Dyna Sporst FXDX 2002 met S&S 510 Cam Chest upgrade Stage 3

Prachtige FXDX van Paulo , die zo uit een showroom lijkt te komen, maar alweer 20 jaar oud. Het motorblok is helemaal standaard met een goed 2 in 1 uitlaat van Supertrapp en een CV carberateur met een K&N luchtfilter. Ook zit er in de CV een dynojet kit. Ik ga een 510 cam chest upgrade van S&S monteren. Met deze kit behouden we de silent chain nokkenas kettingen, maar gaan we wel van mechanische kettingspanners naar hydraulische. Zoals we uit de praktijk weten gaan de hydraulische veel langer mee. Als we meer nokkenas lift in de vroege Twin Cams kwijt willen zoals de 551 of de 583 of 585 cam dan moeten de koppen eraf en zijn er zwaardere klepveren nodig, die in de 2005 en later modellen Twin Cam zitten. 

 

Wil je meer over het verschil in klepveren weten klik dan hier, en weet je niet meer hoe dat nou zat met silent chains en roller chains en mechanische of hydraulische spanners kijk dan hier.  

Paulo gaat meer voor de betrouwbaarheid ipv veel meer vermogen en heeft ook geen zin in de extra kosten van klepveren en de montage. Allereerst het demonteren van de onderdelen die vervangen gaan worden. Eerst knip ik de stoterstangen door, omdat dit heel veel werk scheelt en je de tank en klepdeksels dan kan laten zitten.  Daarna kan de cam support plaat er uit en de olie pomp. Daarna trek ik de gekooide lagers uit het carter waar de nokkenassen in draaien. De oude spanners van Paulo zagen er na 25000 km nog best goed uit en hadden nog wel 10.000 km mee gekund schat ik. 

Als eerste nieuwe lagers in het carter. Daarna pers ik de meegeleverde nokkenaslagers in de cam chest. De 2007 en up Twin Cams hebben hier een glijlager, de oudere Twin Cams nog kogellagers. Op de nokkenas van de achterste cilinder zit een gedeeld lager. De silent chain blijft gewoon zitten, maar de mechanische spanners worden vervangen door hydraulische van S&S. Nadat alles in de plaat gemonteerd is kan de prachtige oliepomp van S&S er in volgens de bekende procedure. Doordat de hydraulische spanner een stuk dikker is dan de mechanische moet je wel 2 ribben uit de cam gear cover weg frezen want anders past deze niet meer.  Nu de nieuwe S&S tappets erin uit de kit , daarna de stoterstangen en deze afstellen en klaar !

De motor is nu klaar en kan op de bank om te kijken wat het verschil is en om de carberateur wat bij te stellen. Ik had al een run gedaan voordat de kit er in ging. 

grafiek FXDX 510.jpg

De motor maakt een agressiever geluid, en geeft eigenlijk overal meer power. Van 78 naar 88 pk en ook overal dik 10 Nm erbij. Ik ben er tevreden mee en Paulo ook hoop ik !

Gebruikte onderdelen en gemaakte kosten 

1) Stage 3 kit Laseur incl afstellen 2400 euro

 

  • Facebook - White Circle

© 2020 gemaakt door Gert-Jan Laseur