Street Glide 2011 96 ci met 551 cams

Deze Street Glide kwam binnen van Hans met Vance & Hines Power Duals voorbochten, Vance & Hines dempers, en een Screaming Eagle luchtfilter. Of er al een mapping inzat weet ik niet zeker maar aan de bougies te zien en de kleur van de voorbochten lijkt het niet. Hans klaagde ook over een hele hete motor en de verf was ook verbrand op de uitlaten. Ook slipte de koppeling. Er staat slechts 16.000 Miles op de teller. 

very hot pipe

Hele warme voorbocht en hete voeten op deze FLHX

de harde laag die van de Harley lifter loslaat

De tappet wieltjes zien er al behoorlijk slecht uit.....

Ik ga dus een stage 3 kit monteren, ofwel S&S nokkenassen , stoterstangen, een S&S oliepomp, de cam support plate, een set nieuwe tappets en nieuwe nokkenaslagers. Uiteraard willen we meer power, maar vooral koppel in het mid gebied, en een motor die soepeler rijdt en minder heet. 

Als eerste demonteer ik het luchtfilter en knip daarna de originele stoterstangen door. Deze worden toch niet meer gebruikt, kosten zo goed als niks en het scheelt een bult werk omdat je dan de klepdeksels, en de tank kan laten zitten. Daarna de tappet blocks eraf en de tappets er uit. Opvallend was dat de tappet wieltjes al behoorlijk versleten waren en de harde laag er af aan het lopen was, bij alle 4. Daarna de Cam cover eraf, en de cam support plaat, met nokkenassen en spanners, en de oliepomp eruit. Gelijk de olie afgetapt en het oliefilter vervangen. Eerst meet ik de krukas, en deze was zo goed als nieuw qua slingering, nog geen 0.015 mm wat heel mooi is. De volgende stap is de gekooide lagers vervangen voor naaldlagers zonder kooi van S&S, die bij de kit zitten. Daarna de S&S 551 EZ start nokken monteren in de cam support plate met de secundaire spanner. Allereerst monteer ik de S&S oliepomp, en daarna de plaat met nokkenassen. Belangrijk detail, draai de motor een paar keer rond voordat je de 4 oliepompbouten op moment vast trekt. Zo lijn je de pomp netjes uit. Daarna de primaire ketting en tandwielen er op met de spanner en de kap er weer op. Daarna de tappets monteren met veel olie, covers erop, en dan met de verstelbare stoterstangen de tappets afstellen. Altijd even zoeken waar de EZ start bultje zit, want anders klopt je afstelling niet. Voor meer info over EZ start cams van S&S klik hier . Alles een beetje afbouwen en klaar ! Ik maak altijd de benzine pomp los, en met bougies eruit ga ik eerst starten totdat het olie lampje uitgaat. Wie een motor start zonder oliedruk is niet goed bij zijn hoofd of heeft te weinig werk........

Omdat de koppeling het nu al niet goed deed, heb ik de platen vervangen voor een set van Barnett. De gevoerde platen hebben veel meer ruimte tussen de voering wat er voor zorgt dat de olie er makkelijker uit kan met als resultaat dat de motor veel lekkerder schakelt en veel makkelijker in zijn vrij gaat. Door het monteren van een T.P.P. koppeling gaat de koppeling nog steeds licht, maar komt er bij hogere toeren veel druk bij door de centrifugaal krachten van de gewichten en zal slippen tot het verleden horen. Om de motor af te stellen gebruik ik Diag4bike, wat bij de stage 3 kit in zit. 

dyno.jpg

Het resultaat liegt er niet om, veel koppelwinst zeker tussen de 2500 en 4000 toeren, en een mooie winst in het vermogen. Ook rijdt de motor heerlijk soepel. Door een juiste afstelling zal de motor ook een stuk minder heet worden en door de goede S&S onderdelen een stuk betrouwbaarder. 

Gebruikte onderdelen en gemaakte kosten 

1) Stage 3 kit Laseur incl afstellen met Diag4bike 2900 euro

 

2) koppelings upgrade met Barnet platen en een T.P.P. drukgroep 

  • Facebook - White Circle

© 2020 gemaakt door Gert-Jan Laseur