Welkom! Hier inloggen. Nieuwe klant? Hier registreren
Winkel

LASEUR MOTOREN
Est. 1992
Markerkant 11-15
1316 AE ALMERE
Nederland
(Plattegrond)

Tel: 036-5346244
Email: info@laseur.nl

Openingstijden
Di-VR: 10:00-18:00
ZA: 9:00-17:00

Dealer van
Nieuwsbrief
Klik hier om u in te schrijven op onze nieuwsbrief

Starter Gear problemen BigTwins 1990 tm 2007.

 

De laatste jaren heb ik veel reparaties in de winkel van starter gears. De Starter Gear of wel de startkrans zit bij een Harley-Davidson op de koppeling vastgeklonken. Is deze kapot, dan ben je de Sjaak, want er is geen losse te bestellen bij Harley-Davidson. Je bent dan verplicht een complete koppeling te kopen inclusief de startkrans. Gelukkig bied de aftermarket een alternatief en kom je daarmee een stuk goedkoper weg.

 

 

Als de starter gear stuk is of aan het stuk gaan is gaat dit gepaard met veel ijzer op ijzer geluid tijdens het starten. Het is echt een naar geluid en ook zal het starten moeizaam verlopen. Bij het aftappen van de primaire olie zal deze dan zwart zijn en de aftapplug met magneet zit dan helemaal vol met ijzer. Op de foto is duidelijk te zien dat de krans wat tanden mist en ook is vaak het kleine tandwiel wat aan de startmotor vastzit ook stuk.

 

 

Even een klein stukje theorie. Bigtwin Harley modellen van 1990 tm 1993 hebben een starter krans met 66 tanden en een startmotor tandwiel met 9 tanden. In 1994 is dit veranderd en toen kreeg de starterkrans 102 tanden en het startmotortandwiel 10 tanden. Dit is bedacht om de overbrenging aan te passen en het starten van de motor beter te laten gaan. Ik ga nou niet heel ingewikkeld doen met tandwielberekeningen, iedereen die wel een op een racefiets heeft gezeten snapt het verschil van 9 voor en 66 achter, of 10 voor en 102 achter. Simpel gezegd, de startmotor krijgt het wat makkelijker. In 1998 is er nog een kleine verandering in de diameter gekomen maar nog steeds de 102 tanden. Het nadeel van de nieuwere typen startkransen is dat de tanden veel kleiner en minder sterk zijn.

 

Wat ook veranderd is zijn de motoren, en de eisen van de mensen. Meer compressie en grotere blokken, sterkere startmotoren, maken het leven zwaar van de starterkrans. Dit alles zorgt voor nog meer kracht per tand met als gevolg dat deze met regelmaat stuk gaan.

 

 

Even terug naar wat je moet doen als je wat tanden mist. Eigenlijk zie ik de typen 1990-1993 nooit stuk. Wel de latere modellen dus met de 102 tanden. Je kan een starterkrans kopen van bv Zodiac met dezelfde aantal tanden. Je boort de oude klinknagels er uit en je koopt of een starterkrans met klinknagels, of makkelijker, een krans met schroefdraad er in zodat je hem kan vastschroeven. Wat je ook kan doen, en naar mijn mening een veel beter besluit, is een retro-fit starterkrans monteren. Deze kit past op de 1994 en later modellen, en heeft de grote tanden, 66 dus . Uiteraard moet je ook het kleine tandwiel veranderen en ipv 10 een 9 tanden monteren. Er zijn 2 soorten te koop , voor de 1994 tm 1998 BigTwins, en voor de 1998 tot 2007 modellen.

 

 

Het monteren is niet heel veel werk, het is wel slim om even je min-pool los te halen van de accu. Een vingertje ben je maar zo kwijt. Eerst de primaire olie aftappen, dan de deksel er af halen. Deze goed schoonmaken omdat ze meestal vol met ijzer zitten van de starterkrans. Dan de motornut loshalen en de transmissie demper, en de koppeling er uit halen. Verstandig is om ook het dynamovliegwiel er af te halen, omdat deze magneten heeft aan de binnenkant en vol zit met ijzer!

 

 

De oude starterkrans kun je van de koppeling afkrijgen door de klinknagels door te boren. Ook moet je de gaten iets uit boren en dan kun je de nieuwe krans vastschroeven met de bijgeleverde inbusbouten. Veel locktide is hier geen luxe! Als de nieuwe krans op de koppeling zit haal ik deze ook helemaal uit elkaar ivm met het ijzer wat overal zit. Kleine starttandwiel er ook in, een nieuw borgplaatje monteren, en alles kan weer dicht!

 

Monteer ik een snel blok bij iemand, dan verander ik de starterkrans gelijk naar de retro-fit type.

 

Gebruikte onderdelen:

 

232189 Retro-fit starter motor pinion gear

 

232228 retro-fit 1994-1998 BigTwin (66 Teeth)

 

232223 Retro-fit 1998 tot 2007 modellen ( Dyna tot 2006 !)

Sluiten