M8 extra luchtkoeling.
Het is opvallend dat de nieuwere touring modellen onwijs heet worden en dat dit, als je op de motor rijdt ook duidelijk voelbaar is. Er zijn nogal wat redenen waarom de motoren steeds heter zijn geworden in de loop der jaren. Allereerst houdt Harley vast aan luchtkoeling, wat inhoudt dat als je stilstaat met een draaiende motor,of rustig lekker aan het cruisen bent, de temperatuur snel oploopt. Een andere reden is dat i.v.m. de uitstoot de motoren worden afgeleverd met een steeds armer mengsel, wat zorgt voor een veel heter motorblok. Brandstof koelt de motor en hoe minder brandstof in verhouding met de lucht, des de minder het koelt.
Bij het ontwikkelen van de nieuwe M8 moest er een efficientere motor worden ontworpen, aangezien de millieu eisen steeds wat hoger liggen. Een verhoging van de compressie geeft een betere verbranding, dit in combinatie met een 4 kleps kop en een vlakke verbrandingskamer. Omdat de vorm van een 4 klepskop veel beter is kan er ook met een armer mengsel worden gereden zonder dat de motor gelijk kapot loopt. Simpeler gezegd, de M8 is ontwikkeld om nog armer te kunnen lopen. Het bijkomende nadeel is de hitte. Er zijn 2 onderdelen die het heetst worden en dat zijn de uitlaat kleppen en de zuigers. Bij de M8 modellen is een extra olie kanaal gemaakt om de uitlaatklep heen, en deze olie gaat voorop de motor door een oliecooler heen. Om de zuigers extra te koelen zijn er onder de zuigers jets gemonteerd in het carter, die olie van onderen in de zuiger spuiten om deze te koelen. Dit had de Twin Cam ook al.
Standaard zit er ook een katalysator in de uitlaat, maar het bijkomende effect van een kat, is dat deze door de hete uitlaatgassen loeiheet wordt. Dit is op de baggers duidelijk te voelen als je achterop zit, je rechtervoet zit er vlak boven. Ook is de achterste voorbocht een regelrechte ballenwarmer bij het stoplicht. Je ziet ook iedereen met van die plastic kapjes rijden en duidelijk is waarom.
Nu werkt het huidige modebeeld ook niet echt mee. Alles zwart, beenkappen voor de motor, voor spoilers en een groter en dikker voorwiel met een enorm spatbord is helemaal de bom. Voor een luchtgekoelde motor is dit wel een dingetje zeg maar. Want als er geen wind langs de cilinders en koppen waait, en je oliekoeler verstopt zit achter een enorm wiel dan gaat het ergens niet helemaal goed meer.
Wat kun je nou doen om de motor koeler te laten lopen. Allereerst is het afstellen van de injectie een goede manier om de temperatuur omlaag te brengen. Niemand is perfect dus ook de injectie van een Harley is nooit voor elke motor de meest perfecte. Zeker als de eigenaar zijn motor verwend met een open luchtfilter en uitlaten met wat meer geluid zal dit resulteren in een nog armer mengsel dus een goede mapping afgesteld op een bank zorgt voor een minder hete motor.
Een tweede optie is het monteren van een oliecooler met een electrische fan erop. Harley noemt het de Oil Cooler Fan Assist Module. Het motormanagement meet al de temperatuur van de olie en deze stuurt de fan aan als de temperatuur naar de hoge kant gaat. Het monteren is redelijk simpel en je hoeft niks geen draden te trekken, Harley heeft alles al voorbereid. Inpluggen en daarna activeren in de BCM ( Board command module) en het werkt. De koeler wordt geleverd door Harley of door Zippers Thundermax. De Thundermax heeft als nadeel een iets andere onderkant, waardoor sommige kuipjes of spoilers niet ineens passen.
Een derde optie is een electrische fan van Harley die de hete lucht wegzuigt bij de achterste uitlaat voorbocht en dit naar beneden wegblaast. Ook hier zijn alle draden met stekkers al voorbereid en het begint er op te lijken dat Harley al door heeft gehad dat de temperaturen oplopen tot veel te hoge waarden maar je er nu wel wat extras voor laat betalen maar goed. Er zit ook een schakelaar bij voor in je cockpit en je kunt m aan, uit of op automatisch zetten. Ook weer plug and play en activeren in de BCM. Als je een wind defector hebt, ik noem het maar even het ballen kapje, dan moet je daarvoor wel een andere kopen of er een stukje uit slijpen.
De oliecooler met electrische Fan is de 62700204 van Harley en werkt op alle 2017 en later lucht, olie gekoelde M8 touring modellen.
Zippers levert de koeler ook zpn 723233 De koelers zitten rond de 350 euro
De Coolflow Fan Kit 26800120 is van Harley en kost net geen 400 euro