Welkom! Hier inloggen. Nieuwe klant? Hier registreren
Winkel

LASEUR MOTOREN
Est. 1992
Markerkant 11-15
1316 AE ALMERE
Nederland
(Plattegrond)

Tel: 036-5346244
Email: info@laseur.nl

Openingstijden
Di-VR: 10:00-18:00
ZA: 9:00-17:00

Dealer van
Nieuwsbrief
Klik hier om u in te schrijven op onze nieuwsbrief

Een half jaar geleden heb ik geheel uit losse onderdelen een Harley-Davidson XRTT-750 uit 1972 opgebouwd voor Stef Sindorf en met deze fiets debuteerde Stef in Chimay en pakte daar als eindresultaat gelijk de eerste plaats. Toen Stef door Team Obsolete werd opgebeld en uitgenodigd werd om mee te rijden in Daytona met het Engelse Team werd er ook na overleg met mij ook snel ja gezegd want wat is er mooier om met een dikke V-twin door de kombaan van Daytona te brullen. Het overleg was nodig omdat de Harley maar 65 achterwielpk's bezat en dit is voor een hoge snelheidscircuit zoals Daytona niet genoeg en er niet meer tijd was dan 10 dagen.


Simpelweg hield het in dat al het werk in de zaak even aan de kant moest en dat er zowel overdags als s'avonds samen met Ab ( van Ginhoven) volgas aan de motor gewerkt moest worden. Kort samengevat: Cylinderkoppen vollassen, een nieuwe verbrandingskamer creeeren, zuigers modificeren, heel veel hoogtoerig tollen, de uitlaatbochten verkorten en last but not least de nokken anders slijpen. Dit lijkt zo gepiept maar intussen! Ofwel de laatste avond voor het inpakken motor op de bank en met zweetdruppels wachten op het resultaat. De motor liep gelijk goed en de achterwielpk's logen er ook niet om, 82 pk! En het koppel mocht er ook wezen, meer dan 80 Nm bij 6500 toeren.. Ik blij, Ab blij, Sindorfs blij, inpakken en wegwezen.

LASEUR CLASSIC RACING XR750TT PROJECT

THE TRANS ATLANTIC MATCH RACE. 1998


Trans atlantic match races zijn gestart in 1971 in zowel Engeland als America. Het idee is simpel, men neme een paar Amerikanen en laten deze racen tegen een handvol Engelsen. Beroemde rijders zoals Dick Mann, Cal Rayborn and Dave Duhamel hebben geschiedenis geschreven voor de Amerikanen, maar vlak namen als John "mooneyes" Cooper, Paul Smart en Barry Sheene niet uit want deze waren weer goed voor overwinningen aan Engelse kant. De races zijn gestopt in 1986.


Team Obsolete, bekend vanwege een enorme verzameling historische motorfietsen, had het idee om deze race weer te organiseren op Daytona Speedway maar ditmaal met historische motorfietsen. Als demo reed Jim Redman met zijn beroemde 18.000 toeren draaiende 250 cc 6-cylinder en John Cooper op de ex-Dick Mann BSA III. De daadwerkelijke race bestond uit twee teams (Amerikanen versus Europianen) welke waren opgedeeld in twee klassen nl. vier 500cc motors voor elk team en 3 Formula 750 motors voor elk team team.

Zo gezegd, zo gedaan en uiteraard moest ik mee want iemand moet toch het vuile werk doen. Daytona speedway maakt indruk op de mens, al is het alleen maar de 64.000. parkeerplaatsen die het circuit telt. Op het circuit bleek dat Stef de enige Harley was in de Formule 750 en dat in Amerika. Zijn teamgenoten, voormalige Daytona winnaars, Dave Pitcher en Colin Breeze reden beide op Truimph triples. Stef reed voor het eerst op Daytona en ondervond een groot nadeel met de trommelrem voor want deze deed na een paar rondjes trainen eigelijk niets meer.
Doordat Stef elke bocht toch steeds als laatste van het gas afging en ram,ram terugschakelde, miste hij wel eens de ideale lijn in de bochten , de meeste rijders waren wel voorzien van dubbele schijfremmen voor. Tot groot genoegen brulde de Harley met de twee Engelse rijders mee en lieten ze de Amerikanen ruim achter. Topsnelheid van de Harley werd gemeten en resulteerde in 160 mijl per uur, 9200 toeren met stoterstangen en dat in rondjes van 2 minuut 15 sec bijna driekwart volgas! Oei, Oei ! Stef presteerde het om in de twee gereden races tweemaal derde te worden vlak achter de twee Engelsen wat een goede prestatie is vooral als je voor het eerst in een kombaan rijdt zonder remmen. Qua topsnelheid en sturen deed de Harley als enige twin tussen al het andere gejank niets onder t.o.v. de rest en dit is een groot compliment naar Stef en Ab toe want de XRTT is nooit echt een geweldenaar geweest.
Sluiten