Welkom! Hier inloggen. Nieuwe klant? Hier registreren
Winkel

LASEUR MOTOREN
Est. 1992
Markerkant 11-15
1316 AE ALMERE
Nederland
(Plattegrond)

Tel: 036-5346244
Email: info@laseur.nl

Openingstijden
Di-VR: 10:00-18:00
ZA: 9:00-17:00

Dealer van
Nieuwsbrief
Klik hier om u in te schrijven op onze nieuwsbrief

 Een subtiele bredere achterband.

 

 

 

Als er iets is wat aan mode is gekoppeld, dan zijn het wel bikers. Moest je een paar jaar geleden minstens een 300 mm brede band achter hebben om op te vallen, tegenwoordig wordt je er mee uitgelachen. Gelukkig heb ik weinig verstand van mode en trends, en daarom dit stukje. We kennen allemaal het originele achterwiel zoals het in de meeste oudere Harleys zit. De smalle velg met daarom heen de MT 90-16 band wat ongeveer gelijk is aan een 130 mm brede achterband. Veel Road Kings, Heritage Softails en Fatboys rijden hier mee rond. In combinatie met de door Harley standaard gemonteerde belt van 1,5” breed is dit dan ook gelijk het maximale wat er in past. De band lijkt extra smal omdat het spatbord een stuk breder is dan nodig. Dit geeft een nog ieliger effect.

 

  

 

Toen de Twin Cam Softail uitkwam in 2000 monteerde Harley ineens een 1 1/8” brede belt en er was 3/8” ruimte tussen de belt en het achterwiel. Harley monteerde dan ook de Dunlop 150-80-16 wat dus een 2 cm bredere band was maar optisch gezien nog veel breder lijkt omdat hij strak in het spatbord past. Veel breder past er niet zomaar in de meeste standaard Harley spatborden en wat ook nog zo is dat bij het monteren van een nog bredere band, dat deze niet meer goed op de originele velg past. Nee, de 150 band is een mooie band en geeft je motorfiets net even dat extras.

 

 

Bij alle Harley modellen is de voorpoelie qua breedte eigenlijk gelijk gebleven. Het verschil zit hem in de achterpoelie. Deze is dunner , en eigenlijk aan de binnenkant van het wiel. Heb je een Evo, en wil je een smallere belt er op, dan zal er dus een smallere achterpoelie op je wiel moeten. Je moet er dus één kopen van een Twin Cam maar helaas past deze weer niet omdat het binnenhart groter is. Ook kost een achterpoelie dik 350 euro en waarom zou je iets vervangen wat nog niet versleten is. Een ander nadeel van een ander type achterpoelie is waar de off-set in de poelie zit. Eigenlijk is het makkelijkste om je eigen poelie aan te passen.

 

 

Een achterpoelie gaat minstens 80.000 km mee. Hoe kun je nou eigenlijk goed zien of een poelie versleten is. Kijk goed naar of de vorm van de tand in de poelie nog mooi rond is. Is een poelie slecht, dan wordt hij scherp aan 1 kant en is hij niet meer mooi rond bij de tandvorm. Laat je niet afleiden door beschadigingen, er komt op de weg van alles tussen de belt en poelie en het is normaal dat deze vol zit met kleine beschadigheden.

 

 

De achterpoelie is heel makkelijk aan te passen voor een smallere belt. Op de draaibank steek je eerst aan de binnenkant de stalen ring er voorzichtig af. Als je hem afsteekt moet je hem net niet losmaken, want dan klapt hij er af en is ie krom! Dus bijna lossteken en subtiel met een plastic hamer lostikken. Dan draai je de achterpoelie naar de gewenste maat, in dit geval 3/8” smaller , en je laat een randje staan waar de stalen ring weer netjes op past. De stalen ring zit ik dan weer vast door er gaten in te boren en schroefdraad in te tappen en met 8 boutjes zit de ring goed vast en de achterpoelie is klaar. Al met al 2 uur werk. Je moet rustig draaien, het aluminium is vreselijk taai. Het mooie is dat de poelie zo weer op je wiel past, je niks hoeft uit te lijnen of te controleren. Ook zie je er gemonteerd niks van.

 

 

Nu alleen nog de smallere belt er op zetten en je bent klaar om de 2 cm bredere band te monteren. Je kan een originele Harley belt monteren van een nieuwer model of een belt van Gates of S&S. In de Zodiac catalogus of andere staan mooie lijsten van alle belts en wat er op je motor hoort te zitten maar om zeker te zijn van je zaak tel gewoon het aantal tanden en geloof niet gelijk dat je een originele belt hebt. Het is zonde van het werk als je het twee maal moet doen. Om een belt te monteren moet je wel het primair verwijderen , en de belt door de achterbrug heen monteren. Dit is ook nog wel een redelijke klus, maar voor de meeste wel te doen. Uiteraard kunnen wij het voor je doen of een gedeelte van deze klus.

 

 

De 1 1/8” belt is leverbaar in 125, 126, 128, 130, 132, 133, 135, 136, 139 en 149 tanden.  

De 1” belt is leverbaar in 126, 130, 131, 132, 133, 135, 136, 137, 139 en 140 tanden.

De 20 mm belt is leverbaar in 132, 133, en 135 tanden.

 

  

 

De 2007 en later Softail modellen hebben zelfs een 20 mm belt wat nog een stuk smaller is. Deze belts zijn ook fijn om te gebruiken in custom projecten vanwege hun smalle maat. Je moet dan de poelie nog smaller draaien. Ook zijn de nieuwere tourings uitgerust met een 1” belt. O ja, niet gaan zeggen dat een smallere belt zwakker is, het materiaal is in de loop der jaren een stuk sterker geworden en de 20 mm belt van nu is sterker dan de 1,5” belt van vroeger!

Sluiten