Marcel heeft een 2017 Road Glide. Hij heeft zelf een 107 naar 114 Stage IV kit van Screaming Eagle besteld en wil deze gemonteerd hebben. De motor heeft standaard voorbochten met Screaming Eagle Street Cannon eind dempers. 

image0.jpeg

De stage IV is een complete kit van Screaming Eagle, met zuigers en cilinders, koppen, een nokkenas en nog veel meer. Zie onderstaande foto.  De zuigers zijn 4.075" met cilinders die je zo op het carter kunt monteren. De zuigers zijn van Mahle en forged aluminium met een compressieverhouding van 11 op 1. Er zit een SE nokkenas bij, de SE8-515 Cam, en een nieuw nokkenas lager. Ook levert Harley er Screaming Eagle nokvolgers bij.

 

Het mooiste zijn de set koppen, CNC bewerkt en met andere klepveren. Om de motor te voorzien van lucht en brandstof zit er ook een maar liefs 64 mm Throttle body bij, en 5.5g/s injectoren. 

Bij de kit zitten alle pakkingen om de onderdelen te repareren en een andere set koppelingsplaten met drie zwaardere veren, om al de power door te geven aan de achterband. Harley belooft "52 percent more power when compared to the original engine configurations". Een standaard M8 scoort gemiddeld helemaal stil en standaard net geen 90 dus 135 pk's zijn er dus in het vooruitzicht ?!  

kit_edited.jpg

De kit monteer ik samen met Marcel in mijn winkel. De cilinders, zuigers en koppen is een recht toe recht aan verhaal en verloopt zonder problemen. In de koppen monteren we de tuimelaars nu met A.R.P. tapeinden van Fueling om toekomstige schade aan de mooie koppen te voorkomen. In plaats van een bout in de kop waar behoorlijk wat ruimte op zit, een mooi strak tapeind met een moer. Opvallend is dat de tuimelaars heel veel zijdelingse speling hebben en dit haal ik weg met wat ouderwetse spacers, die ook in de shovels gebruiks worden ! 

De Screaming Eagle nokvolgers of tappets vervang ik gelijk door een set van S&S. De SE tappets hebben bij mij in de shop al zoveel tranen gemaakt dat ik in deze al jaren geleden al het vertrouwen heb verloren, die gun je een ander, zijn de wijze woorden van mijn tuning voorbeeld Ab, RIP. Om te voorkomen dat de tappets scheef gaan lopen op de nokkenas is er een plastic dingetje gemaakt wat er zo zwak uit ziet, deze moet haast wel falen bij een snellere nokkenas en ook daar heeft S&S een mooie sterke van vol materiaal aluminium gemaakt, de tappet cuffs noemen ze die. 

De Cam support plaat en de oliepomp worden vervangen door een set van S&S, om de bekende redenen, de dubbele retourpomp met zeef en magneet, de eventueel afstelbare oliedruk en om de mooie vervangbare messing bussen. O ja, dat blauw van S&S is ook super mooi ! 

De nokkenas van SE worden we in het algemeen nou ook niet heel erg opgewonden van dus kies ik voor de 550 cam van S&S. Een beul van een nok die het vooral ook bovenin moet gaan doen. We gaan het meemaken ! Alles monteren en met de enorme Throttle bodie erop met een luchtfilter backplate van Arlan Ness, de Big Sucker kan het niet meer fout gaan......

Ook maar even een kapje op de cam cover doen waar duidelijk op staat dat we een Stage IV hebben en maar liefs 114 c.i. want al die mooie spulletjes zitten binnen in het blok en dat zit helemaal niemand !

114 Stage IV

Het afstellen op de bank was nog een dingetje met Diag4bike en koste mij behoorlijk wat tijd maar uiteindelijk een goed reslutaat met een dik koppel en heel veel pk's . Helaas gaf behoorlijk snel 1 klepveer de pijp aan Maarten en zijn de klepveren vervangen door een set van Kibble White met Beehive veren en titanium schotels.   

S&S 550 cam

Dus een prachtig koppel en 143.5 pk wat wil een mens nog meer. Nou, dat is drivability bijvoorbeeld. De motor loopt hard en trekt als een malle, maar rustig rijden door de stad voelt wat onrustig aan. We proberen een andere nokkenas een jaar later. De special cam van Star racing, type 3/4, dit is een cam met 585 lift en gemaakt voor grote blokken. Misschien net iets teveel voor deze motor, maar ik wil het toch proberen. Ook hier een lastige tune, de uitlaat reverst enorm en haalt zuurstof op en hierdoor zijn de gemeten waarden niet correct. Dus na veel met de hand mappen het volgende reslutaat. 

Starracing 3/4 cam

Op het eerste gezicht zou je zeggen, bam 150 op het wiel, we hebben een winnaar maar de motor voelt gewoon in de lagere toerentallen minder sterk aan. Marcel rijdt inmiddels al een tijd met de motor en heeft er al meer dan 75.000 km mee gereden en hij was er gewoon niet blij mee, de nokkenas is denk ik meer voor nog grotere blokken en heeft net wat minder koppel bij deze configuratie dan de S&S 550. Nu even een grafiek met beide runs er in. 

Star 3/4 versus S&S550

Duidelijk is dat Marcel het koppel tussen de 3200 en 4750 mist van de S&S 550 cam ten opzichte van de Star 3/4 cam die wel beter presteert boven de 5200 toeren waar hij weinig tot nooit rijd. 

dyno540.jpeg

Toen S&S uitkwam met de 540 cam, net zoiets als de 550 cam alleen meer op power onderin gericht moest ik deze de volgende dag proberen. Dus gelijk naar Zodiac en die er in. Minder vermogen, maar 139 pk maar wel een hoger koppel. in de grafiek hieronder de 550 en de 540 

S&S 550 versus 540

De 550 van S&S is blauw en de 540 is zwart met de grijze koppelkromme. Duidelijk is dat de 540 cam veel sterker is vanaf je het gas open draait tot 3200 toeren heeft de 540 veel meer koppel en is er zowat geen negatief koppel te zien. De 550 wint alleen maar boven de 5000 toeren waar je met een bagger maar weinig komt op de straat.Ook rijdt de motor veel soepeler onderin en is minder nerveus. Dus Marcel rijdt nu met de 540 cam tot volle tevredenheid en is lastig bij te houden. O ja, en de kit heeft al meer dan 75.000 km gereden zonder problemen......

Gebruikte onderdelen :

92500062 Screaming Eagle M8 Stage IV kit 107 to 114 ci 3700 euro

 

ZPN 729502 Kibblewhite Beehive Spring kit Titanium Hight lift

A.R.P. rocker kit Fueling

 

S&S 550 cam

S&S 540 cam 

Star Cam 

S&S tappets

ZPN 782633 S&S tappet cuffs 

S&S cam chest kit with pump

Big Sucker Arlan Ness

 

Diag4bike Tune by Gert-Jan Laseur