Welkom! Hier inloggen. Nieuwe klant? Hier registreren
Winkel

LASEUR MOTOREN
Est. 1992
Markerkant 11-15
1316 AE ALMERE
Nederland
(Plattegrond)

Tel: 036-5346244
Email: info@laseur.nl

Openingstijden
Di-VR: 10:00-18:00
ZA: 9:00-17:00

Dealer van
Nieuwsbrief
Klik hier om u in te schrijven op onze nieuwsbrief
Twin Cam Stroker
 
Het komt nog wel eens voor dat een Twin Cam krukas stuk is, uit balans is of dat er een zijtap beschadigd is. Als de zijtap is beschadigd moet er een andere krukas in. Qua kosten maakt het niet uit of je nu een standaard koopt of één met een wat langere slag. Deze zijn te koop van diverse leveranciers. Harley-Davidson maakt ze, Jims en S&S en waarschijnlijk zijn er nog meer leveranciers. De Twin Cam blokken zowel de A als de B (balance) blokken hebben een slag van 4” van 1999 tm 2006, en in 2007 kwam er een grotere motor uit met een 4 3/8” slag. Behalve een langere slag heeft de krukas ook een andere vorm aan de aandrijfkant, veel meer en fijnere splines en zijn de drijfstangen anders van vorm bij de zuigerpen, het small end. Er is een krukas gemaakt door Screaming Eagle die de slag heeft van een 2007 en later model Harley, met de zijtappen van de 1999 tm 2006 model Harley. Deze krukas is er voor zowel de A modellen ( zonder balansassen, Dynas en de Electras) en de B modellen ( Softails) met balansassen. Wat je dus doet met deze krukas is dat je motor qua maat verandert van de “oude “ Twin Cam naar de nieuwe.
 
De inhoud van een verbrandingsmotor wordt bepaald door 2 dingen. Allereerst de boring. Simpelweg gezegd hoe groter de zuiger in diameter, hoe meer inhoud. Tweede wat de inhoud bepaald is de slag van de motor. Hoeveel gaat de zuiger op en neer. De inhoud van een motor reken je als volgt uit, de formule is 1/4 maal 3,1415792 (Pie) maal de diameter maal de diameter ( diameter in het kwadraat) maal de slag. Dit is dan de inhoud van 1 cilinder en bij een Harley doe je dus maal twee. 
 
Als je even simpel naar een krukas van een Harley kijkt dan zie je het volgende. 2 vliegwielen met een linker en een rechter zijtap, en tussen de 2 vliegwielen in zitten de 2 drijfstangen. In de drijfstang zit boven een gat ( small-end) waar de zuiger op gaat, en onder zit een gat (big-end) waar een pen in zit met lagers die weer in het vliegwiel vastzit. De afstand van deze pen tot aan het midden van de vliegwielen, bepaalt de slag van een motor. Hoe meer de pen naar buiten zit, hoe langer de slag. Uiteraard is de afstand van de pen tot aan het midden de helft van de slag. 
 
Iedereen weet dat je met een langere slag meer vermogen krijgt. Maar waarom dan? Benzine en lucht wordt verzameld boven de zuiger in de verbrandingskamer. Net voor top steekt de bougie de boel aan, er volgt een verbranding en de zuiger wordt met veel kracht naar beneden geduwd. Hoe meer de pen naar buiten staat in het vliegwiel hoe groter het koppel. Iedereen kent de formule kracht maal arm toch nog? 
 
Nu even snel wat over de compressie verhouding. Hoe meer compressie, des te beter de verbranding en hoe hoger de druk op de zuiger, dus meer vermogen. Hier zit een grens aan i.v.m. detonatie en voor een straatmotor met een normale nokkenas is 1 op 10 wel een beetje de max. De compressieverhouding wordt als volgt berekend. De inhoud van de cilinder plus de inhoud van de verbrandingskamer ( alles boven de zuiger dus) en dit deel je door de inhoud van de verbrandingskamer. De inhoud van een verbrandingskamer kun je met vloeistof meten hoeveel cc er in gaat. Uiteraard moet je ook de koppakking meenemen en de uithollingen voor de kleppen in de zuigers.
 
De compressie verhouding van een 1450 (88 c.i.) Twin Cam is rond de 1 op 8,5. Als je dus even rustig naar de formule kijkt is het dus duidelijk dat als je de inhoud van de motor vergroot en verder niks verandert aan de verbrandingskamer dan wordt de compressie dus hoger. Dat is dus in dit geval een mooie bijkomstigheid, meer druk op de zuiger met een langere slag.
 
