Welkom! Hier inloggen. Nieuwe klant? Hier registreren
Winkel

LASEUR MOTOREN
Est. 1992
Markerkant 11-15
1316 AE ALMERE
Nederland
(Plattegrond)

Tel: 036-5346244
Email: info@laseur.nl

Openingstijden
Di-VR: 10:00-18:00
ZA: 9:00-17:00

Dealer van
Nieuwsbrief
Klik hier om u in te schrijven op onze nieuwsbrief

"Coming to Americus"


 2009 was een goed race jaar. Ik maakte mijn debuut op de S&S G2 Buell die het vanaf het begin erg goed deed. Het Nederlands Kampioenschap TopGas werd behaald en ik reed in 2 klassen een nieuw record. In de Euroserie TopGas werd ik tweede en reed ook daar een nieuw record. Ook heb ik dit jaar mijn debuut gemaakt op het hoogste niveau met benzine motoren, de UEM Pro-Stock bike serie. Deze mannen rijden heel hard en ik kon mij daar als zesde qualificeren en lag er helaas wel uit in de eerste ronde. Al met al niet slecht maar dit smaakt naar meer! De motor loopt prima, ik haal bijna 300 km/uur op de 400 meter alleen gaat er nog veel fout bij de start. Op een goede baan is mijn motorfiets erg wild en doordat de band gript en spint en dat snel achter elkaar lijkt het af en toe wel op een rodeo paard. Om meer te leren over de fijnafstelling en om mijn rijstijl te verbeteren heb ik besloten om een bezoek te brengen aan Starracing in Amerka en 2 dagen een cursus te volgen op een ( jawel, ze bestaan!!) dragrace school.


 

Hele mooie werkplaats met veel Twins en 4 cilinders door elkaar heen. Racen = racen.


Even kort hoe het ook al weer zat, S&S besloot in 2005 samen met George Bryce, eigenaar van Starracing, samen te werken aan de Pro-Stock race Buell. S&S maakte het motorblok en Bryce deed de tuning. Bryce is al jaren een bekende in het pro-stock wereldje, voornamelijk met Suzukis en is heel goed met cilinderkoppen, nokkenassen enzovoorts. Ook geeft Bryce les op de Frank Hawley Dragracing School en is betrokken bij diverse bekende dragracers waarvan Angelle wel de bekendste is. De eigenaar van S&S heet George Smith en samen met George Bryce kwam de naam G2 Motorsports. G2 Motorsports kwam met Chip Ellis veelvoudig op het podium maar een kampioenschap werd helaas niet gehaald. Dat de Buell zeer competatief is weet iedereen, Matt Smith won wel en zelfs dit jaar nog wist Hector Arana het kampioenschap net af te pakken van Harley-Davidson op zijn S&S G2 Buell. Aangezien Bryce dus meegewerkt heeft aan de ontwikkeling van mijn motorfiets leek mij het dus slim om hem te bezoeken, en dit te combineren met een cursus op de Dragracing school. Lando Beugelsdijk heeft mijn oude Pro-Stock Buell over genomen en is momenteel druk bezig om hier een 60 graden S&S Sportster blok in te bouwen. Ik heb Lando gevraagd mee te gaan, en dat heeft ie gedaan. Lando is momenteel Nederlands kampioen in de Street Twins.


 

George Bryce met zijn laatste Pro-Mod lachgas fiets waar ze in 2010 mee willen gaan rijden. Dit is een serieuze lachgas Suzuki gemaakt voor 6 seconden runs.


Zondagmiddag het vliegtuig in en eerst naar Americus, of all places........ Werkelijk in the middle of nowhere in Georgia staat een loods met 12 pick-ups buiten ( Jee Hooooo) en jawel hier is het dan! Dit is het beroemde Star Racing. Binnen heel veel dragbikes en uiteraard veel Buell motorblokken. De werkplaats ziet er fantastisch uit en al het gereedschap wat er bestaat kun je er vinden. Eem Dynojetbank , 2 testbanken voor alleen motorblokken, een bank om blokken op te laten spinnen en via High speed cameras kijken naar het materiaalgedrag!! Ook heel veel machines en al het gereedschap om krukassen te doen, cilinders en koppen. Werkelijk overal stonden dragraceprojecten en voor ons was het echt heerlijk om hier een paar dagen rond te hangen. We zijn er heel gastvrij ontvangen en hebben ook nog wat geleerd van de mensen daar. George Bryce is erg vriendelijk en heeft alle tijd voor ons genomen. Hij heeft rustig naar mijn data gekeken van mijn Buell en veel tips gegeven om harder te rijden, eigenlijk alleen beter te starten, de rest van de runs vond hij er erg goed uitzien. Uiteraard is mijn lengte en mijn gewicht ook een beperkende factor in het hele verhaal. Ook hebben we nog een halve dag aan een G2 S&S raceblok gesleuteld om alle bijzonderheden te leren. Lando en ik zijn er drie dagen geweest en woensdagmiddag meegereden met de enorme truck van Starracing naar de dragbaan in Gainsville voor het volgen van de les op de dragracing school.


