Fat Boy 2018 M8 128 S&S 

Deze keer krijg ik een Softail uit 2018 binnen, De motor heeft een Dynojet commander computer, en Screamimg Eagle uitlaat dempers. De klant wil de nieuwe S&S 128 kit , een S&S luchtfilter en een andere uitlaat. De S&S 128 kit, stage 4 op mijn site, bestaat uit S&S zuigers en cilinders, complaat met alle pakkingen. Een S&S oliepomp en Cam Support plate, een nokkenas 550 compleet met tandwielen , tappets en tappets cuffs, en een set stoterstangen. Tandwielen is een keuze, bij een krukas zonder slingering is het mogelijk dus dit moet wel eerst gecontroleerd worden. 

Voor meer betrouwbaarheid ga ik ook de tuimelaar bouten vervangen voor tapeinden van A.R.P. 

 

Allereerst ga ik de motor op de Dyno een test run geven om te kijken wat hij nu geeft, en daarna ga ik de motor uit elkaar halen.  

Dus uitlaat systeem eraf, olie koeler eraf, inlaat eraf en daarna de koppen en cilinders. Daarna de cam support plate, de nokkenas en de oliepomp er uit. 

Allereerst controleer ik de slingering van de krukas omdat ik tandwielen wil monteren is dit belangrijk. De krukas had nog geen 3/100 slingering en tandwielen zijn geen probleem. In het carter vervang ik eerst het nokkenaslager, en monteer de S&S oliepomp. Daarna de 550 nokkenas met de cam support plate van S&S en de tandwielen. Op de cam support plate wordt het olie aanvoer gaatje naar de hydraulische kettingspanner geblokkeerd met een bijgeleverd aluminuim plaatje. Daarna kunnen de S&S tappets erin en worden de enge plastic harley tappet geleiders vervangen door de S&S tappet cuffs. 

De cilinders zien er heel fraai uit met dikke koelribben en een hele dunne rand aan de onderkant. De boring is maar liefst 4 1/4" en past gewoon op het originele carter. De zuigers zijn "Forged" en van CP en eerlijk gezegd denk ik dat CP momenteel de mooiste zuigers maakt die er zijn. Door montage van deze zuigers stijgt de compressie naar 11.1 op 1 wat een hoge waarde is maar met de 4 kleps vlakke verbrandingskamer goed af te stellen is met de huidige benzine. Na het controleren van de zuigerveren en op maat slijpen kan alles in elkaar. Eerst monteer ik de zuigers met veren in de cilinders en daarna aan de drijfstang. Bij de Softail zat bij de achterste cilinder wel de bedrading in de weg en moest dit aan de kant. 

Nu is het tijd om de koppen aan te pakken. Allereerst monteer ik de bijgeleverde S&S klepveren die een lift van 0.605 aan kunnen. We hebben een 0.550 " lift nokkenas dus deze voldoen ruim. De olie gekoelde koppen van Harley hebben een kanaal om de uitlaat klepgeleider zitten die deze extra koeling geeft. Om dit kanaal te maken zit er een gat van het boren van dit kanaal bij de koppakking. De originele pakking is voorzien van een siliconen rondje precies waar het gat zit. S&S levert stalen koppakingen en om olie lekkage te voorkomen moeten deze gaatjes dicht gemaakt worden. S&S levert er een plug bij en een hulp stukje om dit te monteren. De plug is van aluminium met een klein kogeltje. Achter het kogeltje is de plug hol hol. Je plaatst het hulpstuk in de andere kant van het oliekanaal achter de plug, en omdat het hulpstuk er zit weet je dat het kanaal nog open is, en daarna sla je het kogeltje in het aluminium plugje. Deze zet dan uit en zit muurvast in de kop en dicht zo het boor kanaal naar de koppaking af. De koppen kunnen er nu op. De S&S cylinders zijn ovaal als je ze meet op de werkbank, de zuigers passen er met moeite in. Als je ze volgens de speciale voorgeschreven manier op moment trekt zijn de mooi rond. Dit is dus belangrijk dit precies zoals beschreven is te doen. Als laatste monteer ik een set tapeinden van A.R.P. in de tuimelaars omdat dit veel beter is dan de standaard tuimelaar bouten. 

De standaard injectie gaat weer terug , ik monteer wel grotere 6.1 injectoren. Ook vervang ik het luchtfilter voor een S&S luchtfilter, omdat de klant die mooi vind en omdat hij open is. Ook monteer ik een olie peilstok van Fueling, met een ontluchting boven de motor om olie uit de carterontluchting te voorkomen. De uitlaat is een 2 in 1 van S&S EC gekeurd met een katalysator er nog in.

Om geen problemen te krijgen met de koppeling heb ik een TPP upgrade gedaan en hierdoor kan de originele koppeling veel meer vermogen aan en voelt niet zwaarder in de hendel. 

Ik had een Thundermax als injectie computer afgeproken met de klant, maar had te maken met startproblemen en ben terug gegaan naar de originele computer en heb zelf een tune gemaakt met Diag4bike. De motor start gelijk en loopt super soepel met deze afstelling. Het vermogen is geweldig met een enorm koppel onderin. 

dyna1.png

Gebruikte onderdelen : 

Stage 4 kit van Laseur. 

A.R.P. stud set 

S&S luchtfilter

Fueling olie peilstok met ontluchting

S&S uitlaatsysteem met katalysator 

  • Facebook - White Circle

© 2020 gemaakt door Gert-Jan Laseur