Ik verkocht dit enorme Shovelblok denk ik ruim 15 jaar geleden en via een omweg kwam dit blok bij mij terug, nog nooit gestart na een gestrand project. Een prachtige Shovelblok uit de USA met mooie onderdelen geleverd door Hyperformance. 

De krukas is van S&S en heeft een slag van 4 5/8" slag. Op de krukas zitten hele mooie McClure drijstangen die vroeger door Zodiac geleverd werden. Zelf had ik deze drijfstangen ook in 1998 in mijn eigen race blok. Het carter is van S.T.D. met een verhoogd deck en uiteraard grotere gaten voor de cylinders. De cylinders zijn echte gietijzeren gemaakt door Hyperformance. De boring is 4" groot en dat maakt deze Shovel maar liefs 1900 cc ! De koppen zijn ook van S.T.D. en voorzien van grote in- en uitlaatkleppen en ook zijn de poorten flink bewerkt. Omdat er geen ruimte is voor een olie retour kanaal via de cylinders zoals normaal, lopen deze buitenom. 

Ook heb ik in de klepdeksels extra carterontluchtings openingen gemaakt. De tuimelaars zijn met een rol, om de S&S nokkenas 514 bewegingen mooi te kunnen doorgeven aan de kleppen. De oliepomp is een HVHP van S&S net als de stalen breather valve. De nokvolgers zijn hydraulische van Zodiac. 

De koppen hebben een mooie badkuip vorm als verbrandingskamer met een grote squishrand. Ook zijn er per kop 2 bougies maar ik heb 1 gat gebruikt voor een de-compressie klep omdat het starten anders onmogelijk was. Ook heb ik onder de cylinders stalen platen gemaakt om de compressie wat te verlagen. 

Een S&S Super G zorgt voor de benzine aanvoer. 

De uitlaatbochten heeft mijn vader gemaakt en nu zitten er Supertrapp dempers op. 

FXRS Shovel Dynosheet 116ci

Het motorblok is heerlijk om mee te rijden en trekt zo mooi in alle toerentallen. Een mooi sterk koppel met een maximum van 195 Nm en 106pk bij slechts 4500 toeren. Kun je prima meekomen met al dat M8 geweld van tegenwoordig.