 

Mooi uitzicht bij ons leslokaal. Gainsville raceway , wat een baan, wat een baan. Hadden wij maar zoiets hier in Nederland.......

 

 


George Bryce geeft met zijn team 4 maal per jaar les in Gainsville aan Pro-Stock motorrijders. Zo'n cursus duurt 2 dagen en je maakt totaal 6 runs op een Suzuki. Toen we in de shop van Starracing waren werden de Suzukis klaargemaakt en bij het testen op de Dyno hadden ze rond de 230 pk op het wiel. Niet gek voor een les motortje.... De dragbaan van Gainsville was erg fraai, hadden we zulke banen maar hier! De klas bestond uit 8 mannen, die allemaal een verschillende race geschiedenis hadden. Sommige hadden nog nooit met een wheeliebar gereden en sommige wel. Er was zelfs ook nog een gepensioneerde 60 plusser bij, die dit gewoon eens wilde doen, erg cool. Het begon als volgt, eerst wat theorie en regels. Er wordt uitgelegd wat je het beste kan doen bij de start en hoe je het makkelijkst recht over de baan kan rijden. Dit klinkt allemaal logisch en simpel, maar in de praktijk wil dat wel eens tegenvallen. Uiteraard heel veel psygologisch gepraat, want dragracen gaat niet over spieren maar meer over wat tussen de oren speelt. De truc is veel oefenen, rustig en relaxed blijven en als de lampen aangaan moet je op een automatische piloot zitten. 

 

De enorme truck van Starracing voorzien van alle benodigdheden om een weekendje lekker te racen. Zou dat wat voor ons zijn? Droom maar lekker verder Laseur……. Lando kijkt toe en denkt, waar parkeer ik dat ding op Drachten?

 

 

Na de theorie was het tijd voor de praktijk en werd eindelijk het leer aangetrokken. Allereerst wordt iedereen over de baan geduwd met een brommer zodat je alvast aan de Suzuki kan wennen. Gelijk kramp in mijn been, en ik dacht dat mijn Buell klein was! Mijn knieen staken 20 cm uit de kuip maar verder ging het best, ha ha ha. Als eerste ging iemand van Starracing en na de burn-out werd het gelijk wat stiller bij de deelnemers. De Suzuki gilt lekker bij een 10.000 toeren burn-out en donders, die gozer ging gelijk voluit en foutloos van kiet. Eindelijk mogen we dan en nog even onwennig beginnen. Het rijden op de baan wordt opgebouwd, eerst een goede 60 Ft ( 18 meter) dan 100 meter, 200 meter, 300 meter en ten slotte de laatste 2 runs de volledige 400 meter. 

 

 

Een goede run gaat als volgt. Touwtje om je pols vastmaken, met de linkerhand schakelen naar zijn drie, koppeling in en achteruit de waterbak in rollen. Net tot aan het voorwiel en dan er weer uit. De crewmember stopt nu de startmotor in de Suzuki en nadat ik ja knik start hij de motor. De vier-pitter brult door de open Megafoon en je hartslag schakelt gelijk van 3 naar zijn vijfde versnelling, wow, kicken.


 Even volgas en de koppeling in 1 klap laten schieten terwijl je de voorrem in houdt. Lekker, de burn-out dus en de Suzuki schreeuwt het uit. In tegenstelling tot de twee cilinders die ik gewent ben, die zo heerlijk rustig en relaxed klinken, jaagt de Suzuki al het adrenaline op in je lichaam. Het gas iets terugdraaien onder de burn-out om te verkomen dat de motorfiets de toerenbegrenser de hele tijd raakt en als de motor vooruit duwt langzaam de voorrem los en koppeling weer in. Even het gas los en met je rechterhand de koppeling pakken,zodat je met je linker hand de motorfiets van zijn drie waar naar zijn 1 kan zetten. De crewmember zet nu een schakelaar om in de kuip die het maximale toerental verhoogt van 10.000 naar 13.000 toeren. Om te voorkomen dat je volgas vertrekt in zijn vrij altijd even rustig in zijn 1 vooruit rijden.

George Bryce met assistente die de runs filmde. Jawel ze raced ook nog en haar persoonlijk beste tijd is een 7,6 seconden run op de 400 meter. Nu jij weer.

