Welkom! Hier inloggen. Nieuwe klant? Hier registreren
Winkel

LASEUR MOTOREN
Est. 1992
Markerkant 11-15
1316 AE ALMERE
Nederland
(Plattegrond)

Tel: 036-5346244
Email: info@laseur.nl

Openingstijden
Di-VR: 10:00-18:00
ZA: 9:00-17:00

Dealer van
Nieuwsbrief
Klik hier om u in te schrijven op onze nieuwsbrief
 

Screaming Eagle onderdelen zijn meestal een beetje aan de voorzichtige kant. Met voorzichtig bedoel ik dat alles niet heel erg scherp is, het meer ontworpen is voor een lange levensduur dan heel veel vermogen. Maar als er een klant binnen komt met de vraag of ik een S.E. Pro Racing kit wil monteren en er gelijk een nieuwe Street Glide wil bij leveren, wie ben ik dan om dat te weigeren. Pro Racing klinkt ook een stuk gemener, dus ik ben erg benieuwd.Als je de kit monteert krijgen we 113 c.i. en Screaming Eagle belooft dat je een motorfiets krijgt die competitief wordt op de racebaan. Ik ben benieuwd hoe ze staan te kijken als je je inschrijft op een racebaan met een Street Glide…… Maar dit even ter zijde. De kit is voor alle 2007 en later modellen met de krukas met een slag van 4 3/8”.

Grote 4,06 inch boring cilinders.......

Wat zit er allemaal bij? Allereerst 2 prachtige cilinderkoppen die CNC gefreesd zijn. Harley noemt dit de MVA’s ofwel CNC Ported Maximum Velocity Area Heads. De compressie in combinatie met de bijgeleverde zuigers komt op een goede 10,5 op 1  De koppen hebben 2,12 “ inlaatkleppen, en zijn zelfs voorzien van een voorgefreesd gat voor een elektrische decompressieklep. Dit lijkt verdacht veel op de S&S de-compressie kits, maar beter goed gejat dan slecht bedacht moeten ze bij Harley gedacht hebben.  Het is in ieder geval een stuk beter dan voorheen toen  je elke keer die kleine blauwe knopjes naast je bougies in moest drukken. De verbrandingskamer is een badkuip model, waar de zuigers met hun verhoging invallen zodat er aan beide zijkanten een grote squish ruimte is. Uiteraard zijn de zuigers gesmeed en zelfs voorzien van een coating op het hemd.

De cilinders hebben lekkere grote gaten en meten een boring van 4,060” wat neerkomt op dik 103 mm. In elkaar is de motor een goede 1850 cc. Bij de kit zitten hele mooie voet- en koppakkingen die uit meerdere lagen bestaan. Verder zit er nog een hele pakkingset bij voor het hele blok.

Ook zit er een hevige set nokkenassen bij, wat verassend is voor Harley, de 266E die een lift heeft van .658” wat nog meer is dan een S&S 124 blok heeft, die met een .640” lift werkt. De nokkenassen zijn wel met de kettingen, maar deze zijn na de modificatie na 2006 / 2007 prima. De nieuw ontworpen nokkenas heeft meer lift met minder overlap wat volgens Harley resulteert in een beter rijgedrag bij deellast maar die ook zorgt voor veel topvermogen. Ook zijn er mooie dikke op maat Screaming Eagle stoterstangen bijgeleverd.

Voor de beademing van de 2 grote cilinders is er ook een 58 mm Throttle body voor de Drive-by-Wire Delphi injectie bij gedaan.  Meer lucht betekent meestal ook meer benzine en om dit te verkrijgen zijn er ook 2 grotere injectors en een racetuner bijgeleverd. Harley verwacht nogal wat extra vermogen en koppel, want er is ook een zwaardere veer aanwezig voor de koppeling. Als laatste zit er een Screaming Eagle Lefty bearing bij, de 240004-03A wat een veel sterker lager is dan de originele (Eigenlijk is het dezelfde lager als de originele, alleen nu met een DLC coating) en in ieder geval wordt aangeraden als je een 2003 en later model Twin Cam behoorlijk gaat opvoeren.

Links het originele lager, rechts het Screaming Eagle lager met DLC coating.

  In het Screaming Eagle boek staat zelfs een grafiek met 125 pk!!  Ik wordt na het zien van deze onderdelen wel benieuwd naar het resultaat! De montage van deze kit is wel wat duurder dan een 110 kit omdat het carter groter gemaakt moet worden voor de bigger bore cilinders. Het blok gaat er dus uit en de carters moeten helemaal leeg. Als het carter leeg is span ik ze op onder de freesbank en frees de beide gaten.

Ook moet de bovenste carterbout tussen de cilinders vervangen worden door een “verjongde” bout, omdat de bout anders de grotere cilinders raakt. Je moet dan wel het rechtercarter bewerken en het boutgat wat dieper boren en er meer draad in tappen. Als alles klaar is komt het belangrijkste, dat is het schoonmaken. Er mag natuurlijk geen spaantje  meer achter blijven. Nadat alles schoon is pers ik eerst de beide nokkenas lagers in het carter om te checken of de nokkenassen vrij kunnen draaien in het carter. Ik had al gezien dat er veel meer ruimte is dan bij de modellen van voor 2007, en inderdaad kunnen deze enorme lift nokkenassen er zonder problemen in. In het linker carter persen we nu het nieuwe screaming eagle lefty bearing.  

Deze zit vast met een snap-ring. Ook zit er een andere inner race bij met 2 grote ringen. Deze ringen zijn anders dan de originele, en hebben een schuine kant aan 1 zijde. Er staat out op dus opletten bij monteren. De originele inner race trek je van de krukas af met een trekker en daarna monteer je de nieuwe bus met een hulpstuk.

