Electra Glide 103 2016

Deze keer heb ik een klant met een 2016 103 c.i. Electra Glide. Deze motor is voorzien van alle toeters en bellen en weegt rijklaar dik 450 kilo. Ook rijd de klant graag rond met een aanhanger als hij met zn vrouw achterop een weekendje weg gaat. Deze klant is nooit niet op zoek naar topvermogen maar koppel, en nog eens koppel en graag bij lage toeren. Allereerst dacht ik er aan om de 551 nokkenassen van S&S te monteren maar mijn oog viel op de 557. Speciaal ontwikkeld voor de Harley drie wielers en heavy bikes. Een nokkenas met weinig overlap en nog redelijk wat lift voor standaard klep veren. 

Ik gebruik de " Quickies" Stoterstangen van S&S. Verder laten we de cam support plaat en de oliepomp gewoon origineel van Harley-Davidson.  Om de motor lucht op te laten halen word de backing plate van het luchtfilter vervangen door een Ness. De voorbochten zijn een set van S&S en hebben geen kat meer aan boord. De uitlaten zijn een set van MCJ Zodiac en kunnen door een draaiknop harder en zachter worden gezet. 

557 S&S torque cams
Stock Cam Support plateand oil pump

De montage van de nokkenassen is niet een ingewikkelde klus, en wordt bij mij de Stage 2 kit genoemd, wat inhoud een set nokkenassen, het vervangen van de lagers in het carter van de nokkenassen, en een setje verstelbare S&S stoterstangen. Compleet met monteren en een afstellen op de bank met Diag4bike kost dit 1950 euro. 

Dyno 557 cams 103 TwinCam

De motor is afgesteld met Diag4bike. De rode pk en roze koppel curve zijn voor de nokkenassen, en de groene pk lijn met bijbehorende zwarte koppel lijn is met de 557 nokkenassen.Verrassend is date motor echt overal veel beter trekt, en dat hij zelfs verder doorloopt in toeren dan mende standaard nokkenassen. Het verschil in koppel zeker van 1500-2500 toeren is enorm, en deze motor trekt nu makkelijk de dikke zware motorfiets ! 

  • Facebook - White Circle

© 2020 gemaakt door Gert-Jan Laseur