Softail Slim 2020 Marjon

Deze Softail Slim uit 2020 is recent aangeschaft door Marjon. Ik had haar vorige motor, een Sportster 1200 al eens goed afgesteld op de Dyno en zij was hier zeer over te spreken.  Nu was haar oog gevallen op een standaard Slim met een 107 motor. De 107 is de "kleinste" M8 motor die leverbaar is.

 

Er zijn nogal wat verscillende maten van de M8, misschien is dit duidelijk hoe het precies zit. H-D Milwaukee-8 107″ = 3.937″ boring X 4.375″ slag, de H-D Milwaukee-8 114″ = 4.00″ boring X 4.5″ slag en de H-D Milwaukee-8 117″ = 4.075″ boring X 4.5″ slag.

 ​

Het verzoek is of ik deze z.g.a.n. motor wat pittiger kon maken, met wat meer geluid ook gelijk. Ook wilde ze geen problemen met olie dus ook daar gelijk een upgrade. Geen echte hele grote veranderingen, maar wel een bult meer power, en een motor die gewoon lekker soepel en vlot rijdt. Allereerst ga ik de motor op de Dyno een test run geven om te kijken wat hij nu geeft, en daarna ga ik de motor uit elkaar halen.  

Ik heb een oliepomp van S&S gemonteerd, ik heb al een paar keer verteld waarom ik dit een goede keuze vind. De dubbele retourpomp, een zeefje en sterke magneten om het vuil op te vangen en de seal achterop om het krukaslager af te dichten zijn er zo even snel een paar. De cam support plaat heb ik er gewoon ingelaten. Ik was erg benieuwd wat de 30-30 Star Racing nokkenas zou doen in een 107, want daar had ik hem nog niet ingezet. De 30-30 cam is een tandje meer dan de 475 van S&S en heeft 485 lift, wat precies past in de standaard koppen.

Ik begin met het demonteren van de originele uitlaat en het luchtfilter en ik verwijder ook de throttle bodie. Daarna knip ik de stoterstangen door om daarna de tappet huisjes te verwijderen, en ook kan de cam gear cover er af. Dan de nokkenastandwielen met ketting en spanner loshalen, en de plaat met nokkenas en originele oliepomp er uit. Ook verwijder ik de zeer slappe tappet cuffs van Harley en de tappets. 

Nu trek ik het nokkenas lager eruit en vervang ik het standaard gekooide lager voor een lager zonder kooi. Daarna monteer ik de S&S pomp die ik ruim in vet met montage olie. Nu kan de nokkenas er in en de camsupport plaat kan ook weer terug. Allereerst zet ik de plaat vast en de boutjes van de pomp bijna vast. Om de pomp mooi te centreren draai ik het blok een paar keer rond en trek daarna de 4 pompboutjes op het aangegeven moment vast. De nokkenasketting met tandwielen kan er nu in en ik draai de bouten ook handvast om te controleren of de ketting in lijn staat van het krukas en het nokkenas tandwiel. Als dit niet zo is dan zijn er verschillende dikten spacers achter het nokkenastandwiel om het goed te krijgen. Als het in lijn staat sterke locktide op de grote bouten en aanhalen op het moment en de spanner erop en klaar. Alles lekker nat in elkaar met montage olie en de cam cover kan er weer op. 

Tijd om de tappets te monteren en ja ik heb graag die van S&S, met gelijk de tappet cuffs van S&S van billet aluminium en zwart geanodiseerd. Daarna de deksels er op en dan de stoterstangen erin, de quickies van S&S die je er in kan zetten zonder de klepdeksels te demonteren. Dan de kleppen stellen van 1 cilinder, en na het stellen even een minuut of 10 wachten, dan de krukas 360 graden doordraaien plus 45 en de andere cylinder afstellen. Om zeker te zijn dat er overal olie is voordat de motor loopt, start ik altijd net zolang met de bougies eruit en de benzine leiding los totdat het lampje van de oliedruk uit gaat. 

 Om de motor te laten ademen heb ik een luchtfilter van Ness gemonteerd. De nieuwere modellen gooien nog wel een beetje olie in het luchtfilter, en Ness heeft hier een heel simpel maar doeltreffend klein opvangbakje in het filter gemaakt om dit te voorkomen.  

 

Als uitlaat heeft Marjon een Pro Pipe van Vance and Hines uitgekozen. Deze uitlaat heeft lekker veel volume en zal zorgen voor een mooi koppel. Ik weet dat de 30-30 cam door de langere openingstijden van de kleppen zal zorgen voor veel meer uitlaatgeluid , dus ondanks protest van de eigenaresse leek het mij slim om gelijk maar de extra stille binnendemper te monteren. 

Om de motor af te stellen gebruik ik Diag4bike. Ik gebruik dit al even en ondanks dat ze zeggen dat het is om standaard motoren met lichte modificaties af te stellen is, kan ik er inmiddels mee leven en schrijven en stel ik er ook de heftige motoren mee af zonder echte grote problemen. Ook het afstellen van Marjon haar motor ging goed en de motor loopt heerlijk soepel en begint na de 2500 toeren serieus door te lopen. Een enorme vermogenswinst en zeker voor deze lichtere bike een goede keuze. 

marjon3.png

Het resultaat mag er dus zijn, een enorme vermogens toename en de motor hangt aan het gas na het afstellen als een racebike. Zoals verwacht brult de Vance & Hines ook nog behoorlijk en heeft de motor door de stevige nokkenas een mooie agressieve stationaire loop en een fel gas respons. Marjon is er heel blij en scheurt lekker rond. Haar man heeft al gebeld wat een big bore kit op zijn Harley kost omdat zn vrouw steeds bij hem wegrijdt :) 

Happy Owner :)

Gebruikte onderdelen : 

S&S oliepomp  500 euro

Daig4Bike tune en afgesteld op Dyno 800 euro 

Ness luchtfilter

Vance & Hines Pro Pipe met stille demper

30-30 Star Racing Cam

 

S&S quickies pushrods

 

S&S tappet Cuffs

 

Rode Accel bougiekabels