In het rechtercarter kan nu ook het originele lager terug, maar daar is nu ook een gecoate sterker lager voor, die ik liever monteer. Dit is onderdeel nummer  24605-07. Niet vergeten de 2 kleine zuigersproeiers te monteren in het carter en de krukas kan er in. Als je het linker carterhelft met vloeibare pakking insmeert, kun je daarna de krukas er zo in hangen en het rechter carterhelft er op zetten. Alle bouten erin en vastzetten in de goede  volgorde op moment en klaar. Ik smeer alle lagers en bussen eerst goed in met inloopolie!

Bij het linker carter kan de krukas keerring erin en de dynamo stator er op, nu de rechter kant. Als eerste monteer je  de oliepomp. De originele plaat waar de nokkenassen in gemonteerd zijn heb ik vervangen door een Screaming Eagle. Het voordeel is dat de plaat een stuk stijver is en dat de nokkenassen nu in een bronzen bus draaien. Het monteren van de nokkenassen is makkelijk en uiteraard moet je ze goed timen maar dat is een kwestie van streepje op streepje zetten. Alles goed invetten weer en de plaat met nokkenassen kan er in. Weer netjes alles vastdraaien op moment en voordat je de oliepomp vast zet even de krukas een paar maal rondraaien met de oliepomp heel licht vast zodat de pomp zelf een mooi plekje kan zoeken. Ook heb ik de pomp al goed gevuld met olie, zover als dat gaat.  Nu kunnen de buitenste 2 tandwielen met ketting en spanner erop en de nosecone cover . Als laatste de hydraulische units erin, die ik ook vervang voor die van screaming eagle. Ook hier geld weer, lekker veel olie erbij!! Het onderblok is nu klaar en zelf vindt ik het gemakkelijk om nu het onderblok weer in de motorfiets te bouwen. Dit voorkomt beschadigingen aan het frame en het werkt gewoon lekker makkelijk.

Als het blok in het frame hangt is het handig om de dynamorotor als eerste te monteren. Deze gaat er namelijk niet meer op als de inner primairy erop zit. Een erge vage constructie van HD. Vroeger bij de shovels was dit al zo gemaakt, en dit was veranderd toen de Evo kwam. Als nl. je dynamo stuk is moest je de hele primaire bak eraf halen ipv alleen de buitendeksel, dat is dus nu weer bij de Road Kings en Electra’s. En echt waar een paar mm meer ruimte en dit probleem was er niet…. Het lijkt wel of ze de foutjes uit het verleden weer zijn vergeten, jammer…..

Maar goed, het complete primair kan er weer op met de meegeleverde zwaardere Screaming Eagle koppelingsveer.  Bij de kit zijn ook voetpakkingen geleverd i.p.v. de originele o-ring. Dez zuigers zijn gesmeede en zien er mooi uit met een coating op het hemd van de zuiger. Ook is er een korte pen gemonteerd om zo gewicht te besparen. Ik monteer eerst de zuigers in de cilinders en daarna de cilinder met zuiger op het motorblok. Uiteraard opletten welke zuiger waar moet maar dit staat er duidelijk op geprint. Uiteraard kun je het ook aan de zuigers gewoon zien, de grote pockets voor de inlaatkleppen laten weinig te raden over. Beide koppingen kunnen er nu op en de cilinderkoppen. Aanhalen met het juiste moment en klaar. De injectie body met grotere injectors kan nu ook op zijn plek en alle stekkers kunnen er ook weer in.  Bij de kit moet je nog als extra een draad boompje bestellen, afhankelijk van je type motorfiets, voor de electrische de-compressie kleppen.  Hier zit een enorm verhaal bij, maar eigenlijk zijn het maar 2 draadjes per klep waarvan er 1 zijn plus krijgt via de startrelais en de andere op massa komt.  Maar Harley werkt het mooi weg in de bestaande zekering kast met een aparte zekering. Het is even werk, maar dan heb je ook wat……

 

Nu kunnen de klepdeksels er weer op, en goed opletten of de deksels wel genoeg ruimte hebben voor de klepveren. Dit is bij deze koppen wel het geval en de handfrees kan in de kast blijven.  De tuimelaarhuizen vervang ik door de wat dikkere screaming eagle supports. Aangezien de kleplift behoorlijk is, lijkt mij dit niet onverstandig.  Eerst de stoterstangen erin en dan kan de rest afgemonteerd worden.  De uitlaatdempers vervangen we ook maar voor Screaming Eagle dempers,  de voorbochten blijven origineel. De uitlaten zijn fraai, maar lijken wel erg veel op Supertrapps, en ook hier geld weer, beter goed gejat……….

Als laatste hebben we nog een race-tuner. Dit is een kastje waar helaas geen kabels bij zitten, die moet je er nog los erbij kopen.  Met de race-tuner kun je de juiste map selecteren die bij deze kit hoort en deze overzetten naar de computer in de motorfiets.  We zetten de fiets gelijk op dynojet om hem heel rustig te rijden en zo tegelijkertijd de uitlaatgassen te kunnen controleren. De motorfiets is starten en lopen en loopt gelijk heerlijk. Als ie binnenkort is ingereden komen we terug met de gehaalde waarden en een eventuele winst, of niet , na het opnieuw afstellen van de injectie computer.

Gebruikte nummers:

27525-08B           113 kit voor een Street Glide                                    3099,- $

29006-09A           Screaming Eagle Heavy Breather kit                          299.95 $

70623-08             Wiring Harness De- compression valves                       49.95 $

17675-01B           Screaming Eagle Forged Rocker supports                    154.95 $

18572-07             Screaming Eagle tappets                                        269.95 $

25282-07             Screaming Eagle Billet Cam Support plate                  329.95 $

24605-07             Lager krukas rechts

 

 

Sluiten