Welkom! Hier inloggen. Nieuwe klant? Hier registreren
Winkel

LASEUR MOTOREN
Est. 1992
Markerkant 11-15
1316 AE ALMERE
Nederland
(Plattegrond)

Tel: 036-5346244
Email: info@laseur.nl

Openingstijden
Di-VR: 10:00-18:00
ZA: 9:00-17:00

Dealer van
Nieuwsbrief
Klik hier om u in te schrijven op onze nieuwsbrief

 

 

“Four Steps to better preformance”
S&S heeft een nieuwe catalogus uit en voor de Twin Cam modellen zijn er nu de 4 stappen voor meer vermogen. Dit zijn stappen die je 1 voor 1 kan doen, of alles in 1 keer voor het meeste resultaat.
Step 1 Intake & Exhaust
De eerste stap of stappen zijn de aanpassingen aan de in- en uitlaat kant. Hier zijn de mogelijkheden onbeperkt, eigenlijk is het simpel, laat de motor beter ademen en je wordt beloont met meer koppel en meer vermogen. S&S bied een luchtfilterkit met de traditionele teardrop vorm voor de injectiebodie en de zeer fraaie tuned intake. De tuned intake is de duurste en kost 500 euro maar behalve dat het er erg fraai uit ziet, werkt het ook nog eens goed. De inlaatlengte wordt een stuk langer en vooral bij de toerentallen die een Harley motor draait werkt dit erg goed. De tuned intake is er in gepolijst aluminium, verchroomd en in het zwart wrinckle. Uitlaten heeft S&S nu ook zo’n beetje voor alle modellen en uiteraard kun je daarvoor ook elk ander merk nemen, zolang ze maar meer geluid maken zit het meestal wel goed. S&S maakt ook voor veel modellen EU gekeurde uitlaten, die wel aan de geluidseisen voldoen, en die voor meer vermogen zorgen. Om de air fuel weer op orde te maken moet er uiteraard altijd bijgesteld worden in het injectiesysteem. Dit kan met de HD race tuner, power commander, de nieuwe Dynojet Power Vision , Zipper’s Thundermax, direkt link noem het maar op.
Step 2 Cams
De volgende stap naar meer vermogen is het vervangen van de nokkenassen. Ik heb in een vorige Bigtwin al eens een lijstje gemaakt met de mogelijkheden voor de Twin Cams. S&S maakt nu de easy start cams en dit werkt wel erg goed. Zoek je meer koppel dan is een 551 for de dressers een goede en de 583 een mooie voor Dyna’s en Softails. Wil je meer topvermogen dan is de 585 wat voor je. De S&S nokkenassen zijn er voor de standaard kettingen of met tandwielen, de Gear Driven Cams. 
Nu moet ik even wat extra informatie geven. Heb je een 1999 tot 2006 Twin Cam motorfiets (uitzondering is de 2006 Dyna, die heeft al de nieuwe type nokkenassen), dan is het raadzaam om Gear Driven Cams te kiezen. Dit model Twin Cam heeft de mechanische nokkenasketting spanners, die nogal aan slijtage zijn onderheven. Deze Twin Cam motorfiets heeft een krukas met een 4” slag. Bij montage van Gear driven nokkenassen is het heel belangrijk dat de krukas niet meer slingert dan een paar honderdste. Doet de krukas dat wel dan heb je een groot probleem met tandwielen, deze worden in no time opgevreten met alle gevolgen van dien. Alle krukassen met een 4” slag (dit zijn dus de 88 c.i. Twin Cams) die ik tot nu toe heb gemeten voldeden aan deze tolerantie. Een ander verhaal is het met de 2007 en later modellen, die een 4 3/8” slag krukas hebben, ofwel de 96 c.i. modellen.
