Welkom! Hier inloggen. Nieuwe klant? Hier registreren
Winkel

LASEUR MOTOREN
Est. 1992
Markerkant 11-15
1316 AE ALMERE
Nederland
(Plattegrond)

Tel: 036-5346244
Email: info@laseur.nl

Openingstijden
Di-VR: 10:00-18:00
ZA: 9:00-17:00

Dealer van
Nieuwsbrief
Klik hier om u in te schrijven op onze nieuwsbrief

 Roland Sands verstelbare voorvork doppen.

 

 

Dat ze bij Sands mooie onderdelen dat wist ik al een tijdje maar nu hebben ze wel iets heel fraais op de markt gebracht. Prachtige gefreesde doppen voor bovenop je voorvorkpoot in verschillende uitvoeringen. Over smaak valt uiteraard niet te twisten maar persoonlijk vind ik ze er erg fraai uitzien. De doppen zijn er in Black OPS uitvoering, wat een combinatie is van glimmend zwart en korrel zwart, Contrast Cut wat een combinatie is van zwart en sommige delen blank gefreesd en uiteraard in het chroom.

 

 

Behalve dat de doppen er goed uitzien zijn ze ook heel fijn omdat je met een simpele inbus de voorspanning van je voorvorkpoten kan bijstellen. In de dop is een stuk aluminium gefreesd die naar beneden gaat als je de inbus rechtsom draait. Hierdoor zet je de voorvorkveer onder een hogere voorspanning en zal de voorvork harder worden. Je kunt de veer een behoorlijk stuk opspannen. Normaal als je dit wilt doen dan moet je de dop er boven af draaien en de bus die de voorvorkveer opspant kleiner maken op de draaibank of juist een grotere maken als je de voorvork harder wilt. De dop is technisch mooi gemaakt, met een koperen afsluitring en een o-ring tegen het lekken. Het schroefdraad is met opzet wat aan de ruwe kant zodat de instelling door eventuele trillingen niet kan verlopen.

 

 

Er zijn twee typen voorvorkdoppen gemaakt door Sands. Allereerst de doppen voor poten met een dikte van 39mm. Dit houdt ruweg in dat de doppen op de latere typen FXR poten passen, en op Dyna modellen, met uitzondering van de Dyna Wide Glide. Ook passen de doppen niet op de FXDX modellen , deze hebben al een stelmogelijkheid op de standaard voorvork zitten. Ook is er een set doppen voor de nieuwere Dyna's met de 49 mm dikke poten.

 

 

Het monteren is best te doen. De voorvork hoeft er niet uit voor montage van dit systeem. Handig is misschien om je stuur er af te halen of aan 1 kant los te maken van de risers zodat je goed bij de voorvork dop kan komen. Zorg ook dat je motor stevig staat en in ieder geval met het voorwiel iets los van de grond. Dan is namelijk de spanning op de dop van de voorvork het laagst en voorkom je dat tijdens het losdraaien van de bestaande dop je deze tegen je tetter krijgt. Zelf leg ik een deken over de motor, vooral op de tank en draai ik de originele dop het laatste stuk los met de hand en een doek in mijn hand. Zo is de dop dan makkelijk op te vangen.

 

 

Het monteren van de Sands dop is ietwat lastiger, de voorvorkpoten hebben hele fijne draad en je moet erg hard duwen en tegelijkertijd draaien voor het monteren. Opletten dus, de doppen zijn van aluminium en scheef er in draaien is nooit leuk als het setje doppen 185 euro kost..... Een goede manier bij deze doppen is dat je met één hand de dop aanduwt met een inbussleutel en de kracht dus op de inbus zet, en dan rustig met je andere hand de zwarte dop er een stuk opdraaien. Daarna aandraaien met een sleutel en klaar. Je kunt ze uiteraard ook bij ons laten monteren.

 

 

Nu heb je dus een voorvork die als je de twee inbusbouten helemaal naar links hebt gedraaid een voorvork die zo was als de oude qua voorspanning, en als je beide inbussen rechtsom gaat draaien een veel stuggere voorvork. Een set doppen kost 185 euro. En het ziet er cool uit !

 

 

 

 

Sluiten