X-Bones 2008

image0.jpeg

Dit is de X-bones van m'n vriend, crewmember Jeroen.  De motor was Bone stock op een goed uitlaat systeem na en een open inlaat. Ik had de motor al eerder afgesteld met een Stage 1 afstelling op de bank.

De X-Bones had 45.000 km gelopen en het was sowieso eens tijd om te kijken hoe het met zn originele kettingspanners was. Deze waren net een beetje aan het inslijten , mooi op tijd om ze te vervangen. 

Het uitlaatsysteem is van Supertrapp , de mean mothers en deze zijn behoorlijk te dempen met behoud van het vermogen.  

De nokkenassen zijn vervangen door een setje ez start van S&S, en we hebben gekozen voor de 583 nokken. Gewoon een normale nok, die overal meer power levert.

Het is een Softail, die lekker rustig moet kunnen kruisen maar waar ook af en toe gas mee wordt gegeven. De nieuwe S&S nokken heb ik terug gezet in de originele cam support plate. De oliepomp heb ik vervangen voor een pomp van Mid -USA. Deze pomp is een regelrechte kopie van de Fueling alleen kost een stuk minder. Ook heb ik de standaard tappets vervangen voor een setje van S&S. Om de kleppen weer netjes af te stellen heb ik eenset verstelbare stoterstangen van S&S gebruikt. 

 

De hydraulische nokkenas spanners had ik eerst vervangen door een billet set van S&S maar dat wilde niet samen met de Roland Sands cover dus terug naar de originele van Harley die prima functioneren. 

Ook zijn de originele 96 ci cylinders vervangen door een grotere set van S&S met prachtige CP zuigers. Door deze set gaat de motor van 96 ci naar maar liefst 110 ci met een mooie compressie verhoging naar 1 op 10.5. Hardere klappen en meer power dus. De Big Bore kit van S&S past er zo op zondere verdere modificaties aan het motorblok, plug and play. Uiteraard moet de motor weer op de bank om opnieuw afgesteld te worden en dit gebeurd op kort termijn. Ik heb eerst de motor iets rijker gezet en wat ontsteking weg gehaald en ik wil dat de motor wordt ingereden.