

Geen pennen meer in de koppeling waar alle kracht op staat en die inslaan en buigen, wat weer zorgt dat bij vrijkomen de platen minder makkelijk vrij bewegen wat zorgt voor slepen, dus minder vrijkomen en slechter schakelen. 

Nog een enorm voordeel is de diafragma veer. Gewone rechte veren worden steeds zwaarder naarmate je de koppeling in trekt. Dus eigenlijk staat er de meeste kracht op als je bij het stoplicht staat in zn versnelling ..... Een diafragma veer doe dit veel vriendelijker en is mede daarom te vinden in alle moderne motoren. 

Eigenlijk kun je deze koppeling voor 2 dingen gebruiken. Heb je een motor met veel meer vermogen dan kun je deze koppeling plaatsen zonder dat je bijna met 2 handen moet koppelen. Heb je een standaard of iets opgepepte motor dan kom je door de meerdere platen weg met een nog lichtere veer , wat inhoudt dat de koppeling nog sneller en mooier vrij komt, niet te zwaar aanvoelt, de motor makkelijk in vrij gaat en hij veel fijner schakelt. Er zijn drie soorten diafragma veren van APM leverbaar of je neemt er 1 van Harley-Davidson. 

Het monteren is redelijk recht toe recht aan. Voor het behoudt van de vingers even de min pool er af.  Dan de primaire kap er af, de spanner los en de koppeling uit elkaar halen en de grote koppelingsmoer losdraaien ( linkse draad) . De voorste bout van de compensator sprocket kan hierna los en met behulp van een trekker kan de koppeling er ook af.

 

Bij mij zat ie nogal vast maar uiteindelijk met wat warmte erbij knalde hij er toch af. Het is een conische as met een spie wat doorgaans een hele sterke verbinding is. Als je de originele koppeling uit elkaar haalt gebruik je alleen het buitenhuis van de oude koppeling. Gelijk controleren of je starterkrans nog netjes is en de vierkant blokjes in het huis waar de platen tegenaan duwen. Zijn deze erg ingesleten dan moet je deze vervangen. Meestal mankeert daar niet veel aan zoals in mijn geval.

 

Het nieuwe koppelingshuis pers je met lager en al in het oude buitenhuis en deze wordt geborgd door een stalen ring die op de achterkant vastgeschroefd wordt met 6 boutjes. Even pielen met de koppeling monteren op de conische as en de spie, en de moer erop. Hierna kunnen de platen in de koppeling zoals beschreven en verstandig is deze even te weken in de voorgeschreven olie. Dan alles terug monteren , de primaire ketting eventueel uitlijnen, koppelings kabel even losdraaien en de stift van de koppeling afstellen. Aandraaien tot je weerstand voelt en als de stift de koppeling wilt openen, een 1/8 slag terug, de stift borgen en klaar. Daarna de speling uit de hendel draaien met de stelbout op de kabel en klaar !   

Wat een genot en werkelijk wat een verschil. Makkelijk in zn vrij, niet te zwaar, soepel schakelen, veel minder geklap uit de bak, echt een succes deze modificatie en ik zou het iedereen aanraden. Ik rij dagelijks op de nieuwste en dikste motorfietsen waar alles misschien veel beter werkt, soepeler gaat en veel sneller, maar een Shoveltje heerlijk rustig met 60-70 mph door de polder die lekker schakelt daar kan maar weinig tegenop ! 

De koppeling is te bestellen via mijn website , het is Zodiac nummer 761028 en komt compleet met alles erbij. Competition Master clutch kit, fits all 1936-early 1984 Big Twin

Hier te bestellen, en uiteraard kan ik m ook voor je monteren.