Welkom! Hier inloggen. Nieuwe klant? Hier registreren
Winkel

LASEUR MOTOREN
Est. 1992
Markerkant 11-15
1316 AE ALMERE
Nederland
(Plattegrond)

Tel: 036-5346244
Email: info@laseur.nl

Openingstijden
Di-VR: 10:00-18:00
ZA: 9:00-17:00

Dealer van
Nieuwsbrief
Klik hier om u in te schrijven op onze nieuwsbrief
1372 CC Sportster
Jan Willem had een 5- bak Sportster waarmee hij vroeger mee reed in de Ultiment Street Twins. Een naar 1200 cc opgeboorde motor met sneller gemaakte koppen, een Screaming Eagle carburateur, een mooie 2 in 1 pijp en een Dyna S als ontsteking. Om het geheel af te maken zijn er gespaakte wielen in gezet met aluminium velgen, een JMC alu achterbrug en zijn de stepje naar achteren gezet. Ook is er een wide glide met clip ons gemonteerd voor de race look, afgemaakt met 2 japanse 6 zuigerremmen en een zeer fraaie alu race tank.
Een jaar of 2 geleden brak er een zuiger met behoorlijk wat gevolgen. Een kromme drijfstang, cilinders en zuigers stuk, koppen en kleppen beschadigd en een kromme as in de oliepomp waren een feit. JW wilde de motor nu wat sneller en liever ook met wat meer inhoud.
De nieuwe en grotere Wössner zuiger in het uitgefreesde carter
In de Zodiac catalogus zagen we een zuigerkit van Wössner die wat groter waren dan standaard en de motor een inhoud gaven van 1372 cc. Wössner levert een losse cilinder bus i.p.v. een hele cilinder die in je standaard 883 en of 1200 Harley cilinder gaat. Behoorlijk wat draaiwerk dus. Aan de bus zit een rand boven en de bus wordt er vanaf de bovenkant van de cilinder ingeperst en blijft hangen aan de rand.
Mooie olieschraapveer met een veer erin, zo kan de veer nooit verkeerd gemonteerd worden!
Om de cilinders pas te maken op het carter moeten ook de gaten in het carter worden vergroot. Dit doe ik op de freesbank en als de cilinders passen gaan we de cilinders verder afmaken. De cilinders passen nu op het carter, maar nog niet allebei. In het midden van het carter raken de cilinders elkaar en zowel van de voorste cilinder als van de achterste moet er een hapje uitgefreesd worden. Deze hap kun je makkelijk aftekenen door 1 cilinder te plaatsen en met een dikke stift langs het carter te gaan. Het frezen kun je doen op de freesbank maar kan ook makkelijk met een handfrees.
 
De bovenste blokbout moet ook verandert worden. De originele is te dik en raakt de cilinders. Ook hiervoor moet ik een nieuwe draaien. Het wordt in bout die in het midden verjongd is en er dus niet uit kan met de cilinders gemonteerd.
Bij S&S koop ik een krukas voor de Sportster. Een S&S kruk is lekker stevig, en gebalanceerd voor de Wösnner zuigers. S&S balanceert op 60 procent. De pinion as is verandert door S&S en i.p.v. dat er 1 klein spiebaantje in zit voor de aandrijving van de 4 nokkenassen is deze as voorzien van diverse grote splines. Dit houdt in dat je dus wel een ander type pinion tandwiel en oliepomp tandwiel er bij moet kopen. Dit was in eerste instantie even balen, want daar was niks over gezegd en vertraagde de boel behoorlijk. Uiteraard hebben ze dit gedaan omdat bij het monteren van snelle nokkenassen het originele spietje wel eens wilt breken met alle gevolgen van dien…..
Als nokkenassen hebben we gekozen voor 555 van S&S. Redelijk wild maar goed voor een sterk middengebied en ook topvermogen. Bij montage even opletten of je met de nokken het carter niet raakt en her en der een klein beetje ruimte maken met de hand tol. Goed nu alles goed schoonmaken, dan kan de krukas er voor echt in, de nokkenassen en de oliepomp. Ik sluit de pomp altijd even aan op een losse slang en vul dit met olie en draai een tijdje met de krukas totdat de pomp gaat werken, met het opstarten heb je dan gelijk oliedruk!
Aangezien de cilinderkoppen standaard waren en behoorlijk beschadigd waren hebben we een set Screaming Eagle koppen gekocht die in de aanbieding waren. Er zitten al wat grotere kleppen in en een iets fraaiere verbrandingskamer. Ook zitten er de nieuwe type Beehive klepveren in.  Ik heb de klepveren vervangen door lichte veertjes en bij montage van de koppen raakte de kleppen de zuiger in TDC. De kleppen zijn wat dieper in de koppen gefreesd en om op de juiste compressie verhouding te komen hebben we onder de cilinders 2 platen gelegd, zodat we nu net boven de 1 op 10 staan. De nokvolgers zijn van Jims en Hydrausolids, wat inhoudt dat ze wel hydraulisch zijn maar bij hoge toerentallen zich gedragen als vast units. Om af en toe ook de kleppen te kunnen stellen, heb ik een stoterstang huls kit van Zippers gebruikt.

De motor was starten lopen en maakt een mooi zwaar geluid door de 2 in 1 Vance & Hines alu demper. Ik heb er nu een kleine 100 km mee gereden en ben niet boven de 3000 toeren geweest. Maar de motor loopt heerlijk rond en voelt erg sterk en soepel aan. Eerst maar eens goed inrijden nu!

Sluiten