 


Om alvast het gevoel van een start te krijgen doen de Amerikanen een "dry-hop" , wat eigelijk een proefstart is. Het gas vol open, in de koppelingshendel zit een schakelaar en de Suzuki draait dan 8900 toeren met een hoop geknetter omdat de toerenbegrenzer serieus aan het werk moet en dan in 1 keer de koppeling weggooien!! De Suzuki springt vooruit, geweldig!!! Even een streep van 5 meter en de koppeling weer in. Je hartslag zit nu rond de 140 denk ik, grrrrrrrrr en dan naar de startlijn toe. Als George Bryce heeft gekeken of je recht staat en de datalogger heeft aangezet krijg je een schouderklopje en dan mag je in de lampen. George heeft een hekel aan tapdansers, dwz mensen die een half uur erover doen om teen voor teen naar de lampen te kruipen, en ja, ik ken er zo wel een paar!! Dus op motorpower naar voren en de eerste lamp aanzetten, we staan nu pre-stage. Nu nog iets naar voren en als de tweede peer aangaat staan we staged, mogen we niet meer bewegen en gaat het gas vol open en als de lampen aan gaan gooi je de koppeling weg. O ja, relaxed blijven nu en focussen naar het einde van de baan! Het is de bedoeling om zo goed mogelijk mee te bewegen met de fiets als je wegtrekt om te voorkomen dat je te hard op de wheeliebar slaat en zo je achterband optilt wat weer wielspin veroorzaakt.


 

Het Starracing team is er klaar voor. De man in het wit gaat elke ronde als eerste en laat zien hoe het precies moet. "The blond" filmt en is vooral blond.

De motorfiets gaat er nu als een raket vandoor en alles gaat nu sneller dan je hersenen kunnen verwerken. Op de 60 Ft ( 18 meter) doorschakelen naar de tweede versnelling ( knopje indrukken op het stuur) en zo diep mogelijk in de kuip kruipen, de Suzuki gilt door de toeren, shift light gaat aan en doorschakelen naar zijn drie. Sturen doe je niet met je stuur, want het voorwiel van de Suzuki raakt misschien even de grond bij het schakelen maar hangt toch de meeste tijd in de lucht. Wil je naar rechts dan druk je met je gewicht op de rechterstep, wil je naar links, je snapt het al..... Weer gaat de shiftlight aan, snel naar vier en ten slotte naar zijn vijf, met 12500 toeren over de 400 meter lijn en gelijk de koppeling in en de motor uitzetten. Wind, stilte, heftig. 260 km/uur in 8 seconden, lekker, remmen nu, remmen is een makkie hier, in Drachten is het wel ff tig maal zo kort. Aan het eind van de baan even omdraaien en als je stilstaat terugschakelen van vijf naar zijn vrij, en daarna even wachten op Ken, die met 1 been en 1 bionisch been verdomd handig op zijn motorscooter rijdt en je weer terug duwt. Helm open, pak een beetje open, een heerlijk windje en een graad of 25 en dat in November, leve het warme klimaat, wat heb ik toch een rotleven!!!


 


Als iedereen een keer heeft gereden ga we allemaal terug het lokaal in om ieder zijn run terug te kijken op video. De runs worden vertraagd bekeken en er wordt duidelijk verteld wat je goed doet en wat je vooral niet goed doet. Ook krijg je een time slip met je schakelpunten, het toerental van de motor en een grafiek van je gashendel, om te controleren of je wel vol gas houdt.


 

Ook kwam Frank Hawley, eigenaar van de school en een bekende Top Fuel rijder 2 maal langs met een heleboel psygologisch gepraat over het dragracen, wat er eigenlijk op neerkomt dat je het beste presteert als je ontspannen bent en niet met een hoop stress en problemen naar de start rijdt. Goede kerel, en toch wel boeiend om naar te luisteren. De Amerikanen weten wel van wanten, s'ochtends om 07.30 beginnen en s'avonds tussen 19.00 en 20.00 weer klaar. Geen pauze of eten of zo, neem maar wat brood mee en zoek het maar uit, water en een banaan kon je krijgen en dat was het wel!


 


Een hele leuke week dus, met veel techniek de eerste drie dagen en 2 dagen knallen op de dragbaan in Gainsville Florida. Voor iedereen die een keer wil rijden, of rijders die zich willen verbeteren is dit echt een geweldige ervaring. Veel geleerd en voor Lando helemaal mooi, want voor hem was het de eerste keer op een wheelybarfiets en met een 10" slick rijden. Lando reed als een speer en is er helemaal klaar voor !


 


S&S heeft helaas begin 2009 besloten i.v.m. de financiële malaise in de states te stoppen met zelf te racen. G2 motorsports bestaat dan ook niet meer en Starracing is nu gewoon een S&S dealer geworden i.p.v. dat ze het alleenrecht hadden op de Pro-Stock onderdelen. Voor Europa is Zodiac de leverancier van de race onderdelen. Ook wil ik Zodiac en Eurol olie bedanken voor het meewerken aan deze ervaring. See you on the track in 2010!


 


Laseur on a Suzuki !!


 


Lando on a Suzuki !!


 


Filmpje van de drag racing school


 


Foto impressie Star Racing en de Frank Hawley Dragracing School

 

Focus and ram!!! George Bryce, 30 jaar ervaring , legt uit hoe het moet!!

 

Sluiten