Welkom! Hier inloggen. Nieuwe klant? Hier registreren
Winkel

LASEUR MOTOREN
Est. 1992
Markerkant 11-15
1316 AE ALMERE
Nederland
(Plattegrond)

Tel: 036-5346244
Email: info@laseur.nl

Openingstijden
Di-VR: 10:00-18:00
ZA: 9:00-17:00

Dealer van
Nieuwsbrief
Klik hier om u in te schrijven op onze nieuwsbrief

Zippers Nokkenas kettingspanners monteren.

 

Nadat Harley-Davidson in 2006 bij de Dyna en 2007 bij de rest van de modellen met een nieuwe type nokkenasketting en spanners kwam moest dit de problemen van slijtage bij de eerdere Twin cam modellen oplossen. De eerst mechanische spanners ( met een veer) werden vervangen door hydraulische. In de praktijk blijkt dat ook deze spanners niet heilig zijn. Het komt bij ons zeer regelmatig voor dat er motorfietsen binnen komen met minder dan 30.000 km op de teller met een akelig geluid en waar na inspectie blijkt dat de nokkenasketting spanners versleten zijn, of de hydraulische unit van deze spanner lek is. Bij montage van een snellere nokkenas heeft de spanner het nog zwaarder. Ook zijn de soms behoorlijk slingerende krukassen van de 2007 en later een aanslag op de levensduur van de spanners.

 

 

Boven de originele spanner met behoorlijk slijtage en een lekke hydraulische unit. 

 

 

De Zippers spanners met dubbele hydraulische units.

 

Zippers maakt voor de 2006 Dyna en 2007 en later alle andere Twin Cam Harley-Davidson modellen een beter setje nokkenas kettingspanners. In plaats van 1 hydraulische unit zitten er nu 2 in en is de schoen van de spanner wat breder. Hierdoor worden de nokkenaskettingen beter gespannen, waardoor er minder slijtage ontstaat en de motorfiets beter loopt omdat de nokkenastiming minder varieert. Ook is het geluid van de nokkenassen minder. Zippers claimt dat de verwachte levensduur ook een stuk beter is dan bij de originele spanners. Een echte aanrader dus. Niet alleen voor motoren met snellere nokkenassen, maar ook voor originele.

 

 

Het monteren is goed te doen. Soms moet de voorste uitlaatbocht eraf, meestal bij de FL modellen en dit is wat extra werk. Ook is het makkelijk om de tank er af te halen of goed omhoog te zetten. Voordat je de tank omhoog doet moet je altijd eerst de hogedruk benzineleiding losklikken, anders beschadig je deze. 

 

 

Allereerst haal je de beide klepdeksels er af, en de bougies er uit. ik zet de motorfiets altijd op een klein bokje zodat je het achterwiel kan draaien. Zet de fiets in 6 en draai aan het achterwiel. Kijk per cilinder wanneer bij de kop waaraan je gaat werken beide kleppen dicht staan. Nu kun je de tuimelaars loshalen en met de breathervalve. Dan draai je weer aan het wiel, ongeveer een hele slag plus 45 graden en kijk je of weer beide kleppen dicht staan en dan draai je de tuimelaars van de tweede cilinder los. Met een beetje gepiel haal je de stoterstangen uit de motor. Je kunt ze op volgorde wegleggen maar de twin cam hebben zwarte lange uitlaat stangen en kortere grijze inlaat stangen.

 

 

Om te voorkomen dat de hydraulische units naar beneden vallen als we zo meteen de nokkenasplaat en nokkenassen gaan demonteren heb ik een hulpstukje met magneten om de units op hun plaats te houden. Je kunt ook de kapjes boven de units weghalen en ze er helemaal uit het blok halen. Zo kun je wel beter controleren of er geen speling op het wieltje zit en of er rare slijtage te zien is in de gaten in het carter.

 

Nu kan de buitenste spanner worden losgehaald en daarna het krukastandwiel en het nokkenastandwiel. De ketting en tandwielen gaan er nu makkelijk van af. Daarna alle boutjes losdraaien plus de 4 bouten van de oliepomp. Als je een Softail hebt is het slim om eerst de tank af te tappen, als de plaat los is komt er ongeveer 3 liter olie uit het carter..... Nu kun je de plaat met nokkenassen uit de motor halen en ook de achterste originele nokkenasspanner demonteren. Let wel op bij het monteren van de cam gear
cover, er moet hier iets aan de binnenkant worden weggeslepen omdat de spanner is
groter is dan de originel maar dit staat uitvoerig beschreven in de handleiding.

 

 

De Zippers spanners zien er mooi uit, uit vol materiaal aluminium gefreesd i.p.v. gegoten en behalve fraai ziet het erg robuust uit. Zippers doet er een duidelijke uitleg bij , hoe je alles moet natmaken met olie en de aanhaalmomenten om elke fout uit te sluiten. Uiteraard is de spanner erop op de achterkant van de nokkenasplaat, dan alles weer terug in de motorfiets en na montage van het krukastandwiel en nokkenastandwiel kan ook de voorste spanner er op. Uiteraard de timing wel even goed zetten en alles met de nodige locktide en momenten vastzetten, maar op zich is het niet een hele ingewikkelde klus. Het is wel even werk, maar in de praktijk zal je dit mooi meenemen bij het monteren van een snelle nokkenas of een revisie.

 

Of het allemaal waar is wat er door Zippers geclaimd wordt dat geloof ik graag, mijn voornaamste reden om deze spanners te kopen zal toch zijn om de levensduur van de motor te verlengen. Of dit werkelijk zo is, zullen we in de toekomst gaan zien ! Over de kosten hoef je je niet echt druk te maken, een set is iets over de 200 euro en dat kosten originele ook.

 

 

Sluiten