Low Rider S 2017 Twin Cam 110

Deze Lowrider S is de laatste met het rubber mounted Dyna frame en het laatste jaar van de Twin Cam motor. Zelf vind ik het de mooiste motor die in 2017 door Harley verkocht is.  Met een Screaming Eagle blok met een inhoud​ van maar liefst 110 c.i. is dit een motor met veel potentie.  Screaming Eagle koppen, standaard al een heavy breather luchtfilter, 9.2 op 1 compressie en niet heel onbelangrijk, een dikke 50 kg lichter dan bv. een Street Glide is dit een motor die voor de meeste Harleys niet bij te houden is. Harley belooft zelfs 156 Nm bij 3750 toeren. 

De Lowrider heeft dubbele schijven voor, een cardridge voorvork en mooie gas schokbrekers achter. De lowrider S heeft Fly by wire, dus ipv gaskabels electronisch gas in combinatie met cruise control. Ook heeft de Lowrider S ABS. Kortom, een racemonster zo uit de stal van de Factory met hele mooie cijfers........

Omdat het altijd net wat beter kan heb ik voor een Öhlins set cardridge inserts in de dikke 49 mm poten gemonteerd  en achter mooie en gelijk wat langere schokbrekers. Ook heb ik voor de stabiliteit een True Track kit gemonteerd. Deze True Track voorkomt het achterwiel sturen van de motor, zonder veel in te leveren van het comfort van het in rubbers opgehangen blok. 

Om de motor wat meer pit te geven heb ik gekozen voor 585 cams van S&S. Deze nokken zijn gemaakt voor 3000 toeren en hoger met power tot aan de rode lijn. Persoonlijk vind ik deze nokkenassen echt bij de sportieve Lowrider S passen. Ook heb ik S&S stoterstangen gebruikt en de tappets vervangen door die van S&S. In het verleden liepen met regelmaat de tappets van Screaming Eagle stuk in de 110 blokken, dus dat wil ik voorkomen. Om kosten te besparen werk ik nu met de originele pomp en de nokkenas plaat. Ook heb ik de lagers van de nokkenassen vervangen voor sterkere. 

De uitlaat is de nieuwe 21 van Jekil and Hyde. Deze is gemaakt voor de M8 Lowrider S , maar na behoorlijk wat laswerk heb ik m pas gemaakt voor de " oudere Dyna" De uitlaat vind ik heel mooi passen bij deze motor. Ook lekker als je m half of helemaal dicht kan doen. 

Aangezien de mapping behoorlijk anders gaat worden met de 585 nokkenas van S&S kies ik deze keer voor een Thundermax injectie computer. Het mooie van dit systeem is dat er 2 wideband lampda sondes met een motor op bedrijfstemperatuur continue meekijken en de injectie aanpassen naar de ingestelde lampda waarde. Zo kun je dus het verschil van een open, en een dichte uitlaat opvangen. De motor zal dus zowel dicht en open goed lopen. Met open uitlaat kun je meer benzine verbranden en zal de motor meer vermogen leveren, en met de uitlaat dicht minder benzine nodig hebben en zal dan ook minder vermogen leveren. Maar in beide gevallen zal de motor nu goed lopen. Normaal stel je de motor af met de uitlaat open, en zal de motor met de uitlaat dicht te rijk gaan lopen en stinken en zelfs met snellere nokkenassen gaan inhouden. 

Het afstellen gaat lekker snel met de Thundermax en de motor gaf een hoop meer power, de Jekill and Hyde in combinatie met de S&S 585 cams lijkt een goede combo. Daarna ook op de weg gereden, en wat een heerlijke motor zeg ! Power, heerlijke soepele vering, prima remmen en sturen en niks nada zwabberen. enige probleem is het behoud van je rijbewijs......

Zoals verwacht is de motor tot 2500 toeren ongeveer gelijk aan een standaard Lowrider S 110 maar maakt echte stappen vanaf 3000 toeren en loopt hard door in toeren met een hele gezonde 118 pk op het achterwiel. Missie geslaagd ! 

patrick10.jpeg