Je zou denken, een nieuwere motor, alles een stuk beter gemaakt…… Beter gemaakt bij de nieuwe modellen is de vergrote oliepomp, glijlagers bij de nokkenassen en de verbeterde hydraulische nokkenaskettingspanners, maar een ander verhaal wordt het als je een meetklok op de krukas zet. Ik heb er al diverse gezien met een slingering van bijna 2 tiende millimeter, en dit houdt in dat je hier dus geen gear driven cams op kan en mag zetten!! Is een Harley blok nu slechter dan? Nou, dat zeg ik niet want door  Harley is de kruk zo gemonteerd in het carter dat het ook kan slingeren, en de ketting van de krukas naar de nokkenassen vangt dit prima op. Het blok zal theoretisch meer trillen, maar door de rubbermount en balansassen merk je daar weer helemaal niks van. Raadzaam is dus om of eerst de krukas na te meten, en dit kun je zo doen als je andere cams wilt monteren, of gewoon de kettingen te laten zitten, er is nu namelijk niks mis mee. De snelle nokkenassen voor 2007 en up voor kettingen zijn ook een heel stuk goedkoper.
Step 3      106 c.i. Big Bore Kit
De volgende stap is een Big Bore kit. S&S heeft nieuwe kant en klare Big Bore kit op de markt gebracht voor Twin Cams die zo op je standaard carter passen zonder dat er gefreesd of gemodificeerd moet worden. Heb je een standaard 88 c.i. Twin Cam motor, bouwjaar 1999 tot en met 2006 dan ga je met deze Big Bore kit van 88 c.i. naar 97 c.i en heb je een 96 c.i. , bouwjaar 2007 en later dan ga je van 96 c.i. naar 106 !! S&S gaat een stapje verder dan Harley-Davidson, want die hebben een Big Bore kit op de markt die je naar 103 c.i. brengt, zonder dat je het carter hoeft op te boren. Bij montage van deze kit wordt wel aangeraden om grotere injectors in de throttle body te plaatsen.
De kit bestaat uit een set zuigers, compleet met piston pennen en veren. De zuigers zijn Forged pistons, oersterk dus en voorzien van slijtvaste coating. De zuigers hebben hetzelfde gewicht als de originele dus er hoeft niet balanceert te worden! De zuigers kunnen gebruikt worden in combinatie met originele cilinderkoppen of met S&S koppen, voor nog meer resultaat. Ook zijn de pockets in de zuigers dieper dan standaard, zodat er ruimte is voor grotere kleppen en voor nokkenassen met meer lift. Ik heb de zuigers bekeken, en de zuigerveren en cilinders nagemeten en alles zag er keurig uit en was goed op maat. Bij de kit zitten uiteraard ook cilinders, deze zijn of zilver of zwart gepoederd en hebben exact dezelfde kleur als de originele cilinders. Wel zien de koelribben er wat dikker uit. Uiteraard zit er een pakkingset bij de kit, 2 multilayer koppakkingen en nieuwe o-ringen voor de voet. Als je deze cilinderkit monteert met standaard cilinderkoppen op een 1999 tot 2006 dan stijgt ook de compressie naar 9,7 en op de latere modellen naar zelfs een mooie 10 op 1. Dit levert uiteraard ook de nodige winst op en mooiere en hardere klappen uit de pijp!
Step 4   CNC Ported Heads or S&S Cylinder Heads
Je kan kiezen voor een setje koppen van S&S of je eigen koppen opsturen naar S&S en deze laten bewerken. Aangezien de kosten van het opsturen en bewerken net zoveel zijn als een set nieuwe S&S koppen is dit in europa een beetje onzinnig. De S&S koppen voor deze set hebben een volume van 89 cc en geven een compressie van 9,4 op 1 bij de 1999 tot 2006 modellen en 9,7 op 1 bij de 2007 en later modellen. Ook hebben deze koppen een grotere inlaatklep van 2” en een uitlaat van 1,605 .
Uiteraard heb ik net een S&S 106 kitje binnen, met een tuned intake, supertrapp dempertjes, een Thundermax en een 583 cam compleet met een nieuwe 2011 Dyna Superglide, dus volgende keer meer!
Gebruikte onderdelen en kosten:
Luchtfilter Teardrop Style                                   215 euro
Tuned intake                                                    480 euro
Cam set easy start                                            335 euro
Big Bore kit                                                       805 euro
Cilinderkoppen                                                 1260 euro
Thundermax closed loop                                      900 euro
Sluiten