Welkom! Hier inloggen. Nieuwe klant? Hier registreren
Winkel

Laseur is geopend: 

 

Di tm. vrij van 09.30 tot 18.00

 

Zaterdags van 09.30 tot 17.00

 

 

Laseur Motoren

 

Markerkant 1115

 

1316 AE Almere

 

036 5346244

 

info@laseur.nl  

 

Klik hier voor de route

Dealer van
Nieuwsbrief
Klik hier om u in te schrijven op onze nieuwsbrief
DRAGRACEN

 De basis is simpel, zet 2 motoren stil naast elkaar met een stoplicht op een recht stuk asfalt van 200 of 400 meter. Licht op groen en wie het eerst over de eindstreep komt wint. Lijkt eenvoudig, is het ook, maar er komt meer bij kijken. Vergeet niet dat je stil staat en probeer zelf maar eens vol gas weg te trekken met een motorfiets. Let wel er rijden in de Top Fuel motoren met meer dan 600 pk die eindsnelheden halen van meer dan 320 km per uur over een afstand van 400 meter in minder dan 7 seconden. Over een groot hart gesproken. Bij het dragracen telt de eindsnelheid of de tijd dus helemaal niet, het gaat er om wie van de twee er als eerste over de eindstreep komt. Uiteraard is de reactiesnelheid van de rijder bij het startlicht van groot belang en het starten is vaak ook een zenuwslopend spel.

SPRINT

Vanwege gebrek aan ruimte en het niet hebben van een vaste dragstrip in Nederland worden er ook nog Sprints verreden. Bij een Sprint rijd je alleen op de baan en telt alleen de tijd. Het stoplicht (dus ook de reaktietijd) is niet van belang.De tijd wordt gemeten vanaf het moment dat je gaat rijden. Diegene met de snelste tijd wint.

HET STARTLICHT ( DE KERSTBOOM):

Bij het dragracen wordt gebruik gemaakt van een elektronisch startlicht dat bestaat uit verschillende lampen. De rijstrook is voorzien van een aantal fotocellen, 3 bij de start en 2 bij de finish. Als de beide rijders langzaam de startstreep naderen houden ze de kerstboom goed in de gaten. Als een rijder de eerste fotocel passeert gaat de bovenste witte lamp branden, de motor staat in pre-stage. De rijder kan nu nog terug, als hij nog iets doorrijdt en de tweede fotocel passeert springt de tweede witte lamp aan en staat hij in stage. Op dat moment mag de motor niet meer bewegen, en de andere rijder heeft dan nog precies 20 seconden om zijn gedeelte van de kerstboom in stage te zetten. Uiteraard wordt er in dit gedeelte vaak een psychische oorlogsvoering gevoerd. Wanneer beide motoren in stage staan begint de uiteindelijke startprocedure. De gele lampen flitsen een fraktie aan en daarna volgt de groene( het uiteindelijke startsignaal). Start je te vroeg dan volgt de rode lamp acuut en lig je er uit.

DE BURN OUT

 Een beroemd spektakel bij het sprinten en dragracen is een Burn out. Voorrem in en gas erop en roken maar met die band. Behalve spektaculair is dit niet voor de show maar om de band op temperatuur te brengen om meer traktie te krijgen bij de start.

VERSCHILLENDE KLASSEN

Uiteraard zijn er verschillende klassen in het dragracen en sprinten. Ben je net als ons Harley-Minded dan is er zat te beleven. Allereerst the Street Twins, wat straat Harleys zijn met maximaal 1600 cc zonder Wheelie Bar, dan zijn er de Super Street Twins, met maximaal 2100 cc, air shifters en iets lager dan de Street Twins, ook zonder Wheelie Bar. Verder is er nog de Top Gas serie, ook voor twee cilinders, hier mag zo goed als alles zolang je maar op gewone benzine rijdt en last but not least de Supertwins , fietsen met ook 2 cilinders maar meestal rijdend op Nitro! Uiteraard rijden deze laatste twee klassen met Wheelie Bars!


Informatie hierover is te verkrijgen bij www.explosion.nl

 

 

Sluiten