Nou dat is mooi, een eind naar buiten die pen en klaar zijn we. Nou, dat is niet helemaal zo..... Allereerst zijn er natuurlijk de simpele ruimte beperkingen. Je kunt natuurlijk niet verder met de pen naar buiten dan het vliegwiel groot is. Uiteraard kun je ook niet helemaal op het randje gaan zitten want de boel moet wel sterk en stijf blijven. Een tweede beperking is de zuiger. Als je de slag langer maakt dan gaat de zuiger dus verder op en neer. Nu gaan we van een 4" standaard slag naar een 4 3/8" slag. Dit is 9,5 mm en dit lijkt niet zoveel maar de zuiger gaat boven dus 9,5 gedeeld door 2 meer omhoog en ook meer naar beneden. Een stroker zuiger heeft dus minder vlees boven het pistonpen gat zitten, en om te voorkomen dat ie beneden de vliegwielen raakt is ie ook vaak wat korter... Dit komt helaas niet goed aan de levensduur van de zuiger. Door de zuiger korter te maken zal de zuiger eerder de neiging hebben om te kantelen. Bij deze krukas set en bijbehorende zuigers is de zuiger helemaal niet korter dus de verandering van 4” naar 4 3/8” is een mooie modificatie.
 
Nog een nadeel van een lange slag motor is dat er meer zijdelingse kracht is van de zuiger op de cilinderwand. Dit komt omdat de hoek van de drijfstang onder de zuiger hoger wordt bij een langere slag motor. Er zijn wel manieren om deze zijdelingse kracht te verminderen, vaak hebben stroker zuigers een pistonpengat met een lichte off-set, de pen zit net iets uit het midden van de zuiger. Dan nog een punt en zeer zeker niet een onbelangrijke. De afstand die de zuiger aflegt tijdens 1 rotatie is i.p.v. 4" nu 4 3/8" . Stel je eens voor. Bovenin staat de zuiger stil en onderin ook. Als je de slag verlengt en het toerental van de krukas blijft hetzelfde, dan zal de zuiger in het midden van de cilinder een veel grotere snelheid hebben dan een zuiger met een kortere slag. Nu weet je ook waarom je dus met een korte slagmotor meer toeren kan maken dan met een lange slag motor.
 
Toen Harley uitkwam in 1999 met de Twin Cam motor was het een 88 cubic inch, ofwel 1450 cc. De motor had een relatief korte slag van 4" (101.6 mm) en een boring van 3 3/4". Al snel kwam Harley met een Big Bore kit. Je kon de bestaande cilinders opboren naar 3 7/8" ( standaard 3 3/4 is dus 3 6/8" en 1/8" meer geeft dus 3 7/8" ). Dat was mooi en de 95 c.i. ( 1550 cc)  was geboren. In 2007 kwam de nieuwe Twin Cam motor uit. Nu was de slag vergroot van 4" naar 4 3/8". Met de standaard boring van 3 3/4 kom je dan uit op 96 c.i. ofwel 1573 cc. Monteer je nu weer de 1/8" grotere zuigers dan heb je weer een 3 7/8" boring en dan maak je 103 c.i. ofwel 1690 cc. Er was voldoende ruimte over in de carters voor 4" boring en dit in combinatie met de 4 3/8" slag krukas hebben we de laatste versie, de 110 c.i. motor ofwel 1800 cc.  
 
Ok, genoeg gepraat nu, aan de slag. De Screaming Eagle krukas ziet er vreemd uit. Hij heeft drijfstangen met een schuine bovenkant wat eigenlijk in de modellen zit van na 2007. Zat er eerder nog een koperen bus in, tegenwoordig is het gat zo rechtstreeks in de drijfstang gehoond en er zit zelfs geen gaatje voor olie. De vliegwielen hebben dezelfde diameter als origineel en de krukas past moeiteloos in het carter. De zuigers die ik genomen heb zijn die van een standaard 103 motor. Als je goed naar de zuigers kijkt zie je dat hij boven de pen de helft van de slag lager is en onder de pen gelijk is. Als de krukas in het linker carterhelft zit monteer ik de zuigers even snel met de cilinders en kijk of alles vrij kan draaien. Alles ziet er goed uit, de onderkant van de zuiger komt vlak bij de oliesproeier maar er is ruimte. Er hoeft dus niks getold of gefreesd te worden en het de onderkant van het blok kan in elkaar.
 
Even terugkomend op de compressieverhouding. De zuiger komt precies net zo hoog met de screaming eagle krukas als met de originele krukas in de cilinder.  Als je nu de compressie uitrekent kom je uit op 1 op 9,7 wat een prachtige waarde is. Heel goed te combineren met een wat snellere nokkenas, maar ook goed te rijden met een standaard nokkenas. Wel zorgen dat je de ontsteking later kan zetten.
 
Conclusie is als je voor een revisie staat van het oude type Twin Cam kun je voor hetzelfde geld een veel sterkere motor bouwen die geen extreme veranderingen vragen. Door de krukas te wijzigen en de zuigers kun je van een 1450 naar een 1690 gaan met wat meer compressie. Ook zit alles behoorlijk in de veilige marges dus als je kan kiezen………..
Sluiten