Welkom! Hier inloggen. Nieuwe klant? Hier registreren
Winkel

LASEUR MOTOREN
Est. 1992
Markerkant 11-15
1316 AE ALMERE
Nederland
(Plattegrond)

Tel: 036-5346244
Email: info@laseur.nl

Openingstijden
Di-VR: 10:00-18:00
ZA: 9:00-17:00

Dealer van
Nieuwsbrief
Klik hier om u in te schrijven op onze nieuwsbrief

Timken Left Case bearing set or not.

 

Sommige dingen zijn gewoon goed en daar moet je eigenlijk niet aankomen. Ik kan wel 100 dingen verzinnen maar een timken krukaslager is daar zeer zeker één van. Ik doe dit werk al 20 jaar en ik heb dit onderdeel nog nooit stuk in een motor gevonden. Hij zit al vanaf 1969 onveranderd in elke Bigtwin en een wat kleinere versie in de Sportsters. De Shovelhead dus, het Evolution model en jawel, zelfs in het nieuwe Twin Cam blok zat de krukas links vast met het Timken lager setje. Rechts werd er van alles veranderd, van losse rollen tot vaste lagers, die steeds wat groter werder. Maar links niet, daar bleef gewoon het oude vertrouwde en zeer robuuste lager zitten. Tot grote schrik was ie ineens weg uit de Bigtwins in 2003.....  

 

 Het mooie dubbele lager werd vervangen door een enkele en na wat kleinere veranderingen zit momenteel hetzelfde lager zowel links als rechts van de krukas. Het lager heeft behoorlijk wat speling en dat is maar goed ook, aangezien Harley momenteel krukassen monteert met een behoorlijke slingering van 1 tot 2 tiende, vooral in de modellen na 2007 met de langere slag krukassen.

 

Her en der werd er gefluisterd over de kwaliteit van dit lager, en vooral bij de leveranciers van snelle kits wordt er niet echt prijzend gesproken over de krukasophanging van de modellen van 2003 en er na. S&S zegt in hun eigen catalogus dat hun krukassen bedoeld zijn voor het dubbele Timken lager en niet bedoeld is voor het type 2003 en later. Het rare is dat ze dus wel krukken maken met de zijkant van een 2007 en later, want die is weer anders qua splines. Dus ze zeggen niet direct dat je een Timken moet monteren, maar met een omweg....  De volgende zin is dan , dat je dan maar het Screaming Eagle lager moet gebruiken dat eigenlijk dezelfde is als origineel, maar nu met een coating er op en daardoor sterker. Persoonlijk heb ik diverse 124 c.i. blokken gebouwd met het Screaming Eagle lager van Harley en ik heb deze nog niet stuk gezien. Wel lees ik behoorlijk wat nare berichten op google maar ja, wat is waar op het internet ? 

 

 

Jim's maakt al een tijd een conversie kit waar je met behulp van wat gereedschappen en mallen het oude timken lager kan monteren in een nieuw type carter. Screaming Eagle heeft nu dezelfde set in hun catalogus staan. Met verbazing zie ik dan wel in diezelfde Screaming Eagle catalogus een 113 c.i. kit en zelfs een 120R motor en kit staan, helemaal goed, een 2 liter van Harley-Davidson, met veel vermogen, waar dit lager dan weer niet in zit ? Politiek en kosten zullen ook zeer zeker meespelen in dit verhaal. 

 

Genoeg gepraat nu, ik heb nu een 2011 103 originele Harley motor en deze ga ik behoorlijk opvoeren naar 124 c.i. en nu voorzien van het dubbele timken lager met de Screaming Eagle set. Grappig is dat de Screaming Eagle set gewoon door Jim's gemaakt is....

 

 

De set is een mooie plastic doos die behoorlijk veel geld kost. De uiteindelijke bus die in het carter komt moet je er nog los bijkopen. Hierboven zie je de insert.

 

 

De kit bestaat uit een hulpstuk wat je op het carter schroeft.

 

 

Verder een gefreesde hulpstuk waar je de insert op monteert en die met behulp van geleider pennen mooi recht in het hulpstuk past die op het carter geschroefd zit. Als je de bus gaat monteren smeer je veel locktide aan de bus, en op het dikkere gedeelte vet, om de bus zonder vreten in het aluminium carter te persen.

 

 

Goed aandrukken onder de pers dus.

 

 

In de persplaat zitten de maten van de te gebruiken boren ingefreesd, zodat je met behulp van een busje, altijd precies op de juiste diepte boort. Handig.

 

 

Verder zitten er in de plaat boorgaten om de olie aanvoer en retour te maken en de gaatjes te boren om de bus vast te zetten. 

 

 

Uiteraard zitten alle boortjes er bij en de tap, met een handige tool om recht te tappen. 

 

 

Je kunt de insert ook monteren zonder de screaming eagle doos, maar dan heb je wel een freesbank of iets dergelijks nodig, en deze tool best handig, want zo is het niet echt een moeilijke klus. 

 

Als je uiteindelijk het Timken lager monteert in de Screaming Eagle bus moet je wel de speling bepalen en deze met de juiste spacer uitvullen. In de bus zit namelijk een vaste ring i.p.v. een snapring. De krukas kan nu weer als vanouds worden gemonteerd!! 

 

De insert kost rond de 150 euro en met montage rond de 250 euro, als je een los carter hebt.  

 

 

 

 

Sluiten